wiebelend stuur in de bocht

15 apr 2009 18:01 #1 door Petrus
wiebelend stuur in de bocht werd gestart door Petrus
Hallo,
Gister kreeg ik bij het doorsturen van een paar bochten op hoge snelheid een angstaanjagend gewiebel in mijn stuur.
Het ging om een paar redelijk flauwe bochten, asfalt was van goede kwaliteit, snelheid ca. 120 km/h.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en moet zeggen dat het wel  ff schrikken was.
Mijn AT staat op Contie Escapes die verder goed bevallen.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 18:09 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic wiebelend stuur in de bocht
Eerste gedachten :

balhoofdlagers
bandenspanning
spaken

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 18:17 #3 door olaf
Beantwoord door olaf in topic wiebelend stuur in de bocht
Heb ik ook een keer last van gehad , niet op mijn AT maar met een kawa gpz 750.
Toen bleek het aan het achterwiel te liggen , teveel speling in de lagers en de achter schokbreker vervangen .
Daarna weer tip top  in de bochten .
Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 18:21 #4 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic wiebelend stuur in de bocht
balhoofdlagers zijn pas vervangen.
Bandenspanning is idd aan de lage kant:1,8 bar, maar is dit genoeg om het slingeren te veroorzaken?
De achterzijde zal ik ook eens onderzoeken, heb hem wel erg hoog/stug staan i.v.m af en toe een passagier...

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 19:35 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic wiebelend stuur in de bocht
1.8 is wat aan de zachte kant ja.. je moet rekenen dat de wang (zijkant) van de band steun ondervindt van de luchtdruk in die band. Ik rijd zelf op de weg met 2.8!

Heb je een topkoffer of zo? Gewicht op de staart is ook een boosdoener.

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 20:51 #6 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic wiebelend stuur in de bocht

Bandenspanning is idd aan de lage kant:1,8 bar, maar is dit genoeg om het slingeren te veroorzaken?


Dat is natuurlijk wel heel makkelijk te controleren. Ik moet wel zeggen dat de gevoeligheid voor de bandenspanning ook afhankelijk is van het type band.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 22:36 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic wiebelend stuur in de bocht
Ja maar zelfs een radiaalband (doorgaans de sterkste wangen) zullen bij 1.6 of 7 wiebelig door bochten gaan. Hij beweegt zich zijdelings rond de velg.

(Is ook weer afhankelijk van je motorgewicht.. :angel:)

Ga lekker je banden eens gauw oppompen! (en vóór kun je makkelijk 2.2 of 3 hebben)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 22:49 #8 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic wiebelend stuur in de bocht
Bedankt voor het meedenken.
Ga morgen mijn banden oppompen en proberen of het over is. Hopelijk wel want makkelijker en goedkoper kan niet. ;D
groeten Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2009 18:59 #9 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic wiebelend stuur in de bocht
Heb de druk in beide banden inmiddels verhoogd, resp. 2,3 en 2,5 bar.
Geprobeerd het verschijnsel te reproduceren op dezelfde weg en dezelfde snelheid en het lijkt over te zijn!
Bedankt.

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden