Startproblemen...

02 juni 2011 18:07 #1 door Gerrit
Startproblemen... werd gestart door Gerrit
We wilden vanochtend wegrijden met de FJR en de Twin, draait de startmotor van de Twin een paar keer langzaam rond en geeft 't daarna op. Accu leeg...

Dus ik met hulp van startkabels en een auto de motor gestart in de hoop dat alles hierna goed zou komen.
Na de motor warm gereden te hebben zet ik 'm uit en probeer opnieuw te starten. Weer 't zelfde... accu leeg.

Hierna kon ik kiezen: Of ik ga alsnog onze geplande rit rijden met alle risico's van dien, of ik ga naar huis en zit de rest van de dag met een sjagrijnige vrouw. Ik heb hier ervaring mee en heb derhalve voor het eerste gekozen, met als gevolg dat ik net over de grens in Duitsland met een Twin stond die helemaal niet meer startte. Ik had wel spanning, althans... ik had cijfers op mijn display, maar het startrelais klikte niet. Gelukkig stond ik wat op een verhoging en konden we de Twin eenvoudig aandrukken. Ik kom thuis, zet de motor uit en probeer opnieuw te starten. Starten... motor loopt... Meerdere keren geprobeerd, starten, motor loopt.

Accu kapôt...?

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2011 18:23 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Startproblemen...
Ik zou om te beginnen maar eens testen of de accu wel geladen wordt.
Dus: eerst accu opladen met lader, dan motor starten en testen.
Overigens als het je eerste accu is zou een kapotte accu natuurlijk ook niet vreemd zijn.
Gebruik de zoekfunctie op het foum eerst ff. Er staat al veel geschreven over dit 'probleem'.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2011 23:50 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Startproblemen...
Nieuwe of betrouwbare accu erin en laadspanning op de polen meten. Dit, om de werking van ook de spanningsregeling te controleren. Die accu is sowieso waarschijnlijk al overleden door al het gedoe (kunnen niet veel hebben).

Als je daar lang mee doorrijdt, kun je als in een domino-effect, de hele stroom/ontstekingsketen opblazen... En da's heeeel duur!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2011 02:04 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Startproblemen...
dag gerrit... :-*

zitten de accu polen goed vast ?


mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2011 10:21 #5 door Gerrit
Beantwoord door Gerrit in topic Startproblemen...
Hey Ad,  :-*  :P

ik had hetzelfde vermoeden. Helaas, ze zitten voldoende vast. Wel heb ik ze gisteravond even losgedraaid en schoongemaakt.
Net de motor geprobeerd te starten... accu nagenoeg leeg. Ik ga zo een nieuwe accu ophalen.

groeten, Gerrit

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2011 12:28 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Startproblemen...
Ad,
Jij hier? Ik dacht dat jij lekker op Texel zou zitten? Had plannen om bij je langs te komen om ketting en tandwielen te vervangen op de den Dero maar verwachtte je niet zuhause dezer dagen.

En Gerrit, inderdaad verse accu erin en heeeel snel de laadspanning meten om de regelaar te checken. Zijn er de laatste tijd lampen doorgebrand misschien? Piekspanningen?

Groet,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2011 09:49 #7 door Gerrit
Beantwoord door Gerrit in topic Startproblemen...
Toch nog even geen accu gekocht. Ik heb gisteren de accu nagenoeg volledig opgeladen. En vloeide nog een laadstroom van 80mA. Ik heb de accu vannacht niet aan de lading gehad. Vanochten heb ik de lading weer gestart en binnen een paar secoden was de laadstroom weer gezakt tot 80 mA. Dus de accu lijkt niet al te veel zelfontlading te hebben.

Ik heb de polen en contacten licht opgeschuurd en schoongemaakt met CRC 2-26.
Ik heb de lekstroom gemeten bij OFF contact.. die is NUL. De spanning in rust is 12,6 Volt. Met draaiende motor is deze 14,5 Volt. Stationair is de spanning zelfs 14,9 Volt. Volgens mij is alles binnen de grenzen.

Wat me opviel is dat de motor veel vlotter startte dan normaal. De laatste tijd start ie gewoon slecht. Hij pakt heel laat op.
Mogelijk heeft ie dan toch te weinig spanning op de bougies gehad door de spanningsval veroorzaakt door de startmotor. Dit kan veroorzaakt worden door overgangsweerstand tussen klemmen en accupolen. Niet zelden een begin van een brandje... :(

Het is maar een theorie... we gaan de komende tijd maar 's testen.

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2011 13:37 #8 door Gerrit
Beantwoord door Gerrit in topic Startproblemen...
Toch maar even het zekere voor het onzekere genomen. Ik kan me de aanschafdatum van de accu niet meer herinneren en heb dus maar een nieuwe accu gekocht. Komende tijd maar even een reserve accu meenemen.

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2011 14:14 #9 door Gerrit
Beantwoord door Gerrit in topic Startproblemen...


En Gerrit, inderdaad verse accu erin en heeeel snel de laadspanning meten om de regelaar te checken. Zijn er de laatste tijd lampen doorgebrand misschien? Piekspanningen?

Groet,
Marc


Ik rij zelf niet op de Twin. De motor is van mijn vrouw. Zelf rij ik op een FJR en rij altijd voorop. Ik zie de Twin dus altijd in mijn spiegel. Ik let altijd wel op de intensiteit van het licht van de Twin omdat ik weet dat de spanningregelaar toch een wat zwak punt is van de Twin. Die lichtintensiteit is altijd constant.

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2011 15:59 #10 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Startproblemen...
Kijk ook eens rond de 30A hoofdzekering, daar kunnen ook wel eens contact problemen zitten. Ik heb daar bijna eens een kabelbrand gehad.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden