Je hebt nodig:
-1.1 liter 10W forkolie (als je veel zwaarder of lichter bent dan 70 kilo, of vaak offroad rijd, dan kun je je laten adviseren bij de winkel over een andere viscositeit en hoeveelheid).
- remmenreiniger
- opvangbak voor de oude olie
- Koperen ringen, M6, M8
Hyperpro raadde mij aan om voorvorkolie eens in de 25000 kilometer te vervangen. da's dus 1 keer in de twee beurten.
1. Zet je motor op de middenbok, en los de bouten van de bovenste kroonplaat (waarschijnlijk vier keer dop 12).
2. Verwijder de dop van één van de vorkpoten. Deze staat onder veerspanning, dus let op. Je kunt het voorwiel de grond liften voor minder veervoorspanning.
2-A . kijk of je onder je remklauwen een klein (dop 8 of 10) boutje ziet. indien ja: dit is een aftapplug, Deze is bij de Africa Twin rond 1996 weg bezuinigd, maar misschien heb jij geluk. Draai deze los en laat de olie er uit lopen. Nadien van bovenaf naspoelen met remmenreiniger.
2-B. Geen aftapplug? Van onder in de vorkpoot zit een imbus 6 of 8MM geschroefd. Probeer deze los te draaien. Laat de olie er uit lopen en spoel van bovenaf door met remmenreiniger.
(Indien het voelt alsof het binnenwerk mee draait, heb je een slagmoersleutel (bijzonder gereedschap) nodig: Deze kun je eventueel elektrisch bij de bouwmarkt kopen, maar het is een flinke uitgave.)
3. Plaats de bout (voorzien van nieuwe koperen pakking) terug, giet 550 CC vorkolie van bovenaf in de poot, en plaats ook deze dop weer terug (gewicht in de strijd gooien?).
Herhaal dit voor de andere vorkpoot.
4. Draai de bovenste kroonplaat weer vast, haal de motor van de middenbok.
5. Bier.