Terugkerende lekkage voorvork-keerring

03 aug 2011 15:48 #1 door ROBOT
Terugkerende lekkage voorvork-keerring werd gestart door ROBOT
Hallo,

5 jaar geleden is het begonnen...

Tijdens een normale rit over verharde weg, zag ik (veel) olie uit keerring
van de rechter voorpoot komen. Bij de dealer zijn vervolgens 2 nieuwe keerringen geplaatst.
De rest van dat jaar geen echte lekkage meer, wel was op beide bovenste voorvork delen
(de inverende) een laagje olie zichtbaar.

Het jaar daarop, dit aan het begin van het motorseizoen, opnieuw flinke lekkage. Beide keerringen
zijn vervangen. De rest van het jaar geen problemen (behalve de zichtbare olie laag)

2010 was een herhaling van de voorgaande jaren. Weer een forse lekkage aan beide poten
vrij snel aan het begin van mijn  ;) motorseizoen.
Weer overleg met de dealer (Arie Molenaar). Optisch geen zichtbare schade aan de poten.
Ook aan de keerring geen zichtbare schade. Suggestie van een van de monteurs:

Mijn motor staat van oktober tot maart in de stalling (ja ja). De keerring droogt in die
periode langzaam uit. Tijdens de eerste kilometers aan het begin van het motorseizoen staat de
keerring een tijdje droog waardoor wrijvingswarmte zou ontstaan waarbij de structuur van de
keerring zou veranderen (verharden / verglazen) en doordoor afdichtende capaciteit (deels) zou
kwijtraken.
Zijn suggestie, houdt de verende delen van de voorpootvering goed schoon (vliegjes etc
na een rit verwijderen) en spuit geregeld poot in met siliconenspray. Doe dit ook als de motor
de winterstalling ingaat. Zo gezegd zo gedaan.

Maart 2011, eerste rit, lekkage. Keerringen vervangen, veerpoten zijn vooraf gepolijst.
August 2011...na 500 lekvrije kilometers  is het weer mis, weer is er volop olie zichtbaar
die in druppels langs de voorvork naar beneden glijden.

De dealer ziet nog maar een oplossing tw het plaatsen van 2 nieuwe voorpoten, kosten
ongeveer € 350 per stuk. Inclusief klein materiaal en olie etc vermoed ik rond € 800 uit te komen.
Mijn suggestie (versleten schuifbussen) waardoor er veel krachten op de keerring komen
te staan, werd als niet ter zake doende afgedaan.

Mijn vraag aan de deskundigen van dit forum:

1. zijn er oorzaken niet genoemd
2. zien jullie nog andere oorzaken cq oplossingen
3. indien andere poten de oplossing moet gaan worden, waar kan ik deze
    goed en goedkoop verkrijgen.
4. algemene tips / adviezen tav het goed houden van de keerringen.

Graag jullie hulp, suggesties en adviezen,

Alvast bedankt,  Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 16:04 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Rob... eh... om wat voor motor fiets gaat het? Alp? Twin? Dero?

De (oude) Alp en de Twin hebben voorvork rubbers. De Dero (en volgens mij ook de Alp 700) hebben die niet. Dat eea een gevolg is van uitdroging door 'winterstalling' lijkt me een beetje onzin.

Ik heb nml exact hetzelfde gehad met mijn Dero. Mezelf afvragend waarom ik dit probleem nu nooit had met mijn alp kwam ik tot de conclusie dat dit (mede) kwam doordat de Dero 'af fabriek' die voorpootrubbers (weet niet of dat de juiste benaming is) moet ontberen. Die zaten immers wel op mijn Transalp 600.

Gelukkig viel mijn gevalletje binnen de garantie en aangezien de voorvork er toch uit moest om de keerringetjes te vervangen, heb ik zelf direct 2 universele zwarte voorvorkrubbers bijbesteld en laten monteren. Resultaat: geen lekkage meer gehad en we zijn inmiddels ruim 140.000 km verder (het ging om mijn vorige Dero waar Karinda nu op rijdt). Effect is ook, dat ik ze direct bij aanschaf van mijn huidige fiets (04) heb laten monteren.

Met één ding heeft je dealer wel gelijk: nml het verwijderen van (uitgedroogde) insectenlijkjes op de voorvork. Die drogen na een bepaalde tijd volledig uit, verharden en samen met stof wat je zelfs op de schoonste weg zal opdoen, vreten die bij stevig remmen (of het op een wat meer sportieve manier nemen van drempels en stoepbanden) in de keerringen.

Maar met die voorvork rubbers voorkom je dat dus!

Zie ook de foto... heb helaas geen betere, met een wit lijntje (ssry... autocatter... geen vaste hand) ff de rubbers aangegeven waarover ik het heb.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 16:11 #3 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Rob

Voor alle normale vervuiling hoef je eigenlijk niet bang te zijn.
Maar het is met name steenslag wat de chroomlaag beschadigd, daarna kan er corrosie optreden.
En dan helpt het voorstel van TwoPlugs.
Dit geeft scherpe puntjes die de keerring kunnen beschadigen.
Polijsten helpt vaak maar tijdelijk.

Natuurlijk kun je oorzaken uitsluiten door te zorgen dat alle onderdelen in goede conditie verkeren en binnen de tolerantie vallen.
Per definitie zit er speling op de binnenpoot in de buitenpoot, hij moet soepel kunnen schuiven.

Goedkoopste oplossing zal zijn een gebruikte vork op de kop tikken via via of bij een motorsloper.

Succes
Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 17:20 #4 door jack
Beantwoord door jack in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Je zou ook kunnen overwegen niet-originele voorvorkpoten van bijvoorbeeld hk te kopen. Voor een varadero meen ik 150 euro per stuk nieuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 17:23 #5 door jack
Beantwoord door jack in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Ik weet niet wat voor motor je hebt. Enige tijd geleden zag ik een varadero 2005 in onderdelen te koop staan op marktplaats. De verkoper zit in Purmerend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 17:41 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
eerst maar een afwachten om wat voor motorfiets het gaat,

de varadero heeft van af 2002 2 verschillende voorvorkpoten er in zitten en daar heeft de after market niet op gerekend

opnieuw verchromen en polijsten kan ook een optie zijn

maar de voorvorkhoezen is echt de beste tip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 23:33 #7 door ROBOT
Beantwoord door ROBOT in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Mijn exusses voor het weglaten van belangijke informatie:

Het betreft een 2003 model Varadero met nu 55000 km op de teller.

In de reactie zie ik al enkele opties die ik ga onderzoeken:

1.  de hoezen van Bernard / Karinda....waren zo'n beetje het eerste resultaat van Google.
    en ja, goede suggestie (ik heb al wel eens naar jullie oplossing gekeken) maar deze oplossing
    komt nu te laat ben ik bang. Wie weet bij een volgende Varadero (Honda Crosstourer?)
2. de suggestie van Marktplaats. Ik ben al een paar dagen aan het zoeken, maar vind weinig bruikbaars
    een dealer met alleen de linkerpoot of wel de 2 poten maar dan van het 1999 model (en volgens mijn
    informatie zou dat niet passen.
    Ook andere sites, (en er er zijn wat) bezocht. Van alles te koop, maar geen bruikbare voorpoten.
    De Varadero uit Purmerend is niet meer !
3.  Jack, jij noemde HK. Ik heb wat zitten googelen, maar zie door het bos de bomen niet meer.
    wie of wat is HK  (vergeef het me als ik nu een domme vraag stel)
4.  Ad, heb jij een goed adres waar ik terecht kan voor het opnieuw verchromen?

Tot zover bedankt voor jullie reactie.

Groet Rob


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2011 23:56 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Het schijnt dat die cross tourer vrij frequent onderhoud nodig heeft en het erg veel werk is om overal ''bij'' te kunnen.
Prijzen van rond €700,- ofmeer voor een beurt, gehoord op Texel tijdens ITT! daar wordt sinterklaas niet vrolijk van lijkt mij :o  :o  :(
U zijt allen gewaarschuwd...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2011 16:48 #9 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
HK is een specialist op het gebied van veren en schokdempers in Tiel

www.hk-service.nl/

Citaat van CHAOS :

verkopen wilbers en andere zaken.
zeer te spreken over hun producten en service.
ik heb begrepen dat hier de mensen werken die in nederland bij wp hebben gewerkt tot wp naar oostenrijk is gegaan.
dus heel veel knowhow is hier in dit bedrijf aanwezig

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2011 18:59 #10 door jack
Beantwoord door jack in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
De vraag wie HK is, is al beantwoord zie ik. Een vriend van me heeft ook slechte poten op zijn varadero 2003. Ik had laatst ergens een pdf prijslijst van hk gezien en zag dat ze voor veel verschillende motoren poten kunnen leveren (kan de prijslijst helaas niet meer vinden). Weet niet zeker meer of het eigen poten waren of dat ze van marzochi verkopen. Die vriend zit nu in frankrijk en gaat aanstaande zaterdag de poten, keerringen e.d. ergens in Groningen halen. Kan zaterdag wel laten weten waar hij ze heeft gekocht.

Weet niet waar je woont maar madracing in noord-scharwoude kon ze voor 180 per stuk leveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2011 20:54 #11 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Ha Rob ,als je een Vara met ABS hebt dan is de linker binnenpoot afwijkend .Heb hetzelfde gehad en heb nergens een aftermarked  kunnen vinden.Dacht dat ze origineel 180 euro ps  kosten,  Ad Mies weet er goedkoop aan te komen als je bij hem het laat doen ben je echt geen 800 euro kwijt. Effe naar Sprundel rijden
dagje sleutelen, koffie drinken,en bij praten met Ad en je rijd tevreden weer naar huis.
Tel: Ad Mies
MSD motorbandenservice.nl
06 10072878 :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2011 18:11 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring

Mijn exusses voor het weglaten van belangijke informatie:

Het betreft een 2003 model Varadero met nu 55000 km op de teller.

In de reactie zie ik al enkele opties die ik ga onderzoeken:

1.  de hoezen van Bernard / Karinda....waren zo'n beetje het eerste resultaat van Google.
    en ja, goede suggestie (ik heb al wel eens naar jullie oplossing gekeken) maar deze oplossing
    komt nu te laat ben ik bang. Wie weet bij een volgende Varadero (Honda Crosstourer?)
2. de suggestie van Marktplaats. Ik ben al een paar dagen aan het zoeken, maar vind weinig bruikbaars
    een dealer met alleen de linkerpoot of wel de 2 poten maar dan van het 1999 model (en volgens mijn
    informatie zou dat niet passen.
    Ook andere sites, (en er er zijn wat) bezocht. Van alles te koop, maar geen bruikbare voorpoten.
    De Varadero uit Purmerend is niet meer !
3.  Jack, jij noemde HK. Ik heb wat zitten googelen, maar zie door het bos de bomen niet meer.
    wie of wat is HK  (vergeef het me als ik nu een domme vraag stel)
4.  Ad, heb jij een goed adres waar ik terecht kan voor het opnieuw verchromen?

Tot zover bedankt voor jullie reactie.

Groet Rob


ik heb een adres voor het opnieuw laten verchromen,

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2011 12:02 #13 door jack
Beantwoord door jack in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Heb gisteren de twee binnenpoten van een varadero 2003 van een vriend vervangen. Hij had ze ergens bij delfzijl gekocht. Het is een varadero zonder abs en de twee poten zijn identiek aan elkaar. Benodigdheden: twee poten, twee nieuwe oliekeringen, twee nieuwe stofhoezen, twee nieuwe koperen ringen voor de aftapbouten en nieuwe olie. Was denk ik anderhalf uur bezig. Is vrij eenvoudig zelf te doen. Als je wilt zal ik het adres / tel. nr even vragen van de leverancier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2011 13:26 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring

Heb gisteren de twee binnenpoten van een varadero 2003 van een vriend vervangen. Hij had ze ergens bij delfzijl gekocht. .......


Ik vermoed zo maar dat ze hier vandaan komen: www.siccamasales.nl/Home/Welkom.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 12:10 #15 door ROBOT
Beantwoord door ROBOT in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Hallo,

Met dank voor jullie reacties, tips en het meedenken.

O.a. vanwege een dit weekend geplande trip (waar ik graag aan wil mee doen)
was er niet al te veel tijd voor onderzoek, evaluatie, polderen  :D

Verleden week zaterdag, dit bij het sluiten van de markt, 2 nieuwe binnenpoten
+ setje vervangingsondelen, olie, en....2 stof hoezen gekocht. In het totaal was ik
480 euro kwijt.
Nu wachten op de levering van de poten, hopen dat de juiste onderdelen worden
geleverd, dat het past ...... en dat ik zonder lekkage door het leven kan.

De oude binnenpoten waren niet meer te redden, te veel krasje, deukjes etc.
In de afgelopen dagen een aantal dealers bezocht, dit in mijn zoektocht naar een
jongere Varadero.
En natuurlijk daarbij gekeken naar de voorvorken van de aangeboden Varadero's.
Ik wil niemand verontrusten, maar als er motoren met olie op de voorpoten in de
shop stonden, waren dat Varadero's. Een medewerker van een grote dealer te
Bodegraven, bevestigde mijn niet wetenschappelijke conclusie  ;)

Verder zegt deze waarneming helemaal niets. Het kan maar zo zijn dat de gemiddelde
Varadero eigenaar vaak, lang en intensief off road rijdt en dat het materiaal (vering etc)
daar moeite mee heeft ?!
En ik ......kan met deze droom goed leven!!

Nogmaals allen bedankt.


Groet Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 19:21 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring

Varadero eigenaar vaak, lang en intensief off road rijdt


Mooi niet dus.
Droom maar lekker verder  ;)

De enige motoren die niet gepoetst worden in de showroom zijn de Deo's.
Alle overige motoren worden wel gepoetst en zie je dus niet meer dat ze lekken. >:D

Ook niet wetenschappelijk onderzocht  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 22:10 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring

Het schijnt dat die cross tourer vrij frequent onderhoud nodig heeft en het erg veel werk is om overal ''bij'' te kunnen.
Prijzen van rond €700,- ofmeer voor een beurt, gehoord op Texel tijdens ITT! daar wordt sinterklaas niet vrolijk van lijkt mij :o  :o  :(
U zijt allen gewaarschuwd...


Eh, Sandra... das veel wijsheid voor een motorfiets die in de praktijk nog geen marktintroductie heeft gehad? Je bedoelt natuurlijk de CrossRUNNER, die stond oa ook op het ITT en het VIM... En is onderhuids niet veel meer of minder dan een gemodificeerde VFR800i V-Tech...  ;)

De CrossTOURER wordt pas begin 2012 verwacht, als 'ie er überhaubt nog gaat komen. De marktintroductie schijnt al een paar keer te zijn uitgesteld. En die is gebaseerd op de nieuwe VFR1200F.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2011 20:03 #18 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Eh ja, de CrossRunner inderdaad :-[......

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2011 14:03 #19 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Voor diegenen die nog geen lekkage hebben, ik smeer zeer frequent WD40 op de voorvorkpoten en heb de MK1 en de huidige MK2 naar 70.000 km gereden zonder een spoor van lekkage. Een dun laagje WD40 zorgt er ook voor dat platgereden ongedierte zich matig hecht aan de poten, waardoor de seals minder snel beschadigen.
Overigens gaat mijn MK2 (2006) in de verkoop, dus indien er belangstelling is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2011 17:48 #20 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Ja ik spoot er ook altijd wd 40 op en hield ze altijd schoon ,toch twee lekke poten bij 50.000 km.
Dacht toen dat misschien de wd 40 de stofrubbers had vernield ,je weet wel oilie en rubber gaat niet samen!
Maar ja als jij er alweer 70.000km mee red weet ik het ook niet meer.
Mijn maat z,n 1999 vara heeft echt vieze pootjes hij doet er nooit wat aan maar ze zijn zo droog als me blote reet.Dus wie het weet mag het zeggen!!!!!! :-\
,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden