Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)

08 okt 2011 23:50 - 09 okt 2011 21:43 #1 door Africaanse Twins
Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf) werd gestart door Africaanse Twins

[dit topic is afgesplitst van 'Olie op de remschijf'.. oorspronkelijk onder Techniek-Africa Twin]



Rem jij op de weg met je achter rem?
Daar heb ik na 20 jaar nog steeds de originele blokjes op zitten, dat ding doet toch nauwelijks iets.
Alleen als ik een noodstop moet maken gaat ie aan maar dat is dan meer zoiets als 'god zegene de greep'.
In het veld doet het ding het wel goed en is hij nuttig maar op de weg voldoet het remmen op de motor meer dan voldoende.
Vind ik. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 00:21 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)

Rem jij op de weg met je achter rem?
Daar heb ik na 20 jaar nog steeds de originele blokjes op zitten, dat ding doet toch nauwelijks iets.
Alleen als ik een noodstop moet maken gaat ie aan maar dat is dan meer zoiets als 'god zegene de greep'.
In het veld doet het ding het wel goed en is hij nuttig maar op de weg voldoet het remmen op de motor meer dan voldoende.
Vind ik. :)


Remmen met beide remmen voorkomt induiken, waardoor je wat meer controle hebt. Bij noodstops is het advies van mijnheer VRO dan weer "Enkel de voorrem" , omdat je dan 100% van je aandacht naar die rem gaat.

Ikzelf gebruik gewoon beide remmen, omdat mij dat zo geleerd is. maar bij het remmen in minder ideale situaties is het toch óf de één, of de ander.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 12:19 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)
Grappig, bij mij slijt op asfalt de achtterrem het hardst. Vóór heb ik pas 1x vervangen op 2 ton...

De achterrem, bijvoorbeeld, is heel nuttig om tot in de bocht de (maximale) snelheid te behalen. Straatje keren doe je ook op de achterrem (smoren). Of een haarspeld in de Alpen.

Allemaal met dat voetpedaaltje.. ;

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 12:27 #4 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)
Vraag mij af of sommige mensen wel hun motor rijbewijs hebben??? :o :o :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 19:42 #5 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)
als je goed hard remt met de AT komt je achterwiel van de grond, dus hoe kun je stellen dat je enkel met achter remt op de snelweg? Dan hoop ik dat je niet een keer echt hoeft te remmen....

persoonlijk gebruik ik achter haast nooit, ook niet offroad. Gewoon goed opletten en voelen!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 20:52 #6 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)
precies  ;)

opmaken die blokjes  ;D ;D

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 21:07 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)

..als je goed hard remt met de AT komt je achterwiel van de grond..


Ja, maar een stoppie kun je met iedere motor en fiets maken op alleen de voorrem.

Die voetrem erbij maakt de motor juist zeer stabiel, vooral in bochten. 'E' haalt treffend het bewijs aan: bij het stoplicht balanceren is gemakkelijker door te trekken op het gas en te smoren op de rem. Als je dat bij straatje keren of achtjes draaien niet doet flikker je sneller om.

Uiteraard gebruik ik ook de voorrem, maar enkel om snel snelheid te verliezen. De rest met het voetje. Ik heb het zo geleerd van mijn instructeur en het klopt met de 'luie site' die aangehaald is.

Vraag: wie kan me vertellen waarom het gros van de motorrijders loopt mee te steppen als ze stil willen gaan staan voor een rood licht..? Of andersom: wat je kan doen zodat dat niet hoeft!

(mooi topic geworden, Twinned.. :D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 21:13 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)

wat je kan doen zodat dat niet hoeft!


Door rood rijden  8)

zonder gekheid,
Voorwiel dwars en tractie erop houden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 21:31 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)
Ik ga meestal staan, heb ik veel meer controle.

Knieen tegen de tank en spelen met rem/gas/koppeling en drukken met de voetjes.

Stoppen doe ik ook met de voorrem en pak er dan ietwat later meestal ook de achterrem bij. Maar soms ook niet.

Voor het afstappen ben ik onlangs tot de ontdekking gekomen dat dit ook prima kan zoals met de fiets. Linkervoet blijven staan en rechts over het zadel zwaaien. Veel leuker! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 21:36 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)

Ik ga meestal staan, heb ik veel meer controle.

..Knieen tegen de tank en spelen met rem/gas/koppeling en drukken met de voetjes..


Dan is de stap naar knietjes op het zadel ineens heel klein  :P (alleen op knippen niet verstandig.. :angel:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 22:19 #11 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)



Ik heb het zo geleerd van mijn instructeur en het klopt met de 'luie site' die aangehaald is.



Ik ook.
Bij de slipcursus die ik gevolgd heb werd geadviseerd: achterrem VOL intrappen bij noodstop.
Het idee erachter is dat je dan je aandacht op je voorrem kunt richten.
(je kunt maar 1 ding tegelijk goed doen)
Ook al slipt je achterwiel......hij remt wel iets mee (al is het niet optimaal)

Scherpe bocht draaien: achterrem beetje intrappen en gas geven......blijft je motor stabiel van.

En inderdaad......het spelletje bij het stoplicht  ;D
Zo laat mogelijk het voetje aan de grond  :))

Groet
Frankie



"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 23:18 #12 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Re: mmen (afgesplitst van olie op de remschijf)
[quote author=frankie link=topic=7413.msg66265#msg66265 date=131819

Scherpe bocht draaien: achterrem beetje intrappen en gas geven......blijft je motor stabiel van.


Je hebt helemaal gelijk Frank,raad iedereen aan te gaan experimenteren met de achterrem
gewoon elke keer eerst achter beginnen met remmen je zal zien dat je motorfiets veel stabieler
de bocht ingaat.Dit lukt misschien niet direct maar na verloop van tijd werkt het echt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden