Zijstandaard verlengen

28 sept 2011 17:44 #1 door cobramarw
Zijstandaard verlengen werd gestart door cobramarw
Ik heb hier ooit eens iets over gelezen, maar vind het nergens terug (of stond het nog op het oude forum?).

Na het monteren van een Hyperpro-veer achter is de fiets iets hoger komen te staan.
En dus zou ik graag de zijstandaard met een 3 cm willen verlengen.
Vraag: bestaat dat ding uit een holle buis, en kan ik daar eender wat laten tussen lassen, of niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2011 17:50 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Zijstandaard verlengen
Standaard bestaat niet uit 1 holle buis maar 2 holle buizen.
Ik kwam daar achter toen ik hem heb ingekort.
Het handigst in jou geval is dus niet meteen helemaal doorzagen, maar in 2 keer.
1e keer de buitenste buis en dan pas de binnenbuis, zodat er vlees over blijfft om er stukjes aan te lassen.
Neem dezelfde maat buis en als het goed is passen deze dus ook weer in elkaar.
Vastbakken en voila.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2011 17:56 #3 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Zijstandaard verlengen
Wil je hier mee zeggen dat de binnenste buis maar aan 1 zijde (boven of onder) vast zit?
En dat je dus de buitenste er kan af schuiven als die doorgeslepen is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2011 21:55 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Zijstandaard verlengen
Bij mijn Alp kan ik me niet kerinneren dat dat ook zo was. Volgens mij was die gewoon enkelwandig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2011 21:56 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Zijstandaard verlengen
Is ff afhankelijk van hoe je het gaat aanpakken.
Zaag je halverwege of haal je de voetjes eraf.
Ik weet niet waar de buizen gelast zijn, maar weet wel dat er 2 ineen zijn geschoven voor de stevigheid.
1 enkele buis zou knikken bij een dergelijk gewicht en krachten.

Als je er vanuit gaat dat ze alleen op de laspunten dubbel doorgelast zijn, dan zou je dus de af of losgezaagde stukjes eraf kunnen schuiven en daar een langer stukje overheen zetten.
Anders wordt het eraf slijpen van de buitenste buis
Daarna opvullen met dezelfde dikte als de basisbuis.
Moeilijk uit te leggen zo vind je niet.?

p.s. Ik deed het bij de Dero.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2011 22:14 #6 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Zijstandaard verlengen

Ik heb hier ooit eens iets over gelezen, maar vind het nergens terug (of stond het nog op het oude forum?).

Na het monteren van een Hyperpro-veer achter is de fiets iets hoger komen te staan.
En dus zou ik graag de zijstandaard met een 3 cm willen verlengen.
Vraag: bestaat dat ding uit een holle buis, en kan ik daar eender wat laten tussen lassen, of niet?


Ik heb ook een Hyperpro achterveer maar heb de standaard niet verlengt. Ik rij wel op een AT
Motor staat wel iets schuiner op de standaard maar wel stabiel.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2011 23:22 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Zijstandaard verlengen
Bij de Alp is de zijstandaard enkelwandig.
Heb van de 600 en de 650 versie er al verschillende ingekort en voorzien van een groter plaatje.

De grootste kracht komt er in de buurt van het draaipunt op te staan, door de licht gebogen vorm en de stand zijn er bijna geen knikkrachten werkzaam.
Als je de standaard toch gaat verbouwen is het misschien handig om het plaatje gelijk te vergroten.
Kun je de motor overal op de zijstandaard knallen zonder over een plaatje te hoeven nadenken.

Het lijkt me wel leuk om daar eens een (club) actie van te maken. Komend voorjaar aan de lopende band plaatjes onder zijstandaards lassen.
Kan in een half uur inclusief spuiten van de standaard.
Kom ik nog op terug.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 00:02 #8 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Zijstandaard verlengen

Het lijkt me wel leuk om daar eens een (club) actie van te maken. Komend voorjaar aan de lopende band plaatjes onder zijstandaards lassen.
Kan in een half uur inclusief spuiten van de standaard.
Kom ik nog op terug.

Groet Hans


Dat is een goed idee. Ik ga dat idee van jou in de gaten houden.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 07:37 #9 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Zijstandaard verlengen
Ik heb er destijds al een groter plaatje op gelast (rond schijfje met een diameter van ca. 8 cm).

De @ staat op zich wel stabiel. Maar er komt teveel gewicht op de standaard.

Bij losse ondergrond zakt hij te ver in, en als je hem van de standaard wil afhalen om te vertrekken moet je echt wel het gewicht omhoog krijgen. En dat was vroeger zo niet, en wil ik dus ook niet.

Maar bij een Dero is er dus een dubbele buis, en bij een Alp een enkele.
Wie heeft de @ al doorgezaagd?  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 07:42 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Zijstandaard verlengen
Mijn Dero (injectiemodel, 2004) is ongeveer 3cm hoger komen te staan dankzij een Technoflex unit. Heb de zijstandaard niet verlengt, gaat prima.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 12:42 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zijstandaard verlengen
Ik hád al een AT standaard onder de Alp, maar die bleek bij de laatse verhoging alwéér te kort  :) dus heb ik 'm laten verlengen, maar dat is niet helemaal goed gedaan, want tijdens het NTT brak íe af  :(  en lag ik met m'n snuffert in de baggert  ;)

Heb het ding nog liggen, dus zal eens kijken of íe dubbelwandig is of niet  :-\

Binnenkort laat ik een Alp standaard verlengen, dus zal eens kijken hoe die er uit ziet  :D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 15:36 #12 door jar
Beantwoord door jar in topic Zijstandaard verlengen
De standaard van mn AT is snel, deskundig, mooi en voor een prikkie verlengd door Ton Wijler van PharaoBike. Moet je wel even voor naar Horn rijden, een goed excuus voor een dagje door Limburg toeren.
En de voet is meteen twee keer zo groot gemaakt, onopvallend in dezelfde vorm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 17:37 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Zijstandaard verlengen
Volgens mij vergist oldtimer zich met de middenbok.

Het gaat om de zijstandaard.

Als je een beetje kunt lassen zou je de pijp gewoon met doorlas kunnen lassen. Moet stevig zat zijn. Anders een massieve pen een stuk beide kanten in de pijp steken en dan rondlassen.
Als je het helemaal mooi doet gewoon een nieuwe maken van Alu of rvs ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 18:09 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Zijstandaard verlengen

vergist oldtimer zich met de middenbok.


yep. Middenbok  :-[    :-X

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 20:20 #15 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Zijstandaard verlengen


Anders een massieve pen een stuk beide kanten in de pijp steken en dan rondlassen.


Zo heb ik het vroeger ook gedaan bij mijn Honda MT 5 :-[

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2011 16:15 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Zijstandaard verlengen
Bij de AT is de standaard t.h.v. het scharnierpunt i.d.d. dubbelwandig. Ik heb er toen een massief stuk tussen gelast.

Maar als het bij Pharaobike zo simpel kan, doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 22:43 #17 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Zijstandaard verlengen
Ik post wel een fotootje wanneer het gebeurd is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden