Olie en filter verversen voor winterstalling

08 nov 2011 18:09 #1 door Railman
Geachte Bikers,

Mijn vrouw en ik rijden beiden een transalp xl650v,  motorolie + filter is in mei 2011 nog vernieuwd, sindsdien 6000 km gereden.
Ik wil deze motoren van 1-12-2011 tot 01-03-2012 winterstallen.
Mijn vraag is nu, is het verstandig (raadzaam) om deze motoren voor de stalling nog te voorzien, van nieuwe olie + filter
dit ivm met de verzuring van de olie bij langere stilstand ????

Graag jullie mening c.q. advies.!!!

gr..
john
uit limboland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2011 18:13 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie en filter verversen voor winterstalling
hallo,

het is wel het  beste om dit te doen,

ondanks dat je niet veel km hebt geden spreekt men over minimaal 1 x in de 12.000 km of !! 1 x per jaar

op het moment dat de motorfiets voor langere tijd buiten gebruik komt te staan kun je het beste de olie en filter vervangen, accu verwijderen, en mogelijk ook de olie in voorvork verwisselen,

het klinkt misschien vreemd maar een groot onderhoud voor de winter stalling is  eigenlijk het beste

mvg ad

15 nov 2011 15:54 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olie en filter verversen voor winterstalling
ach, wellicht wordt dit voorgeschreven, maar wie doet dit? Laat je niet gek maken...
Denk dat 98% van de motoren in een winterstalling voor die paar maandjes geen vers sap krijgen, en 't blijft gewoon prima draaien!

Wij doen dit soort zaken nooit.... zou het hooguit overwegen als de motor langer dan een jaar in stalling gaat. Gewoon lekker parkeren en nog een seizoen doorrijden met 't spul, da's mijn advies!

... was ooit lid ...

15 nov 2011 23:15 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie en filter verversen voor winterstalling
Er loopt een draadje hiernaast over olie vervangen. Hopeloze discussie.

Je zou denken, dat doe ik ná de stallingsperiode, want dan kan ik het ten volste benutten.

Maar, de meeste rijders rijden niet zo vaak en niet zo lang. Als er vocht in de olie achterblijft tijdens de winterstalling dan heeft dat vocht heerlijk lang de tijd zijn werk te doen in het blok (pitting).

Olie en filter zijn niet duur. Gewoon doen vóór de stalling, in die 4 maanden stilstaan veroudert die heus niet!

(en dit comment kost maar 2 cents.. :) )

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.058 seconden