Terugkerende lekkage voorvork-keerring

12 apr 2017 10:27 #21 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Vorig jaar lekte mijn linker voorvork en is toen (aug 2016) onder garantie vervangen (en de rechter preventief op eigen kosten). Sindsdien in 2016 nog 2000 km gereden met duo achterop. Afgelopen weekend tijdens mijn de eerste tourtje met duo weer achterop zag ik tot mijn verbazing dat mijn linker vork weer iets lekte. Tussendoor schoongeveegd en daarna leek hij wel weer droog te blijven... Na het lezen van dit topic ben ik enigszins bezorgd geworden dat het een chronisch probleem gaat worden en ben wel nieuwsgierig hoe dit verder afgeloopen is en wat anderen voor ervaringen hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 14:57 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
hallo,

lekke keerringen hebben het zwaar en als ze beschadigd raken  (meestal door vuil) gaan ze lekken,

er zijn tooltjes beschikbaar om de vervuiling tegen te gaan

ook  kun je additieven(forté) gebruiken om  de keerringen weer te revitaliseren





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 18:57 #23 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Ik heb zelf ook altijd geleerd juist GEEN wd-40 op een kering te spuiten gniet alleen bij motoren), dit omdat het veel dunnere wd-40 (als voorvorkolie) langs de keering kan komen en de penentrerende werking van goedjes als wd-40 niet bevorderlijk zijn voor div rubber soorten.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 21:12 #24 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Waarom gaat de poot (opnieuw) lekken.

- beschadiging aan de binnenpoot die de keeringen beschadigt met lekken tot gevolg. Dan gewoon beschadiging aanpakken en nieuwe keeringen plaatsen
- slijtage van de poot waardoor deze dunner wordt. Mogelijk dat iets dikkere keeringen dit kunnen oplossen, maar ga hiervoor altijd bij een veren specialist langs. Meer permanent is het dan om de poot weer te voorzien van een nieuwe (chroom) laag. Of idd nieuwe binnen poten.

Mijn advies: ga Hoe dan ook even bij de veren specialist langs voor de oties. Deze ziet vaak in 1 oog opslag of het poot slijtage is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 10:29 #25 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Optie 1 - beschadiging binnenpoot vraag ik me af of dat kan binnen 4 maanden normaal gebruik en 2500 km. Als dat zo is wordt het wel een hele dure hobby ;) Verder vraag ik me af of bij het plaatsen van zo'n keerring niet standaard gecheckt wordt of de binnenpoot  beschadigd is. Die eerste keerring is vorig jaar namelijk nog onder garantie vervangen. De dealer kan er dus financiële baat bij hebben om een reeds beschadigde binnenpoot te negeren. Nu de garantie voorbij is, hoeft hij niet voor de kosten van een nieuwe binnenpoot op draaien ...

Optie 2 - slijtage lijkt mij (als leek) vrij onwaarschijnlijk gezien de km stand (26.000).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 12:21 #26 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Wat ook nog een mogelijkheid is is dat de binnenpoot thv. de keerring te glad is geworden.
Het opp wordt continu gepolijst, vaak is het te zien als een glimmende ring wanneer je de poot hebt gedemonteerd.

De oplossing is om de binnenpoot op te ruwen.
Daarmee geef je de olie weer de mogelijkheid zich af te zetten ipv mee naar buiten te glijden.
Deze voorstelling van wat er in werkelijkheid allemaal gebeurt is erg simpel en populair maar dekt de lading.

Ga niet zomaar in het wilde weg aan je poten schuren, maar neem contact op wanneer je hierover vragen hebt.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 12:55 #27 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Hoevaak staat de motor langere tijd stil? Dit kan ook meespelen, zeker als er vuil op de poten achterblijft. Een pitje door een opspattend steentje kan er ook voor zorgen. Er hoeven geen bramen aan de poot te zitten, maar een kras of put kan ook voor wat zweten zorgen lijkt me.

De Varadero heeft geen afscherming van de binnenpoten toch?

Hoeveel rijd je per jaar en hoeveel kms staan er nu op de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 13:35 #28 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
De motor heeft vanaf half december tot eind maart binnen gestaan.
Het voorspatbord van de Varadero heeft een oplopend stuk waarmee een deel van de veerpoten tegen steenslag e.d. worden beschermd.
Ik rijd ongeveer 6000 km per jaar. De keerring is augustus 2016 vervangen bij een km stand van 23.000 en nu staat er 25.500 op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 19:03 #29 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Dan denk ik eerder dat ze een foutje gemaakt hebben met het vervangen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 20:25 #30 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Weet je zeker dat keerring is vervangen? Ik heb sealsavers rond de vorkpoten bij mijn Dero, zou je ook moeten doen, blijven ze mooi en keerringen gaan veel langer mee

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 14:44 #31 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Terugkerende lekkage voorvork-keerring
Nadat ze keerringen vervangen hadden vorig jaar, ben ik nog volbeladen met duo naar Denemarken geweest zonder problemen. Ik ga er van uit dat ze keerringen vervangen hebben ...

Het vervolg: enkele weken geleden langs geweest bij de garage. Omdat ik hem vooraf schoon had geveegd was er natuurlijk weer nauwelijks iets waar te nemen (...) en dus niks aan de hand dus volgens de garage. Vervolgens een toertje Moesel gedaan en mijn voorvork zweette  als een paard (zie foto's).

Binnenkort weer terug en benieuwd wat er uit komt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden