Top Dead positie bepalen

26 dec 2008 14:27 #1 door Lunatic
Top Dead positie bepalen werd gestart door Lunatic
Bij het kleppen stellen heb ik zowel inlaat als uitlaat op FT danwel RT gesteld. Ik heb dus geen rekening ermee gehouden dat je het vliegwiel nog een keer zou moeten draaien. De kleppen zijn dus niet juist gesteld.

Hoe kan ik het beste bij mijn AT de juiste positie van het vliegwiel bepalen om zo de klep alsnog goed te stellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2008 15:18 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Top Dead positie bepalen

Bij het kleppen stellen heb ik zowel inlaat als uitlaat op FT danwel RT gesteld. Ik heb dus geen rekening ermee gehouden dat je het vliegwiel nog een keer zou moeten draaien. De kleppen zijn dus niet juist gesteld.

Hoe kan ik het beste bij mijn AT de juiste positie van het vliegwiel bepalen om zo de klep alsnog goed te stellen?


Normaal bepaal je dit door alvorens ook maar de stelboutjes los te draaien.
maw als alle drie de  tuimelaars speling hebben terwijl de merktekens op  FT (voorste)of RT(achterste).

dan pas kun je zeker zijn dat er geen spanning op de klep stelen staat.

nu is het zaak te controleren wat er met de klepspeling gebeurt terwijl je de krukas verdraait Plaats het vliegwiel naar FT  (voorste cylinder) en  meet de speling en verdraai daarna de krukas 1 slag en meet de speling weer
als deze kleiner wordt stond de krukas versus zuiger in de juiste stand echter is dit niet en neemt de speling toe dan is het omgekeerd.
doe dit ook met de achterste cylinder
als de speling zo ruim is gesteld  dat de tuimelaars de nokken niet meer kunnen volgen heb je een probleem

Dan zal het kleppendeksel eraf moeten om de nokken te zien van de nokken as wat kan betekenen dat het motorblok eruit zal moeten.
echter ik kan me niet voorstellen dat  dit nodig zal zijn


normaal stel je de kleppen op het moment dat de zuiger in de bovenste positie staat en beide kleppen volledig gesloten
dit gebeurt enkel en alleen in de arbeidslag (de vonk ontbrand het mengsel)

echter er zijn dus ook manieren om  kleppen afzonderlijk te stellen,

als bijvoorbeeld de inlaat open staat is  de uitlaat klep gesloten en zou dus gesteld kunnen worden
(met in achtnemening van de spoeling die plaats vind(beide kleppen staan even open)

in een klep diagram is dit goed te zien
zo zou dus ook de uitlaat klep gesteld kunnen worden
echter dit vraagt meer ervaring  vandaar dat het tuimel moment  en de merktekens op het vliegwiel de meest duidelijke manier is

hou me op de hoogte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2008 15:32 #3 door Lunatic
Beantwoord door Lunatic in topic Top Dead positie bepalen
Bedankt Ad. Dat was weer sneller als verwacht. Als ik het dus goed begrijp moet ik;

- Inspectiegaten vrijmaken
- Stelbouten van alle tuimelaars losdraaien
- Vliegwiel rondraaien
- Vliegwiel op FT danwel RT plaatsen
- Klepspeling meten
- 360 graden draaien
- Klepspeling nogmaals meten
- Is de speling kleiner geworden dan de eerste meting, dan kleppen stellen
- Is de speling groter geworden dan nogmaals draaien tot speling kleiner is geworden en dan stellen

Correct?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2008 20:37 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Top Dead positie bepalen

Bedankt Ad. Dat was weer sneller als verwacht. Als ik het dus goed begrijp moet ik;

- Inspectiegaten vrijmaken
- Stelbouten van alle tuimelaars losdraaien
- Vliegwiel rondraaien
- Vliegwiel op FT danwel RT plaatsen
- Klepspeling meten
- 360 graden draaien
- Klepspeling nogmaals meten
- Is de speling kleiner geworden dan de eerste meting, dan kleppen stellen
- Is de speling groter geworden dan nogmaals draaien tot speling kleiner is geworden en dan stellen

Correct?


bijna

de slelboutjes pas losdraaien nadat je zeker weet dat de krukas in de juiste positie staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2009 17:04 - 14 jan 2009 17:18 #5 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
Als ik het goed begrijp staat de uitlaat klep maar 1 keer open in de cyclus:
Cylinder in bovenste positie, alle klappen dicht
Cylinder daalt, inlaat kleppen open zodat mengsel ingezogen wordt, uitlaat klep dicht
Cylinder weer omhoog, alle kleppen dicht, dan verbranding op top positie
cylinder weer omlaag door ontploffing
cylinder weer omhoog en dan uitlaat klep open om verbrande lucht te lozen. Als cylinder helemaal boven is uitlaat klep weer dicht.

Heb ik dit goed begrepen?

En uitlaatklep stellen in dichte positie?

Dank,

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2009 17:27 #6 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Top Dead positie bepalen
@ Marc; bijna goed alleen gaan de ZUIGERS op en neer,  de cilinders blijven meestal gewoon op hun plek zitten  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2009 23:28 #7 door Lunatic
Beantwoord door Lunatic in topic Top Dead positie bepalen

Als ik het goed begrijp staat de uitlaat klep maar 1 keer open in de cyclus:
Cylinder in bovenste positie, alle klappen dicht
Cylinder daalt, inlaat kleppen open zodat mengsel ingezogen wordt, uitlaat klep dicht
Cylinder weer omhoog, alle kleppen dicht, dan verbranding op top positie
cylinder weer omlaag door ontploffing
cylinder weer omhoog en dan uitlaat klep open om verbrande lucht te lozen. Als cylinder helemaal boven is uitlaat klep weer dicht.

Heb ik dit goed begrepen?

En uitlaatklep stellen in dichte positie?

Dank,

marc

Zoals Ad het uitlegt lijkt jouw beredenering daarmee overeen te komen. Zodra je er zelf mee bezig bent wordt het vaak al een stuk duidelijker.

Alleen leende de temperatuur zich daar niet voor in het Limburgse de afgelopen tijd. Maar het lijkt nu wel warm! Dus ik weet al hoe mijn weekend eruit ziet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 09:24 #8 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
:-) zuigers uiteraard....hahahahhah

yep, ik ga er ook weer eens voor. Ik heb op de sleuteldag de boel wel gesteld maar toch ergens iets niet goed gedaan want ik heb nog een flinke tik. misschien de voorste cylinder uitlaat klep op de verkeerde slag afgesteld. maar even nakijken.

Succes Erik...het is een leuke klus...ahum.... ;D

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 11:55 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Top Dead positie bepalen

:-) zuigers uiteraard....hahahahhah

yep, ik ga er ook weer eens voor. Ik heb op de sleuteldag de boel wel gesteld maar toch ergens iets niet goed gedaan want ik heb nog een flinke tik. misschien de voorste cylinder uitlaat klep op de verkeerde slag afgesteld. maar even nakijken.

Succes Erik...het is een leuke klus...ahum.... ;D


hallo marc,

ondanks het getik

ze staan gewoon correct.
stel dat je ze niet meer hoort zou ik me meer zorgen maken
opnieuw controleren mag natuurlijk  maar ik verwacht geen verbeteringen tenzij je ze strakker gaat zetten en dus de kans op schade gaat vergroten

succes




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 13:15 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
net eens even de voorste kleppen gecontroleerd, daar leek het wel zeer luide tikken vandaan te komen. Die voorste uitlaat klep stond helemaal open. Op de juiste RF stand, alle kleppen beetje los aanvoelend, uitlaapklep viel er zon beetje af. Echt geen idee hoe dat nou kan. Zal de boel zo weer eens in elkaar zetten en beetje rijden....
Blijft leuk zo'n fiets he....hahahhaha Ik word zo nog eens bedreven in het uit elkaar halen en weer in elkaar schroeven van een twin...  ;D

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 14:06 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Top Dead positie bepalen
Top dead noemt men in nederlands ook wel BDP (Bovenste Dode Punt)

Je kunt wel in de 'tussenslagen' kleppen gaan stellen (dus bijv. de uitlaat in de inlaatslag) maar dan loop je kans dat je vergissingen maakt welke je wel en niet had gesteld, dat je de juiste voelermaat onder de juiste klepstoter duwt dat soort dingen.

Niks makkelijker dan elke keer op BDP merkteken gaan staan en kijken of er op alle kleppen voelbaar speling staat (de krukas tegen de klok in draaien), anders één of meer slagen doordraaien tot dat wel zo is. Dan staat de zuiger in zijn verbrandingsslag en zijn alle kleppen gesloten en kun je de speling meten en zonodig bijstellen. FT (Front Top -'dead'-) is voorste, RT is achterste cylinder. Niet te verwarren met het F-teken dat vlak daarvoor verschijnt, je ontstekings-merkteken.

Wat overigens kan gebeuren (vooral als het koud is), is dat je de spruitstukrubbers van je carbs gaat beschadigen door het vele in- en uitbouwen. Er zit aan de binnenkant van deze rubbers een opstaand randje en meerdere groeven die om het spruitstuk vallen om de boel luchtdicht te houden.

Beetje glijmiddel gebruiken kan geen kwaad!

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 14:41 #12 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
Nou boel weer in elkaar gezet, loopt stiller en prima. Alleen wil ie nog steeds in de stationair afslaan. kan eigenlijk geen luchtlek of klep zijn. dat is nu alles goed. Dus maar eens goed geluisterd en geleken,.....hoop getik af en toe, en dan weer helemaal niks van bij de benzine pomp en bijna geen benzine in het filtertje...paar keer tikje op de pomp gegeven (ja nog de originele uit 1992). Ik voel de slangen wel pulsen maar zie geen benzine het filtertje inlopen.... Oh joy...is alles weer eens op orde verafscheidt de pomp zich!!!!!!!

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 14:55 - 15 jan 2009 14:58 #13 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
Hoi Menno,

Nee, het getik van de pomp is een licht getik, dat van die klep was echt een flinke ratel....

En ik dacht nog wel dat we de winter al weer doorwaren....zucht....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 14:58 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Top Dead positie bepalen
Ja Marc en z'n tikken  8)

Trek f je uitgaande brandstofslang los, potje erbij en even starten.

Hij moet mooi en regelmatig pulserend bezine eruit gooien. Doet hij dat onregelmatig of heel weinig:

Haal je pomp er uit en schroef de zwarte dekkap los en haal hem er voorzichtig af zodat je de puntenset aan de binnenkant niet beschadigd.

Je ziet nu de contactpunten en die zijn denk ik onregelmatig van vorm en ingebrand. Er is een bewegende punt (plaatje) en een vaste punt (op de 'brug').
Door inbranden is de puntenafstand te groot geworden en werkt hij niet meer goed. Je kan als tijdelijke oplossing, de VASTE punt (dus de 'brug' waar hij aan vast zit), iets omlaag buigen. Schiet niet uit met iets want dan is de bewegende punt ws. ook gelijk naar z'n oma.

Bij mij was deze truuk goed voor nog zo'n 15d. km. Als dit bij jou ook lukt, tijd genoeg om een topic te zoeken of nieuw te starten wat betreft pomp-alternatieven... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 15:28 - 15 jan 2009 15:57 #15 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
Ingaand op een RD04 is die die naar het benzine filter loopt toch??? Dus uitgaan die andere. Even zeker weten... :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 17:34 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Top Dead positie bepalen
Sorry was f gauw nieuw stuurtje halen ergens..

Ja oh ja je heb 'n RD04 hè?! Die heb vlgs mij dezelfde pomp als RD07 toch? Rond ding van Mitsubishi?

Met ingaand bedoelde ik die van de tank komt, en uitgaand die naar de carbs gaat. Dus kijken wat er ná de pomp gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 17:39 #17 door Lunatic
Beantwoord door Lunatic in topic Top Dead positie bepalen

Ingaand op een RD04 is die die naar het benzine filter loopt toch??? Dus uitgaan die andere. Even zeker weten... :-)

Ingaand zijn de ovale, uitgaan de ronde. Kijk maar hoe de pijpen van je uitlaat lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 18:09 #18 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
Wat zit dat toch fijn weggewerkt op een rd04, onder het luchtfilterhuis, achter de achterveer verstelling....man oh man...

Heb de pomp maar eens losgehaald en de zwarte dop eraf gehaald. Puntjes zaten niet aan elkaar vast ofzo...zat gewoon beweging op. Ik heb de brug ietsje naar beneden gebogen zodat de puntes iets dichter bij elkaar staan. Daarmee zal ik de pomp wel het nekschot hebben gegeven want na het alles weer in elkaar zetten liep de fiets eventjes en daarna niet meer....ook opnieuw starten had ie geen zin meer in....OH JOY.
Ik heb nog zo'n facet pomp liggen maar daar moet ik wel even de slang nippels bij kopen. En dan maar eens verzinnen hoe ik die pompen uitwissel. vooral daar bij de facet de nippels niet allebei aan 1 kant zitten zoals bij de oem pomp. En de bedrading is dan ook een probleem, moet ik de oude bedrading gewoon knippen? ik kon zo snel de kabel niet terug volgen en kijken of er ergens een stekker verbinding zit.

omdedieu wat een gezeur voor iemand met twee linker handen en weining verstand van techniek...gewoon rijden zou zo leuk zijn.. :-)


Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 21:35 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Top Dead positie bepalen
Zit je nie mee hè!

Ik wil er wel ene bij je pap op de stoep leggen. Uit een VFR, maar werkt net zo goed hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 23:01 #20 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Top Dead positie bepalen
Ha brombeer,

Nee het zit niet altijd mee, maar ach, de pomp heeft het 16 jaar gedaan, valt nog mee voor zo'n Mitsu pomp kennelijk.

Ik prbeer van het weekeinde de facet pomp wel een in te bouwen. Is de VFR pomp hetzalfde als de AT pomp? Zou makkelijker monteren zijn maar gaat dan ook net zo makkelijk weer stuk neem ik aan.

Maar heeeeel bedankt voor het aanbod,

Groet,

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden