Op mijn vorige Alp (de groene) had ik koffers van SW-Motech, de bekende Trax reeks in aluminium. Ik heb héél wat kilometers met deze 2 zijkoffers gereden en er veel plezier van gehad.
Deze keer is mijn keuze naar de relatief nieuwe Xplorer van Hepco & Becker gegaan. Deze koffers hebben een gelijkaardige vorm als de Trax maar zijn mechanisch toch wat steviger gebouwd. De sluit-seal tussen deksel en koffer is beter gemaakt en zou een betere waterdichtheid moeten garanderen. Het geheel is steviger gebouwd, de scharnieren zijn van betere kwaliteit en ook de sloten zijn een stuk steviger met zwaardere opbouw en degelijke sleutels. De sloten zijn veel steviger omdat ze zwaarder zijn en niet uit gestampte staalplaat zoals die van Trax. Ook de aanhechting op de motor is degelijker. Door het feit dat in de aluzijplaten een kruisstructuur geponst werd zijn de wanden ook strakker.
Ik heb er nu zo'n 5000 km mee gereden en ben tot heden zeer tevreden. De binnenzakken zijn dan weer van mindere kwaliteit dan die van de Trax. Lichyeter stof en geen extra vakken.
Ik heb deze keer geopteerd voor een groot volume, topcase 45 liter en links en rechts 40 liter. Met een capaciteit van 125 liter heb je al heel wat potentieel voor de langere trip.
In mijn grote Givi-topcase Maxi 52 liter, kon ik gemakkelijk 2 helmen kwijt... in de Alucase kan dat niet maar een helm kan wel in de zijkoffers als je tenminste opteert voor de 40 liter.
Natuurlijk valt daardoor de motor een stuk breder uit en tussen files door laveren is er dus niet meer bij. Ja een mens moet keuzes maken.
De stabiliteit ook bij snelheden van 130 tot 150 km per uur is zeer goed en dat verwonderde me echt. De bouw van de rack die uiteraard de positie van de koffers t.o.v. de motor bepaalt is blijkbaar goed uitgekiend. Je kan amper spreken zelfs bij volle lading en duozitter erop van windinvloeden.
Kortom, ik ben tot vandaag tevreden met deze aanschaf.
Ik liet ze plaatsen bij Hepco & Becker in Pirmasens en moet zeggen dat die technici geen enkel detail over het hoofd zien. Natuurlijk doen ze niets anders dan koffers, guards en bokken plaatsen. Ik zag ook speciale constructies voor motoren waar het niet zo evident is om koffers aan te hangen... echte tailermade dingen. De alukoffers worden volledig in Pirmasens gemaakt, de kunststof-bakken zijn in het buitenland ge-extrudeerd maar worden bij hun ge-assembleerd.
Kortom een mooie ervaring en ik maakte dit verslag van mijn kort bezoek.
http://www.youtube.com/watch?v=m_covOtOHNc