Remmen

19 mrt 2012 16:32 #1 door Ewout
Remmen werd gestart door Ewout
Een vraag over remmen en schijven
Bij een controle voor de winter constateerde de garage dat alle 3 mijn remschijven aan vervanging toe zijn.
Nou wil ik veilig rijden, maar ook niet worden gepeepeld. Dus:
Hoe kan ik zelf controleren of mijn remschijven (en blokken) nog voldoende dik zijn en verder nog in goede doen zijn om veilig mee te rijden?

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2012 16:55 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remmen
de minimale remschijfdikte staat altijd vermeld op de remschijf  maar moet min 3,5 mm zijn indien het de originele schijven betreft



de minimale remblok dikte is volgens honda 2 mm  maar feit is gewoon dat metaal op metaal contact vermeden dient te worden

in beide gevallen is het dus te meten
voor de remschijf kun je een micro meter gebruiken of een speciaal voor dit doel schuif maat

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 01:36 #3 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Remmen
Dat wordt dus een schuifmaatje halen bij de Gamma.

Hoe dik is dan eigenlijk zo'n schijf wanneer hij nieuw is? En...hoeveel slijt er zo gemiddeld af bij het gebruik?


Je begrijpt...ik vind het super interessant, maar weet bijna niets over de techniek van motoren..
Zou het vervangen van schijven en blokken een klus kunnen zijn op een klusdag van de TCN?

Dank voor het beantwoorden, echt top!
Groet
Ewout

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 06:56 #4 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Remmen
micrometer is nauwkeuriger  als er een op staande rand aan je schijf zit meet je met de schuifmaat alleen de dikte van de op staande rand en niet het oppervlak van de schijf zie foto

Micrometer

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 08:03 #5 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Remmen
Hoi jeroen,

Je zegt dat je moet meten op de rand en niet op de schijf.

Lijkt mij vreemd: ik heb altijd begrepen dat je op de schijf zelf moet meten en niet op de rand !!

Heb ik het altijd verkeerd gedaan ??

(leermomentje is nooit weg natuurlijk  ;))

groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 08:16 #6 door David
Beantwoord door David in topic Remmen

Morgen Frankie,

even goed lezen...... "als..." ;) ;)

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 08:24 #7 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Remmen

tja.....nu snap ik heb: ...als je met een gewone schuifmaat meet  :angel:

Sorry, iets te vlug gelezen
(ach..het is nog vroeg he)

Groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 21:44 #8 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Remmen
leestip: Handboek motoronderhoud Cok van den Heuvel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 23:08 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remmen
gemiddeld genomen gaan remschijven op een alp ca 70-75000 km mee.

nieuwe schijven betekenen ook nieuwe remblokken(omdat anders het inremmen zo lang duurt) incl verse remvloeistof

de slijtdikte van een remschijf is vaak niet meer dan 1-1,5 mm van de totale dikte van een nieuwe remchijf

zo is de achterschijf 5.03 mm dik en de slijt limit 4 mm.

remschijven gaan uiteindelijk scheuren als ze te dun worden en dat is pas echt gevaarlijk :-\


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2012 23:15 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Remmen
Bij een goede schuifmaat is er aan het einde van de bek een 'hapje' uit. Dus als je de schuifmaat maar ver genoeg op de schijf zet valt de rand van de schijf in de uitsparing en is er prima de dikte van het dunste deel van de schijf mee te meten hoor  :)

Hieronder is die uitsparing goed te zien:


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2012 06:51 #11 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Remmen
maar is die uitsparing, in de schuifmaat, voldoende om een correcte meting te kunnen doen? ik heb er mijn twijfels over, of dit nog gaat als de schijven tegen de verslijtmaat aan zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2012 18:12 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Remmen
Lukt over het algemeen wel hoor. 1 tot 1,5 mm kan de bek van mijn schuifmaat wel aan.

Bij de motoren die ik in de schuur heb staan (en da's mijn referentiekader  ;D) is het slechts 0,5mm wat de schijven te verslijten hebben.

Enniewee, ik durf zo wel te meten, heb ik niet persé een micrometer voor nodig  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2012 19:52 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Remmen
Een schuifmaat is een geweldig stuk gereedschap. RElatief goedkoop en voor veel zaken te gebruiken. Een micro meter vind ik dan al wat duur en wat onhandiger dus lijkt me voor remschijven meten een beetje overbodig.

Je kunt ook twee magneetjes op je remschijf plakken (aan beide kanten één) en dan daarop meten. Haal de dikte van beide magneten van je meting af en voila: Resultaat.

Precies genoeg voor remschijven in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2012 21:52 #14 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Remmen
Ik zal Ad maar even quoten dan:

in beide gevallen is het dus te meten
voor de remschijf kun je een micro meter gebruiken of een speciaal voor dit doel schuif maat


De betreffende schuifmaat

Gezien met dit stuk gereedschap eigenlijk enkel remschijven gemeten kunnen worden, en je met een beugelschroefmaat/micrometer bijv. ook klepstelplaatjes (voor de dero rijders) en koppelingsplaten kunt meten, zou ik het wel weten. Een budgetoplossing is twee M6 zeskantbouten (kop 10mm) tegen de schijf aan leggen, en de schijfdikte + boutkoppen opmeten, en daar ongeveer 20 mm van af te trekken.

En betreffende het verhaal van The Headless horseman: Enkel de (schuine) uiteinden zijn bedoelt om mee te meten. De inkeping en "dikke" geteelte van de bekken is om een schuifmaat snel te controleren op schade en slijtage (dichtdoen en tegen het licht houden)

Welk meetgereedschap je ook zal kiezen, ga voor de Honda onder de meetgereedschappen, en neem een Mitutoyo (ja, die naam moest ik even opzoeken). Deze gaan toch net even wat langer mee, en kosten (naast wat zoekwerk) bijna niets extra. Ze hebben ze o.a. bij Brammer.

Succes  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2012 22:59 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Remmen
Dank voor de aanvulling Hotel  8) En je hebt natuurlijk gelijk  :)

Maar met een micrometer (of beugelschroefmaat - is een betere benaming neem ik aan?) meet je natuurlijk ook 'op' de evt aanwezige groeven en zul je nog steeds niet de dunste maat van de schijf meten, toch?
Of kun je daar ook dunne meetpuntjes in plaatsen?

Al met al vind ik voor huis, tuin en keuken hobby gebruik de schuifmaat nog steeds een prima middel  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2012 01:04 #16 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Remmen
Lekker veel discussie weer... :)

Bij het meten neem ik aan dat de te meten dikte dat deel van de schijf betreft dat tússen de oppervlakten van de remblokken zit en daarmee dus dat deel dat daadwerkelijk de remwrijving oplevert.

Als het zo is dat de schijf kan scheuren wanneer hij te dun wordt....lijkt me belangrijk om op tijd te handelen.
Als ik lees dat de totale afslijtlaag van de schijf slechts een mm dikt is ong., dan lijkt echt nauwkeurig meten mij wel essentieel.
Mijn Alp heeft nu 83000 km gelopen, als het nog de eerste set schijven zijn...dan zijn ze zéker aan vervanging toe....

Gr Ewout

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2012 01:29 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remmen
  met 83.000 km en een opstaande rand lijkt het me inderdaad aannemelijk dat de schijven versleten zouden kunnen zijn

kom anders ook naar de workshop remmentechniek op 7 april as

krijg je alle in en outs voor je kiezen :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2012 11:33 #18 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Remmen
Het zijn zelfs 85000 km op de teller. Overigens heb ik hiervan slechts de laatste 3000 voor mijn rekening genomen...3000 heerlijke kilometers mag ik wel zeggen!
Ik kan mij niet voorstellen dat de remmen die er nu op zitten alle 85000 hebben gediend, dan had het er wel anders uitgezien denk ik....

Top, ik ben er bij met de remmendag 7 april

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2012 13:00 #19 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Remmen
Ach, ik zit met hetzelfde probleem: Achterschijf gescheurd, velgrot, band qua profiel op... ik kan zo maar 6-700 euro in mijn achterwiel investeren wil ik dat weer goed hebben.  :-\ Maarja: tegenhouden doe je het niet helaas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden