accu tijdens winterstalling

23 nov 2011 20:45 #1 door Railman
accu tijdens winterstalling werd gestart door Railman
Hoi Folks,

Mijn vrouw en ik rijden beiden een motor. Ik heb dus 2 accu's en een druppellader ( optimate  4 ) Wat is dan wijsheid, tijdens de winterstalling, iedere 2weken van accu wisselen ??? of ...


groet

john

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2011 20:50 #2 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu tijdens winterstalling
Laat er nou net een topic over dit punt zijn. Zie www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7596.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2011 20:50 #3 door Peter
Beantwoord door Peter in topic accu tijdens winterstalling

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2011 06:48 #4 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic accu tijdens winterstalling
Ja gewoon om en om laden. In de zomer laad ik hem ook als de motor tijd stil staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2011 16:51 #5 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu tijdens winterstalling

Ja gewoon om en om laden.


Doe ik ook. 3 a 4 weken de ene, dan 3 a 4 weken de andere. In de winter dan he....
In de zomer mag je wel 1 of 2 weken bijplakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2011 22:08 #6 door Railman
Beantwoord door Railman in topic accu tijdens winterstalling
Hoi Folks,
Mijn vrouw en ik rijden beiden een motor. Ik heb dus 2 accu's en een druppellader ( optimate  4 ) Wat is dan wijsheid, tijdens de winterstalling, iedere 2weken van accu wisselen ??? of ...
groet
john


Sorry, dat mijn vraag niet duidelijk is.
Ik heb 2 accu's en wil deze gedurende de winterstaling opladen ( onderhouden ) met één Druppellader.
Om de hoeveel weken, moet ik dan de lader van de ene naar de andere accu verplaatsen.
groet john

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2011 23:15 #7 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic accu tijdens winterstalling
Parallel schakeling / Parallel schakelen
Parallelschakeling wordt toegepast om meer capaciteit te verkrijgen.
De Plus aansluiting van de accu's wordt met elkaar verbonden, evenals de min aansluiting van alle accu's.

Stelregel is altijd gebruik accu’s van hetzelfde merk, met dezelfde capaciteit en dezelfde productiedatum. Bij parallel schakelen is het verder van belang dat de kabels naar de accu's dezelfde lengte hebben.

Parallel schakelen:
De capaciteit van de accu's wordt bij elkaar opgeteld  maar het Voltage blijft hetzelfde.
Parallel schakelen betekent dat de pluspolen doorverbonden worden en de minpolen doorverbonden worden.

Voorbeeld:
Heb je twee gelijke 12 Volt 102Ah accu's dan kan je hiervan "één" accu maken van 12 Volt met 204Ah.

Iedere accu heeft een bepaalde electrische weerstand. Deze weerstand wordt onder andere bepaald door de bouw van de accu . Een accu met veel platen heeft een lagere weerstand dan een accu met minder platen per cel. Een accu heeft loden roosters, door uitharding en corrosie veranderd de weerstand van deze roosters en daarmee ook die van de accu.

Tijdens het laden en ontladen van een accu vinden er chemische processen plaats, door deze processen veranderd de samenstelling en daarmee ook de weerstand van het actieve materiaal van de accu. Een "droog voorgeladen" accu wordt op een andere wijze gemaakt dan een
"natte"  semi-tractie accu. Ook dit heeft  invloed op de weerstand. Zelfs in het produktie proces kunnen
al kleine verschillen in weerstand ontstaan door wijziging in temperatuur of luchtvochtigheid.

Bij een serie schakeling van 2 of meerdere accu' s zal door elke accu de zelfde stroom lopen . De spanning van de lader zal zich over de accu' s verdelen . Bij gelijke weerstand zullen alle accu' s de zelfde spanning krijgen , indien een accu echter een (iets) hogere weerstand heeft dan de andere zal de ze accu ook een hogere spanning krijgen. Het toegevoegde vermogen aan deze accu zal dan ook hoger zijn. Bij ontladen accu's is dit meestal niet meetbaar, zodra de accu's volledig geladen zijn kan het verschil in weerstand er voor zorgen dat de accu met de hoogste weerstand warmer wordt. Hierdoor verminderd de weerstand waardoor de spanning beter verdeeld wordt . Echter de corrosie
word t hoger, waardoor de accu sneller verouderd en de weerstand sneller veranderd.

Bij parallel schakelen van 2 o f meerdere accu' s zal elke accu de zelfde spanning krijgen van de lader. De accu met de laagste weerstand zal echter meer stroom krijgen dan de andere accu . Hierdoor is deze accu sneller geladen dan de andere. Zodra deze accu vol is geeft deze tegenspanning aan de lader/dynamo, waardoor de laadstroom afneemt. De andere accu ('s) komen niet vol en gaan langzaam sulfateren. De volle accu wordt geleidelijk steeds meer overladen.

Bij een serieparallel schakeling zullen beide soorten problemen optreden. Om boven vermelde problemen te voorkomen is het dus van belang dat alle accu's in een schakeling dezelfde weerstand hebben. Reed s kleine verschillen in weerstand kunnen na verloop van tijd uitval van de accu' s betekenen. Om ervoor te zorgen dat alle accu's dezelfde weerstand hebben moeten ze van hetzelfde type zijn: zowel DIN-nummer als uitvoering (droog, nat, AGM, semi-tractie enz) en gelijk gekocht worden, (Doordat de weerstand van de accu veranderd door het gebruik mogen de accu's niet afzonderlijk gebruikt worden/zijn.

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2011 10:09 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic accu tijdens winterstalling
Ha, even het volgende: heeft iemand een verklaring voor het feit dat de accu van mijn Yamaha XJR al zoo verschrikkelijk lang meegaat?
De motor en accu zijn van '97, een onderhoudsvrije accu die in de winter af en toe eens (1x in de 3 a 4 weken aan een ouderwetse motoraccu lader wordt gezet, 2 ampere per uur geloof ik) op wordt geladen. De accu staat dus niet aan een zogenaamde druppellader die de accu ook ''leegtrekt'' , zou de levensduur hiermee te maken kunnen hebben? Accu staat in de schuur waar het ook vriest, wat maakt niet uit als er nog spanning op staat maar even voor de duidelijkheid. Ik ben er voor mijn gevoel niet extra zuinig op.
Het is elke keer weer lachen, dan denk ik: nu zal het wel gebeurd zijn en dan druk ik kort op de startknop en, vroeemm...oh...  haha hij doet 't nog!  :) :)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2011 11:45 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic accu tijdens winterstalling
De enige verklaring is je een goeie accu hebt. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2011 11:52 #10 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic accu tijdens winterstalling
Ja, dat is zeker! De volgende wordt uiteraard weer een Yuasa, voor mij echt geen ander merk meer :D

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2011 19:31 #11 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic accu tijdens winterstalling
De optimate 4 doet eerst een diagnose voordat deze begint op te laden. Als uw twee accu's niet exact gelijk zijn, zal dit een verkeerde diagnose geven. Dus ik zou het serie/parallel schakelen dus zeker niet aanraden. Af en toe eens een weekje aan de optimate hangen is meer dan voldoende. (denk ook aan het verbruik als deze de hele winter aan de lader legt!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden