Bout/glijpen remblokken vast

02 apr 2009 10:03 #1 door Hilko
Bout/glijpen remblokken vast werd gestart door Hilko
Bij het uit elkaar halen van mijn achterremcilinder bleek de bout of glijpen (of hoe noem je dat) waarmee de remblokken vastzitten vastgerot te zitten.
Kruipolie, verhitten en een slagschroevedraaier hielpen allemaal niet en nu is het inbusgedeelte ook rond >:(

Op welke manier krijg ik de bout/pen er het beste uit?
Voorzichtig uitboren?

Kortom, graag tips voordat ik aan deze klus verderga.

Hilko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2009 18:32 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Bout/glijpen remblokken vast
Dat is balen , ik heb even naar mijn achterem gekeken , ik neem aan dat je de voorste bout bedoelt die de remklauw op zijn plek houdt , je zou inderdaad met een klein boortje kunnen beginnen en dan steeds wat groter to de kop eraf is , een andere mogelijkheid is maar voorzichtig!!!  is de kop eraf slijpen met een kleine haakseslijper dit gaat een stuk sneller maar je maakt het ook een stuk sneller kapot . je wilt tenslotte de remklauw niet beschadigen . als je de klauw los hebt kun je met een griptang het restant eruit draaien . succes Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2009 20:18 #3 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Bout/glijpen remblokken vast

Bij het uit elkaar halen van mijn achterremcilinder bleek de bout of glijpen (of hoe noem je dat) waarmee de remblokken vastzitten vastgerot te zitten.
Kruipolie, verhitten en een slagschroevedraaier hielpen allemaal niet en nu is het inbusgedeelte ook rond >:(

Op welke manier krijg ik de bout/pen er het beste uit?
Voorzichtig uitboren?

Kortom, graag tips voordat ik aan deze klus verderga.

Hilko


griptang op de pen tusen de rem blokken

Bijlage:


met een brandertje warm maken of aan steker >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2009 21:27 - 04 apr 2009 21:39 #4 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Bout/glijpen remblokken vast
kun je er niet met een ijzerzaagje of dremel bij en zo een sleuf in de inbus zagen en dan met een grote schroevendraaier de inbus proberen los te draaien of nog beter er met de  slagschroevendraaier op slaan?

succes Arjan

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2009 21:59 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bout/glijpen remblokken vast
Weet je, dat gebeurt vaak bij die bout, echt een klereding. Hij nestelt zich zodanig vast dat hij altijd met veel kracht losgemaakt moet worden. En als hij eenmaal losschiet gebeurt dat met een knal. En de inbussleutel die je gebruikt moet van de hoogste kwaliteit zijn, goedkopere sleutels worden hiermee compleet aan gort gewrongen.

Is wel een beetje een boutmethode die ze bij honda gebruikt hebben :P

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2009 23:09 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Bout/glijpen remblokken vast

..griptang op de pen tusen de rem blokken


Dat is het eerste waar ik ook aan dacht Bobby!

(voor degenen die het niet kennen: de ophangpen IS de bout. En die kun je aan de buitenkant gewoon zien zitten tussen de blokken en je kan er ook bij.)

De kop eraf boren heeft geen zin, de pen met de schroefdraad blijft gewoon in je klauw zitten. En met een dremel of iets anders kun je niet bij de kop, die ligt terug naar binnen.

Stalen bouten in alu zijn altijd problematisch: men zet ze gauw te vast (en hier helemaal, want: 'het is de rem"!). De scherpe stalen draad vreet zich vast in het zachte alu. Doorgaans geldt: handvast, plus een tikJE.

En bij de deze specifieke constructie, waarbij een keurig schroefdopje de ophangpen aan de buitenkant van de klauw tegen vervuiling beschermt, komt de ellende van de kant waar de remvoering is opgehangen: vocht en vuil dringt aan deze kant binnen langs de pen en zorgt voor corrosie 'van binnen uit' aan de schroefraad.

Ik duw bij (o.a.) de rem-onderdelen de boel vol met kopervet. Extreem vochtbestendig.

Lekker klusje zit jij mee opgescheept dit weekend.. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 09:08 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bout/glijpen remblokken vast
hallo hilko

uitboren is lastig (exaxt in het midden echter het gat heeft een borststuk waar de pin tegen aan zit.
mocht je willen kun je de remklauw mee brengen naar me,

kunnen we samen kijken
en weet je het voor de volgende keer

Het is zaak om weer grip te krijgen  op de pin.

dus het inbus gedeelte op stuiken zodat  een inbus sleutel weerr grip kan hebben..

een torx  die net niet past in het inbus maar in het gat slaan om zodoende weer grip te krijgen

daarna de pin  afslijpen daar waar de remblokken zitten (kunnen dan er uit) en het kleine stukje wegnemen met een kleine drijver zodat je alleen het schroefdraad gedeelte nog hebt om uit te gaan boren
let op diameter op voeren naar 9,5 mm en niet helemaal doorboren alleen de kop wegnemen en daarna met een tap opschonen

de schroefdraad is M 10 x 1.00

daarna

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 09:22 #8 door Hilko
Beantwoord door Hilko in topic Bout/glijpen remblokken vast
Brombeer snapt 'm  ;), het is de achterste bout die onder het "afdekschroefje" zit.
Deze zit verdiept in de remklauw, dus kop afslijpen is geen optie.
De slagschroevedraaier had ik al geprobeerd en de inbus is nu rond, dus die mogelijkheid ben ik al voorbij!

De tip van de griptang en (nog maar een keer) warmstoken lijkt me een goede.
En anders ga ik graag naar Ad, want hij plaatst net een waardevolle tip voordat ik mijn antwoord verzend  ;D

Maar dit weekend sleutelen.... nee, eerst lekker van het mooie weer genieten ;D. De remmen werken nog goed, dus ik kan even wachten.

Bedankt voor de tips en zodra ik verder ben laat ik het weten!

Gr. Hilko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 15:08 - 03 apr 2009 15:12 #9 door Pim
Beantwoord door Pim in topic Bout/glijpen remblokken vast
Ik had het zelfde probleem!
Hoe opgelost: handige oom die kan lassen. Dwars op die bout een stokje gelast om `m een slag los te kunnen draaien...(iets wat niet lukte met een goede griptang)
Als je de eerste slag hebt gemaakt stok eraf branden en met een dremeltje o.i.d. de bout weer glad en rond slijpen...
*zucht* 't is een rot werk maar zo hebben we mijn remklauw kunnen ontleden...

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 21:04 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Bout/glijpen remblokken vast

..Dwars op die bout een stokje gelast..


Ja, óók slim!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 23:15 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bout/glijpen remblokken vast

kun je er niet met een ijzerzaagje of dremel bij en zo een sleuf in de inbus zagen en dan met een grote schroefendraaier de inbus proberen los te draaien of nog beter er met de  slagschroefendraaier op slaan?

succes Arjan

Heb het probleem ook gehad, en dit werkte niet..... Metaal is weer te zacht/dun. Je krijgt de sleuf er wel in, maar als je met een schroevendraaier draait, buig je de zaak alleen maar.
Moet eerlijk bekennen dat ik niet meer weet hoe ik m nu los gekregen heb. Weet wel dat ik een stuk afgeslepen heb om in ieder geval de remblokken er tussenuit te krijgen om zo meer grip te maken. Had geen grip-tang, maar is uiteindelijk wel gelukt met veel kruipolie, vloeken, tieren en bruut geweld  >:D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2009 01:24 - 04 apr 2009 01:26 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Bout/glijpen remblokken vast

..maar is uiteindelijk wel gelukt met veel, ..., vloeken, tieren en bruut geweld  >:D..


Het gaat altijd meestal om het fingerspitzen-gefühl.. Anders kom je NOOIT in Dakar..

Ook in sleutelen geldt: De aanhouder wint! Rob haalt Dakar wel..  8)

(m.a.w. als fingerspitzen je niet helpt, dan gewoon ff hartgrondig vloeken en tieren!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden