Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.

02 jan 2012 11:12 #1 door sander.en.marianne
Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap. werd gestart door sander.en.marianne
Is er iemand die ervaring heeft met chain break, press & rivet gereedschap voor onderweg?
Ik overweeg zoiets aan te schaffen voor onze wereldreis, zodat ik zelf problemen met de ketting kan verhelpen.
Met als doel gewoon door te kunnen rijden naar het volgende dorp, om daar de ketting fatsoenlijk te (laten) repareren.
Maar het is weer een extra stuk gereedschap om mee te zeulen, dus is het echt nodig?

De tools die ik nu op het oog heb zijn:
MotionPro Light Weight Chain Breaker and Chain Press Tool - voor het breaken moeten links worden afgevijld en kan alleen visjes persen.
MotionPro Chain Breaker, Press and Riveting Tool - is een stuk groter/zwaarder, kan ook holle links klinken
DRC PRO Chain Breaker Riveting Press Tool - 3 in 1 - kan ik niet heel veel info over vinden
Terra-X - Chainbreaker - kan alleen maar de ketting breaken, wel klein en handig in combinatie met Terra-X bandenlichters. (ook goede reviews in fora te vinden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2012 12:40 #2 door Petrus
Ik gebruik zelf de Terra-X, deze kan wel rivetten!
Zeer tevreden over, is prima te gebruiken met steek/ringsleutels ipv die dure (en puntige) bandenlichters.
Heeft de afmeting van een fotorol-doosje. Hij is alleen moeilijk verkrijgbaar.

02 jan 2012 14:09 #3 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
Zelf heb ik overal kettingen van D.I.D. op liggen en gebruik het bijbehorend klinkhulpstuk.
Dat met een paar klinkschakels zou voldoende moeten zijn.

Groet Hans

02 jan 2012 20:32 #4 door V-Twin
Is dit geen bruikbare optie. Is ook kettingmerk onafhankelijk te gebruiken maar wel een stuk goedkoper.
www.louis.de/_203cb451f26224ae0bcce334db...gr&artnr_gr=10002878

03 jan 2012 12:27 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
ik zou dit ivm ruimte en gewicht zeker niet meenemen op wereld reis, als je met een nieuwe kwaliteits ketting vertrekt kun je zeker met een beetje onderhoud 30000km vooruit, en dan kun je wel ergens onderweg  iets plannen om weer een kwaliteits ketting te monteren, en dan natuurlijk een eindloos model, gelijk weer even tijd om de achterbrug en link lagers te smeren.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

03 jan 2012 20:32 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.

Met als doel gewoon door te kunnen rijden naar het volgende dorp, om daar de ketting fatsoenlijk te (laten) repareren.
Maar het is weer een extra stuk gereedschap om mee te zeulen, dus is het echt nodig?

Tja, het enige echte ketting probleem waarvoor je dan dit mee zou willen nemen is dus een kettingbreuk.
Dan is het de vraag waar/hoe de ketting breekt. Ikzelf heb (gelukkig) nog nooit een kettingbreuk meegemaakt. Het gebeurd vrij zelden, dus is misschien wel de vraag of je dit extra gewicht (want het is een partij gewicht zo'n klinksetje) en ruimte wil gebruiken voor iets wat zelden voor komt. Wat Arthur al zegt, regelmatig goed onderhoud aan je ketting, en als deze te slecht wordt in het vorige dorp de tijd nemen om de ketting te vervangen. Je bent op wereldreis en ik neem niet aan dat je zo'n strakke planning hebt dat je niet ergens een dagje of 2 kunt verblijven voor het vervangen van een kettingsetje. (Met de tools van de lokale 'mechaniker')

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

04 jan 2012 03:54 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
Hi Sander en Marianne,

Ik heb onlangs die Terra-X besteld (moet nog geleverd worden vanuit de LAATSTE PRODUCTIESERIE!)
ALdus Petrus is het een goed ding wat alles kan ;-).

By the way, waar gaat je reis naartoe? Wij zitten nu in Peru met de Africa Twins...

Moet zeggen dat ik die visjes wel relaxed vind op reis, het werkt handig en is met een griptang, moertje en wat geweld te monteren (heb 2 hulpplaatjes bij m'n ketting gekregen om de afstand te garanderen)
Ik wil die klinkset hebben omdat je voor de AT moet knutselen qua ketting, langer dan 120 kun je niet vinden in centraal of zuid Amerika!

... was ooit lid ...

04 jan 2012 16:10 #8 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
Op dit moment moeten we de exacte route nog bepalen. Maar het grote plan is om tegen de zon in te rijden, wereld rond.
In ieder geval via India (Himalaya) eindpunt Magadan, via Canada helemaal naar beneden Zuid Amerika en weer naar boven.
Afhankelijk van wanneer we precies vertrekken (voorjaar of najaar) gaan we eerst naar beneden via Afrika of gelijk naar het
Oosten.
Zitten alleen nog met een huis dat verkocht moet worden, voordat we onze plannen echt concreet kunnen maken.
En zijn nu voornamelijk bezig met het prepareren van de motoren / uitrusting, uitzoekwerk mbt Visa, Vaccinaties en het
(in meer detail) plannen van de route.

11 jan 2012 22:46 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
cool, lijkt op ons plan ;-) Alle hoeken, geen idee wanneer ;-).
Magadan: hoe ga je daar wegkomen? Terugrijden?

... was ooit lid ...

12 jan 2012 14:21 #10 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
Als we niet bij Magadan over kunnen steken naar Canada, waar kunnen we dat dan wel???

12 jan 2012 14:35 #11 door daandus
zoek ff rond op horizonsunlimited.com.
Magadan was vroeger een mooie plek om weg te vliegen, nu niet meer.
Vladivostok is wel handig, aangezien je daar gewone ro-ro ferry's hebt naar Japan en Zuid Korea.

... was ooit lid ...

12 jan 2012 15:10 #12 door sander.en.marianne
Naja dan zullen we ons plan aan moeten passen; maar ligt het aan mij of is de informatie die op HU terug te vinden is enigszins verouderd?
De DVD serie vond ik wel goed; maar de site vind ik best wel zuigen. Als je zoekt krijg je alleen maar artikels van jaren terug..
Denk dat ik me eens door de HUBB moet worstelen.

12 jan 2012 15:15 #13 door daandus
Hi Sander en Marianne,

The HU-site is under construction: er draait al een tweede site op de achtergrond, compleet nieuwe looks en structuur. (ik test die o.a.)
Grant en Suzan (de founders van HU) werken bijna fulltime voor hun project, HU dus... en hebben het veel te druk. Heb je alle DVD's van HU? Ook die over AT-preparatie? ;-)
Grant beantwoord per dag gemiddeld 200 emails van reizigers....
Als je flink worstelt kom je er wel doorheen, ookal is veel oude info. advrider.com is ook soms interessant, maar als je weet wanneer je naar Rusland wilt weet ik iemand voor je die daar 6 keer heeft gereden; half jaar geleden de eerste Harley in Magadan! Hij zal je vragen graag beantwoorden.

Hoe ga je van India naar Magadan/Rusland? China is eigenlijk onmogelijk, Myanmar zeker onmogelijk... de -stan landen zijn lastig, maar leuk.

... was ooit lid ...

12 jan 2012 16:02 #14 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Ervaring met chain break, press & rivet gereedschap.
C:-) C:-)

Daan en andere

Dit topic ging over Chainbreaker....
Hoe mooi de verhalen ook zij maar ga evetueel hier verder

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7588.0

Of Sander en Marianne openen een nieuw topic over "waarheen ..... gaat de reis"

12 jan 2012 18:00 #15 door daandus
ontopic had ik al gereageerd :-)
voor reispraat: mail me maar ff ;-)

... was ooit lid ...

13 jan 2012 10:29 #16 door sander.en.marianne
Om maar weer even ontopic te komen; ik heb die Terra-X maar besteld; hoop hem nooit nodig te hebben maar mocht de situatie zich voor doen, dan heb ik in ieder geval iets.
Mocht hij op dat moment niet bevallen kan ik hem altijd nog in de bosjes flikkeren, niemand die hem ziet (want zo klein is ie wel).
Van de week nog even contact opgenomen met de persoon achter de site; de teller op de site wordt namelijk niet bijgewerkt.
Maar als het goed is worden de chain breakers zo rond 16 januari verstuurd.
Is de laatste levering, dus mochten er nog meer mensen interesse hebben...

13 jan 2012 15:29 #17 door daandus
Als je 't niets vind kun je ze heel goed doorverkopen; op ebay zijn ze ook wel te vinden voor flink geld.
Die gasten hebben niet voor niets nog een serie geproduceerd; er is flink vraag naar!
En het zijn toffe lui!

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden