Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?

20 mei 2011 17:29 #1 door martsky
Ik heb een mikuni vacuumpomp. Mooi artikel dus in de laatste Transalper! Top gedaan. En ik herkende en heb ook het probleem van een motor die opeens inhoudt bij 120 Km/h. Vooral als de tank leger werd.

Maare, nieuwe en kortere benzineslangen erop, nieuw filter, nada,  het probleem wordt steeds erger.
Eerst hield ie alleen maar in bij een bijna lege (of reserve) tank, nu kan ik na 100 Km alweer tanken, want dan is het gebeurd.
Hij gaat op 1 cylinder lopen, of stopt helemaal, gooi ik hem vervolgens weer vol met bezine, dan gaat ie weer als de brandweer.

Dus ik denk Mikuni pomp toch stuk. (De slang uit mn blok zuigt namenlijk als een stofzuiger, dus ik heb wel 'aanzuigkracht'.)
Testopstelling gemaakt. Zie eerste foto. Nou de benzine spuit er niet uit. Als ik start zie ik geen verschil in doorstroom snelheid, dus die pomp die pompt niet. Maar de bezine loopt er met een volle tank wel makkelijk doorheen.

Pomp eruit, open gemaakt, en ik zie allemaal stofjes. ???

Vraag 1: Hoort dat? Op de foto's in de Transalper stond er nog een slangetje bij wat op het middelste koperen nippeltje zat, die heb ik nooit gehad. Dus er is vuil ingezogen. Is dat erg voor de werking, of is dit een soort opvang kamertje? (wat gebeurt er dan als je door het water rijdt, zuigt ie dan water aan?)

Vraag 2: Waar koop je een revisie setje voor die pomp? En is dat een beetje te doen, of is het een moeilijke klus.

(PS. Kun je om die pomp te testen er ook water mee pompen, want ik vindt al die losse slangetjes met bezine maar helemaal niets) >:D


AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2011 12:43 #2 door V-Twin
Dat bruine stof is roest van de veer en dat hoort er zeker niet in thuis.
Neem ff contact op met Ad Mies of Ton Wijler van Pharao Bikes die kunnen je helpen aan een revisie setje.
Op E-bay worden ook revisie setjes aangeboden. Ff googelen op Mikuni en type nr.

Je kan ook tijdelijk een zelfgemaakt membraan maken van een plakker van een binnenband. Je hebt van die vellen waaruit je zelf een plakker naar keuze kunt knippen.

Ja je kan met de vacuümpomp ook water pompen als je dat veiliger vindt. Gewoon twee jam potjes naast elkaar zetten en je pomp van de ene naar de andere. Pomp daarna wel goed drogen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2011 22:34 #3 door kees
Heb je hem al helemaal open gehad dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2014 10:08 #4 door jbm
Martsky,

hoe is het reviseren van de pomp verlopen? pomp weer als nieuw? is het eenvoudig te doen?
Ik lijk namelijk hetzelfde probleem te hebben, inhouden na 70-100 km constante snelheid 125/130 km/h , lijkt dan op 1 cil te lopen, na tanken of even wachten of gepiel met de choke, geen gestotter en gaat hij als de spreekwoordelijke brandweer.
Richting zuid Duitsland binnen 300 km drie keer aan de kant gestaan ( max snelheid loopt terug naar +/- 90 km/h) vervolgens besloten om dan maar weer binnendoor naar huis te rijden en geen enkel probleem meer gehad.

Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2014 12:45 #5 door xrvtuur
zou martsky 3 jaar later zijn ATje nog hebben ::)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2014 12:49 #6 door rudirudeie
Beantwoord door rudirudeie in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
JBM, check eerst even hoe het vacuumslangetje er uit ziet.

Ik had precies hetzelfde probleem en toe bleek dat de vaccuum slang naar mijn mikuni pomp gebarsten was. Slangetje vervangen en het probleem was weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2014 13:28 #7 door jbm
Arthur, afgelopen jaar had Martsky de AT nog wel.
rudierudeie, zal ik bekijken, dank.
Heb ooit al eens gelezen dat de kwaliteit van de bij geleverde slangen niet je van het was.

Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2014 15:08 #8 door jbm
vacuum slang inderdaad poreus,nu kijken of vervangen DE oplossing is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2014 22:26 #9 door martsky
Ja hoor, de AT is er nog steeds. En ik heb toen geen revisie setje aangeschaft, maar gewoon alles eens lekker open gemaakt.
Voorzichtig e.e.a. schoon gemaakt. Er zat veel stof en wat kleine korreltjes 'spul' tussen de membramen.
Ik weet niet precies hoe het werkt, zo'n vacuum pomp.
Maar één van mn koperen pijpjes op de pomp had geen slangetje eraan.
Ik denk dat er door het offroad rijden zand en stof rommel is aangezogen en dat heeft ervoor gezorgd dat het membraampje niet meer lekker heen en weer kon klapperen. Dus de pompfunctie was verminderd. Ik heb er een nieuw stukje loze slang aangezet, en die slang gewoon naar beneden laten hangen.
De pomp gewoon weer in elkaar gezet, en hij heeft sindsdien weer 10.000 kilometers erbij gelopen zonder zorgen.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2014 22:32 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
Maar effe in dit topic doen:

Ik zag vandaag, toen ik thuis was na pakweg 250km, dat het 'loze slangetje' gevuld was  :-\



Hoort dat zo? En moet je dat geregeld aftappen?
Er zat iig ook (een deel?) brandstof bij  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2014 22:44 #11 door jbm
René,

dat hoort zo, zie onderstaand stukje tekst dat ooit in de Transalper heeft gestaan.

Plaats in het laagste gedeelte van de vacuümslang een Y-stuk. Plaats op het onderste deel daarvan stukje slang die je met een dopje of boutje kan afsluiten. Omdat je het Y-stuk op het laagste deel van de vacuümslang hebt geplaatst kan het fungeren als een drain. Regelmatig de vacuümslang legen zorgt er voor dat de vacuümpomp inwendig niet vervuilt en gaat haperen.

vandaag iets van 250 km gereden nadat ik vrijdag de vacuumslangen heb vervangen, probleem lijkt opgelost.
Rudirudeie en Martsky dank voor jullie antwoord.

gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2014 22:51 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
Bedankt voor het snelle antwoord Jan  8). In de gaten houden dan maar  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2014 23:05 #13 door jbm
René,

op de foto lijkt hij helemaal vol te zitten, is dit al na 250 km?
ik tap hem af en toe af als ik er aan denk (3-4 p/j) maar dan komt er altijd maar een beetje uit (8/10 duizend km/j)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 11:52 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
Ja, klopt Jan, gisteren tijdens het ritje zag ik al dat er wat in zat en toen ik thuis kwam was hij idd bijna vol. Dat was na ong. 250km. Vorige week had ik ook al dik 40km gereden, dus zeg na 300km dus al aftappen  :-\

Is niet gebruikelijk begrijp ik uit jouw bericht. Wat zou dat kunnen betekenen? Brandstofpomp 'noob' hiero  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2014 12:53 #15 door PimW
Vaccuum haal je van je inlaat spruitstuk toch?

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren lijkt me:

De brandstof komt uit het inlaat kanaal (de pompwerking is dmv het drukverschil dat opgebouwd word tijdens de inlaat slag). Wanneer de inlaatkleppen sluiten zou er brandstof mengsel in de vaccuumslang kunnen komen.

Of je membraan lekt (in de pomp) en het vaccuum zuigt brandstof ''omhoog'' waarna het in dat loze slangetje terecht komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2014 22:52 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
Zou zomaar kunnen dat er intern, in de pomp, wat lekt Pim  :-\. Ik vermoed dat het ding bij Erik wel een poosje werkloos op de plank gelegen heeft.

Ik ga het wel effe aankijken, de werking van de pomp is goed voorlopig  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2014 09:56 #17 door V-Twin
Hoi René,
Ik zou de slang even iets anders laten lopen zodat de drain verticaal naar beneden komt te staan.
Dat de drain na 300 km volstaat is wel erg snel, als oorzaak denk ik aan een droogte/ haarscheurtje in het membraan.
Hoe zit de aansluiting op de inlaat bij een Alp?
Bij een AT zit die in het midden aan de zijkant. Je zou ook ff de andere vacuüm aansluiting op de inlaat kunnen proberen of dat scheelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2014 13:20 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
Hi Bram  :)

Ja, goeije tip om de slang iets verticaler te draaien! De vacuumslang zit nu op de achterste cilinder. Ik zal eens kijken of ik 'm op de voorste kan zetten om te zien of dat verschil maakt. Zal wel weer een lastig klusje zijn denk ik, tank er weer af enzo  :-\

Bij mij zitten de vacuümaansluitingen vermoedelijk hetzelfde als bij jou, ik heb er een RD03 blok in zitten  ;)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2014 23:00 #19 door V-Twin
::) Da's waar ook!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2014 13:19 #20 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Mikuni Vacuumpomp - revisie setje - waar haal je dat?
Ik zal mijn conclusie m.b.t. Mikuni en enkele andere pompen maar even hier plaatsen dan:

"De originele Mitsubishi pomp blijft prima werken als je elke 40 000 kilometer de contactpuntjes a €20 euro vervangt."
€50 per ton aan onderhoudskosten is toch zo'n gek bedrag niet? Indien ja, plaats je er de eerste keer een diode van een kwartje bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.231 seconden