TA: kettingspannen verloopt moeizaam

13 apr 2009 16:14 #1 door *thomas*
TA: kettingspannen verloopt moeizaam werd gestart door *thomas*
Hallo,

Dit weekend heb ik een tocht gemaakt met de TA van een goede 1000km, de laatste 400km gingen gepaard met een hoop geklapper afkomstig van de ketting. Ik heb ze meermaals proberen opspannen, maar ondanks het feit dat ik het wiel mooi recht naar achteren trek, lijkt het wel alsof er in de ketting enkele punten zitten van meer/minder spanning waardoor ze het ene moment een speling heeft van 'veel te veel' en even later veel te strak staat.

Hoewel mijn tandwielen nog oké zijn (denk dat ze  nog een goeie 2000km mee kunnen zonder problemen), lijkt het wel alsof ze ovaal staan.

Ligt het daaraan of moet ik het toch bij de ketting zoeken (een kromme uitgaande bakas lijkt me helemaal niet kunnen aangezien het probleem er was nadat ik ze zelf de eerste maal heb proberen spannen).

En verder, die 4cm, is die wanneer ik op de motor zit of in onbelaste toestand?

MVG en alvast bedankt,

Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 16:40 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
De tandwielen zullen niet zo snel ovaal worden bij een TA. Dat je verschillen in kettingspanning constateer is een indicatie dat je ketting versleten is. Remedie: vervangen. Advies is om ook direct je tandwielen V en A te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 16:56 #3 door polite
Beantwoord door polite in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Zijn alle schakels wel goed los? Ik bedoel, buigt de ketting makkelijk?

Anders kun je stellen tot je een ons weegt. Spreek uit ervaring. Maar aangezien je dit probleem op het laatst van de rit kreeg zal dit het wel niet zijn. Mijn versleten ketting begon op het laatst enorm te razen. Ondanks het vele smeren van de ketting. En kreeg ook meer last van dan weer een strakke en weer losse ketting. Ik denk dan ook dat hij op korte termijn vervangen moet worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 19:27 #4 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Hey jongens,

Bedankt voor de snelle reactie (echt een super forum dit !). Daarnet had ik de ketting weer wat gespannen, maar dan is het spannen/lossen echt vervelend, dus na 20km maar weer los gezet en dan krijg je een hoop geklapper wanneer je in lage toeren rijdt, zucht.

De hele handel dus maar vervangen, dacht zelf aan een DID X ring ie je zelf moet klinken, goed plan?

Groeten !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 20:11 #5 door polite
Beantwoord door polite in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
DID ketting samen met een goed nieuw setje tandwielen een goede keuze. En volgens mij heb ik JT tandwielen. Het rijd bij mij in elk geval weer een stuk beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 20:17 - 13 apr 2009 21:24 #6 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Als je handig/technisch bent bij www.louis.de een eindloze DID X kettingset bestellen.(bestnr 10041307 €129,95 zijn nu in de uitverkoop)
Bij demontage van achtervork ,kan je gelijk alle naaldlagers van achtervork-schokbreker-gaffels schoonmaken en invetten. C:-)

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 20:30 #7 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Hmm,

Ik heb paar weken terug bij Louis een kettingpons/breker gekocht voor DID ketting, maar eventueel kan ik opteren voor een eindloze ketting ... Is de DID X ring die je zelf moet klinken anders een goed alternatief? Tot nog toe heb ik altijd kettingen met een visje gebruikt, maar een geklonken ketting lijkt me veiliger.

Zou eens moeten kijken in de Haynes manual ...

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 21:29 #8 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Wat is het verschil van  goed alternatief  en goed onderhoud.

Visje wil er bij het achteruit duwen van je motor weleens op de grond vallen ,als ie langs de geleider schuurt!

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 21:34 #9 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam

Wat is het verschil van  goed alternatief  en goed onderhoud.

Visje wil er bij het achteruit duwen van je motor weleens op de grond vallen ,als ie langs de geleider schuurt!


Ik tracht altijd om mijn motoren zo goed mogelijk te onderhouden. Maar al bij al lijkt een geklonken ketting me veel veiliger !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 23:22 - 13 apr 2009 23:25 #10 door polite
Beantwoord door polite in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam

Ik tracht altijd om mijn motoren zo goed mogelijk te onderhouden. Maar al bij al lijkt een geklonken ketting me veel veiliger !

Als ik me goed herinner is een visje toegestaan voor motoren tot 50 PK. Maar het visje wordt vooral gebruikt bij motorfietsen die veel in het zand zitten. De ketting is dan makkelijker te verwijderen voor de schoonmaak. Dus ketting zonder visje zal veiliger zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 02:12 - 14 apr 2009 02:14 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam

Hmm,

Ik heb paar weken terug bij Louis een kettingpons/breker gekocht voor DID ketting, maar eventueel kan ik opteren voor een eindloze ketting ... Is de DID X ring die je zelf moet klinken anders een goed alternatief? Tot nog toe heb ik altijd kettingen met een visje gebruikt, maar een geklonken ketting lijkt me veiliger.

Zou eens moeten kijken in de Haynes manual ...

Groeten

Ik heb onlangs een nieuwe ketting op mijn TA gezet, een Tsubaki. Dure jongen. Gewoon met een koppelschakel met visje. Deze werd standaard door de Honda dealer geleverd, ik vroeg om een ketting voor de TA en kreeg deze. Zolang je het visje erop klikt met de opening tegenovergesteld aan de bewegingsrichting van de schakels EN controleerd dat het visje in de groefjes zit, kan er niks gebeuren.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 11:13 #12 door Pim
Beantwoord door Pim in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam

Zolang je het visje erop klikt met de opening tegenovergesteld aan de bewegingsrichting van de schakels EN controleerd dat het visje in de groefjes zit, kan er niks gebeuren.

Ook niet wanneer je de motor vaak achteruit rolt? (zo moet mn TA de berging in namelijk) Of bestaat er dan de kans dat t visje eraf schuift?

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 13:14 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Nee dat visje zit behoorlijk vast, ik moest behoorlijk wat kracht zetten om hem erop geklikt te krijgen. Dat met die opening naar achter is fabrikantsvoorschrift.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 17:14 #14 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Je kan het visje extra borgen met nagellak.

Jaren geleden gezien dat een ketting tussen het voortandwiel en blok knalde omdat het visje/klinkschakel verdwenen was.
Schade was zeer groot.Uitgaande as krom ,en carterdeksel finaal kapot incl afgebroken inbusboutjes.

Sinds die tijd monteer ik een eindloze kettingset!

Fabrieks voorschrift van DID is : tot 600cc en max 50PK mag er met een visje-schakel gemonteerd worden.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 09:14 #15 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Heb besloten om toch maar voor de endloss te gaan. Kan er (bijna) niets mis gaan en tevens is het inderdaad geen slecht idee de lagers opnieuw in te vetten.

Groeten en bedankt voor alle hulp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 21:44 #16 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Ik heb vandaag de ketting vervangen. Nu wil ik alleen graag weten hoe je het best erachter kunt komen of de band er mooi recht op zit. Als ik het achtertandwiel heb dan loopt dit zeer kort (ong 1mm) langs een ding wat aan de linkerkant op de achtervork zit. Is dit wel goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 22:35 #17 door Timy
Beantwoord door Timy in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Je hebt aan de zijkant twee dingen zitten waarop streepjes zijn afgetekend hiermee kan je zien of je wiel er recht in zit. Heb je de ketting zelf vervangen? Zo ja, dan kan het zijn dat je deze zogenaamde kettingspanners verkeerd om terug hebt gedaan waardoor de lijntjes niet zichtbaar zijn.

Ik neem aan de je de ketting geleider bedoeld met 'het ding'.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 23:12 #18 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Ja ik heb de kettingspanners er goed om op zitten. Die lijntjes zijn wel zichtbaar. Ik zal hier morgen nog eens goed naar kijken.

Ik weet niet hoe dat ding heet, maar zal nog eens duidelijker hier neer zetten.

Het komt zeer dichtbij (ong 1mm) de bouten die het achtertandwiel vast aan de velg/band maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2009 08:06 #19 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic TA: kettingspannen verloopt moeizaam
Ik denk ddat je die plastic vin bedoelt aan de onderkant van de brug. Die is om ervoor te zorgen dat er geen takken e.d. in je ketting komen. Heb je de bouten wel op de goede manier in je tandwiel zitten? Met de inbuskant naar buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden