Te laag stationair toerental clubmotoren

27 sept 2011 22:14 - 02 okt 2011 01:18 #1 door ron overkleeft
Te laag stationair toerental clubmotoren werd gestart door ron overkleeft

Ik zou twee keer nadenken bij BVA. Op een ander forum had iemand een motor met 8000 km gekocht, waarvan naar bleek de krukaslagers naar de kut waren door een te laag stationair toerental. Als je daar de deur uit bent kijkt niemand meer naar je om.

Is dat zo? kan je krukas kapot gaan door te lage stationair toerental ,heb de mijne op 800 staan.
Te laag ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 08:02 - 02 okt 2011 01:18 #2 door BIG charlie
Beantwoord door BIG charlie in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

Is dat zo? kan je krukas kapot gaan door te lage stationair toerental ,heb de mijne op 800 staan.
Te laag ?


Hallo,

Hier een "kopietje" uit de technische gegevens van de Vara ( wel een carb-versie )...
Aanbevolen stationair toerental: 1200 +/- 50 RPM
;)

Greetz
BC

Have a nice ride !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 08:09 - 02 okt 2011 01:17 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
Die van ons (zowel de carb als de injectie) lopen dankzij Dynojet / powercommander ook stationair (warm) <1.000 rpm. Kan me niet voorstellen dat dat tot schade aan de krukas kan leiden. Maar dat zal ook niet bedoelt worden; stationair en in z'n vrij is immers onbelast.

Wat wél schadelijk is, is optrekken in een te laag toerenbereik. Dan krijgt zo'n as idd op z'n donder.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 20:41 - 02 okt 2011 01:17 #4 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

Die van ons (zowel de carb als de injectie) lopen dankzij Dynojet / powercommander ook stationair (warm) <1.000 rpm. Kan me niet voorstellen dat dat tot schade aan de krukas kan leiden. Maar dat zal ook niet bedoelt worden; stationair en in z'n vrij is immers onbelast.

Wat wél schadelijk is, is optrekken in een te laag toerenbereik. Dan krijgt zo'n as idd op z'n donder.

Ja ben soms wel is te lui om terug te schakelen in de rotonde, want in z,n 5 komt tie er ook wel door! En dan weer vol het gas erop.
En dan wil die wel is gaan hikken onder de 1000 toeren. Zal beloven dat ik m,n leven zal beteren Bernhard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2011 18:01 - 02 okt 2011 01:16 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

Die van ons (zowel de carb als de injectie) lopen dankzij Dynojet / powercommander ook stationair (warm) <1.000 rpm. Kan me niet voorstellen dat dat tot schade aan de krukas kan leiden. Maar dat zal ook niet bedoelt worden; stationair en in z'n vrij is immers onbelast.


Belast of niet is niet zo zeer het issue.
Waar het om gaat is of de opbrengst van de oliepomp bij dat toerental voldoende is.
Een motorfabrikant schrijft niet voor niets een minimum rpm voor.
Zeker bij motorblokken die al wat km's achter de rug hebben is een goed afgesteld toerental van evident belang. Pomp opbrengst loopt immers door de loop van de tijd, slijtage, terug.
Ik heb nog nooit een inelkaar gelopen blok gezien door te veel smering  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2011 00:41 - 02 okt 2011 10:03 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
Beste vriendjes van de Transalp club,

Honda schijft voor onze clubmotoren een stationair toerental voor van 1200 - 1300 toeren per minuut .dus géén 800 toeren, zoals bij auto's.
Een te laag stationair toerental is schadelijk voor de motor, in verband met de smering (of gebrek daaraan) Het stationair toerental kun je zelf aanpassen, veelal zonder gereedschap, door middel van een afstelschroef die je met je vingers kunt bedienen.

Hoe gaat het toerental afstellen in zijn werk?

Het stationair toerental moet je meten met de motor op bedrijfstemperatuur. Niet tien seconden gassen, maar na een tiental minuten rijden (ga lekker een kop koffie bij de lokale motorzaak halen). Speel na het afstellen en paar keer met je gas, en kijk of het toerental weer naar de goede waarde terugzakt.

waar zit de afstelschroef?

De afstelschroef zit altijd aan de linkerkant van het voertuig.

Transalp (1987 - 2000) = Tussen de beide cilinders in.
Transalp (2000 - 2007) = Tussen beide cilinders in.

Africa Twin (1987 - 1989) = ???
Africa Twin (1990 -1992)  = Bij de uitsparing voor de tank, onderaan.
Africa Twin (1993 - 2003) = Tussen beide cilinders in

Varadero - ??? = ???



Aanvullingen zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2011 00:41 - 02 okt 2011 01:58 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

Is dat zo? kan je krukas kapot gaan door te lage stationair toerental ,heb de mijne op 800 staan.
Te laag ?


ja .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2011 07:32 #8 door David
Beantwoord door David in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

Ja ben soms wel is te lui om terug te schakelen in de rotonde, want in z,n 5 komt tie er ook wel door! En dan weer vol het gas erop.
En dan wil die wel is gaan hikken onder de 1000 toeren. Zal beloven dat ik m,n leven zal beteren Bernhard.


Dat is zo slecht!! Dan krijg je het zeker kapot. Te laag toerental, te hoge versnelling en dan vol het gas d'r op; dat heet overbelasting. :( :(

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2011 10:09 #9 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
Iemand geprobeerd twee topics samen te voegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 08:16 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
Eh, nee... (topicje samenvoegen)

Stelschroefje van de Dero zit op dezelfde plek: rechterkant, op het subframe direct onder de tank.

Stationair 800/<1.000 op de dero gaat prima zonder schade. Die van Kaatje heeft op die manier al 150.000 km zonder revisie gedaan (muv van de nokkenaskettingspanners die preventief zijn vervangen) en die van mij loopt inmiddels ook naar de ton.

Idd, Ron, het optrekken in een (te hoge) versnelling (te laag toerental) is dodelijk!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 08:33 - 03 okt 2011 11:27 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
nu ga ik roet in het eten gooien.

de oliepomp levert welenswaar de oliedruk die  minimaal een bepaalde over druk dient te hebben.
mede door alle kanaaltjes en sproeiertjes  om goed hun werk te kunnen laten doen,
maar ook om de olie door het filtertje te persen met ca 4-6 bar werkdruk

vandaar druk smering

de smering van de zuiger en cylinder gebeurt dmv een sproeiertje en dient daarom voldoende hoog van druk te zijn (uiteindelijk een beetje spatsmering  dus)

het feit dat er olie tussen de glijlagers dient te komen is echter  door geen enkele oliepomp op te brengen.

de ruimte is daar zo minimaal dat daar andere natuurkundige feiten aan ten grondslag liggen.

om een mooie loop van de motor te krijgen is gewoon weg een minimale rev aan te bevelen
de richtlijn van de fabrikant blijft ten alle tijden  dus de basis (ca 1100 rpm)
met name een vliegwiel is hierbij erg belangrijk.
de massa ervan zorgt er voor dat de krukas er  als het ware er  doorheen  gedrukt wordt daar waar op dat specifieke moment er  dus geen aandrijving is.(geen arbeidsslag)
iedere arbeidsslag zorgt dat er 90 krukas graden beweging dient te zijn

het werkgebied van iedere motor is daar waar de koppelkromme het hoogst is (hoeft geen hoog rpm te zijn)
de efficientie is dan het beste in relatie tot brandstof verbruik en geleverde arbeid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 10:17 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
Was dit weekeinde toevalllig even met de brommer bezig en heb de stationaire toeren even een tikje opgeschroefd. Bij een koude start draait hij meteen wat soepeler. Nou had ik hem ook wel laag staan, net onder de 1000. Voorheen schommelde hij wat in de toeren bij stationair en koud, nu mooi constant.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 01:57 - 12 okt 2011 12:11 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
Optrekken vanaf een relatief laag toerental in hoge versnelling kan op zich wel, zolang je met beleid gas geeft. Je voelt onmiddelijk wanneer er een overbelasting optreedt en dat is als je de schokjes gaat voelen, dan slaan de transmissiedempers aan. Dat betekent gewoon bij dat toerental minder gas geven. Wil je sneller optrekken dan MOET je terugschakelen. Overigens laat ik mijn alp niet onder de 2000 toeren komen (in versnelling), dat is wel slecht. Met de auto trek ik rustig vanaf 1000 toeren op (1-3e) en vanaf 1500 toeren (4+5e).

Mijn rijstijl in het algemeen is zowel met auto als mijn alp, het nieuwe rijden: Zo min mogelijk gas geven bij een zo laag mogelijk toerental in een zo hoog mogelijke versnelling. Daarbij denkend aan mijn eerste alinea, dus NIET overbelasten. Het is even wennen maar het gaat heel goed, en het rijdt daadwerkelijk veel zuiniger. Mijn berlingo met 2 ton op de klok haalt regelmatig nog 1:15 en dat is een auto van 1100kg met een 1.4 motortje (benzine, doodgewone euro95 van tango etc). Overigens geeft citroen zelf een verbruik van 1:13,3 op. :)

Mijn Alp draait stationair ongeveer 1300 toeren.

Transalp PD06 &#039;94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 09:46 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
omdat de benzine zo duur is heb ik het liefst zoveel mogelijk sportief plezier per liter, dus f*ck het nieuwe rijden en gaan met die banaan ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 18:13 #15 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

omdat de benzine zo duur is heb ik het liefst zoveel mogelijk sportief plezier per liter, dus f*ck het nieuwe rijden en gaan met die banaan ;)


Ieder hun eigen, jij bent goed voor de economie in het algemeen ;)

Transalp PD06 &#039;94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2011 01:38 #16 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Te laag stationair toerental clubmotoren
maar te hoog is ook niet goed:
Mijn geliefde had er nogal een handje van om de choke er lang op te laten staan, en dan bij 2300rpm bij 't stoplicht vanuit z'n vrij in 1 te schakelen.  Dat doet ook pijn.... dus je stationair ook niet op 1500rpm ofzo afstellen!

Ik gebruik die stelknop ook wel eens om m'n spanningsregelaars te testen... je kunt hem gemakkelijk op 3000RPM stellen stationair en dan kun je redelijk je SR meten.

Ik ben nogal diesel-fetishist en houd dus niet van hoge toerentallen. Toch stel ik de AT's af of fabrieksspec, omdat een lage oliedruk idd erg slecht is!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2011 21:23 #17 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Te laag stationair toerental clubmotoren

omdat de benzine zo duur is heb ik het liefst zoveel mogelijk sportief plezier per liter, dus f*ck het nieuwe rijden en gaan met die banaan ;)


Amen !  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden