Beste,
Wat zijn de effecten die verschillende soorten banden op het offroadgedrag hebben? Bij straatgebruik kun je bijvoorbeeld een bredere band nemen voor meer grip, met als keerzijde dat dit averechts werkt als je de band niet opgewarmt krijgt (t'e veel rubber).
Ik stel mij nu voor dat een brede noppenband ervoor zorgt dat je makkelijker gaat glijden, maar een te dunne band zichzelf sneller ingraaft? en hoe zit het met de hoogte van de band? meer omtrek = stabieler, maar neemt gevoel weg?
Graag jullie kennis
hoeveel tijd heb je......
het gene wat jij vraagt is niet zomaar samen te vatten in enkele zinnen
er zijn veel meer factoren die uiteindelijk de wegligging en grip bepalen (want daar spreken we over)
de basis begint bij de geometrie en de wielmaat van de velg
daarna komt de meest perfecte band om de hoek kijken,
die dan weer een mix moet maken tussen prestaties en prijs
immers het moet nog verkoopbaar zijn ook
als dan alles perfect zou zijn heb je de eind gebruiker die geheel zelfstandig een oordeel gaat vellen op zijn of haar bevindingen
en je mag van mij aannemen dat dit bij niemand het zelfde zal zijn
vooral een motorband is onderheving aan looks en als die niet goed zijn.. vergeet het dan maar
trek jou eigen plan want zoals ik al begon.... hoeveel tijd wil je hierin stoppen,
de fabrikant heeft redelijk veel energie gestopt in de beste band voor die bereffende motorfiets en dat is een goed uitgangs punt
kleine wijzingen hebben natuurlijk effect maar dan gaat het om zaken als insturen, rechtuit stabiliteit en natuurlijk slijtage
smallere banden alsmede kleinere diamter sturen sneller in,
grotere wiel diameter (voorwiel)meer rechtuit stabiliteit)
bredere banden hebben minder wiel druk en dus gevoeliger voor uitbreken
de structuur van een off road band bepaalt in welke onder grond de band het beste grip heeft
etc etc