Gaskabel stroef

12 apr 2012 16:20 #1 door Anne
Gaskabel stroef werd gestart door Anne
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe gaskabel gemonteerd. Oh wat liep alles ineens bijzonder soepel toen!
Heel soepel, goede terug-slag bij loslaten, etc.
Maar nu 2 weken later is het weer belabberd; gas geven is weer hard werken geworden.
Het pad van de kabels lijkt wel ok, en de carb is prima. Maar toch erg veel weerstand in de kabels ineens.
Iemand een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2012 17:05 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gaskabel stroef
Weerstand niet in het handvat. ?  Anders kabel even los maken bovenaan  en opnieuw proberen.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2012 18:47 #3 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Gaskabel stroef
Bovenaan in het handvat zit een los "geleidestukje" als dit deeltje  niet helemaal goed zit gaat het stroef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2012 20:50 #4 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Gaskabel stroef
Ik ga er even voor het gemak vanuit dat alles goed in elkaar zit.


Heb je de kabels vóór het monteren ook gesmeerd?


En ook de huls van je gashandle die over het stuur schuift aan de binnenkant van wat vettigheid voorzien.


Mogelijk dat dit wat helpt.


Succes,


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2012 21:41 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Gaskabel stroef
Dat geleidedingetje is inderdaad vaak een probleem. Lastig om goed in elkaar te krijgen.

Voorts, als je de boutjes waarmee de gashendel vastgeklemt zit te vast draait, kan die ook ook stroef lopen. Misschien even de voorspanning op die boutjes afstellen..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 10:06 #6 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Gaskabel stroef
Alles zou goed moeten zitten, maar ik ga dit weekend eens even kijken.
Bedankt voor de suggesties! Ik laat even weten wat het is geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 13:34 #7 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Gaskabel stroef
Alles zit goed, en ik heb nu een extra symptoom;
Het loopt prachtig bij goed weer, maar bij vochtig weer dan wordt het aanmerkelijk stroever...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 14:02 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gaskabel stroef
Hans Schaap schreef al eerder.
Heb je de kabel wel gesmeerd voor montage"?

Het verschijnsel lijkt heel veel op een "droge "kabel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 17:14 #9 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Gaskabel stroef

Hans Schaap schreef al eerder.
Heb je de kabel wel gesmeerd voor montage"?

Het verschijnsel lijkt heel veel op een "droge "kabel


Hmm, dat heb ik gemist!
Bij mijn weten hoef je die kabels toch niet te smeren? (komen toch gecoat?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 20:46 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Gaskabel stroef
Nee oke maar de draaiende delen in de hendel alsmede het stuur (waar de gashendel omheen draait) moet je wel gesmeerd houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2012 22:32 #11 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Gaskabel stroef
Kabels van de motoren zijn niet gecoat.
Dit kom je b.v. wel tegen bij de betere (race) fiets kabels ( teflon binnenzijde)


Dus nieuwe kabels altijd eerst in de olie voor je ze monteert.


Pak ook af en toe de kabel van de snelheidsmeter mee tijdens het onderhoud.
Je kunt hem er van onderaf zo uit pakken schoonmaken, smeren en terugplaatsen.
Even de kruiskopschroef waarmee hij geborgd zit op de opnemer losdraaien en je kunt de kabel er zo afpakken.
Als het al een paar jaar geleden is rijdt je zomaar een paar km harder.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2012 08:50 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Gaskabel stroef

Kabels van de motoren zijn niet gecoat.
Dit kom je b.v. wel tegen bij de betere (race) fiets kabels ( teflon binnenzijde)


Dus nieuwe kabels altijd eerst in de olie voor je ze monteert.


Pak ook af en toe de kabel van de snelheidsmeter mee tijdens het onderhoud.
Je kunt hem er van onderaf zo uit pakken schoonmaken, smeren en terugplaatsen.
Even de kruiskopschroef waarmee hij geborgd zit op de opnemer losdraaien en je kunt de kabel er zo afpakken.
Als het al een paar jaar geleden is rijdt je zomaar een paar km harder.


Groet Hans


Dat is niet helemaal waar, ik heb en witte teflon laag rond de binnenkabel van de koppelingskabel, en die moet je dus niet met olie smeren.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2012 10:45 #13 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Gaskabel stroef

Dat is niet helemaal waar, ik heb en witte teflon laag rond de binnenkabel van de koppelingskabel, en die moet je dus niet met olie smeren.


Dat meende ik dus ook; dat er niet eens meer kabels verkocht werden die dat niét hadden.
De nieuwe kabels van mij Kawasaki KLE500 hadden dat ook altijd. (ook een oud beestje)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2012 11:08 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Gaskabel stroef

Dat meende ik dus ook; dat er niet eens meer kabels verkocht werden die dat niét hadden. De nieuwe kabels van mij Kawasaki KLE500 hadden dat ook altijd. (ook een oud beestje)


Er worden kabels met en zonder teflon coating verkocht. In beide gevallen gewoon smeren met het zelfde smeermideel dat de teflon coating niet aantast zoals bijv. Procycle bowden spray van Louis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2012 13:47 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Gaskabel stroef
Wat een bla.

Gaskabels zijn geen hocus-pocus. Er zijn drie delen: gasklep(veer), kabels en gashendel. Van alle drie is afzonderlijk te controleren of ze vrijlopen om zo vast te stellen waar het zou kunnen zitten.

Meestal DENK je dat het in de gashendel met dat glijplaatje goed zit en MEESTAL schiet een kabel ertussen als je hem dichtdoet bij montage. Het is alleen fatsoenlijk te monteren als je de gaskabels loshaalt van de carburateur.

Bromzz-Zzzz-zz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden