Olie en Api

02 okt 2012 14:50 #1 door EelkoL
Olie en Api werd gestart door EelkoL
Nadat ik op een verkeerde plaats ( www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...62.msg86064#msg86064 ) een olie vraag stelde, nl:

welke api kwaliteit gebruiken jullie dan voor de half-synth olie? Ik heb wel eens gehoord dat de hogere api kwaliteiten vooral gericht zijn op minder verbruik en niet op beter smeren en dat je daarom in een blok voor een motor beter max api sg zou moeten stoppen. Voor een auto ligt dat anders omdat daarhet blok anders belast wordt.
Is dit een onzin verhaal?


heb ik nog even verder gezocht en wat gevonden op www.motorfietsweb.nl/index.php?content=h...tatie/motorolie.html onderaan op de pagina.
Namelijk:

(Aanvulling geschreven door ing. Tom Bruggeman, Technical Marketing Services, Kroon-Oil B.V.)

Het zijn juist de friction modifiers die een goed functionerende natte koppeling in de weg staan. Bij motoroliën voor auto's hebben deze friction modifiers van API SG hun intrede gedaan. Dit om de inwendige wrijving omlaag te brengen met als doel brandstofbesparing en hierdoor schonere uitlaatgasemissies. Door deze friction modifiers ging het echter mis met motorfietsen met een natte koppeling. Deze gingen slippen. In fietsen met natte koppeling is het tot en met de API SF kwaliteit mogelijk om gewone motoroliën voor auto's te gebruiken, zonder kans op een slippende koppeling. Uiteraard moet de kwaliteit wel matchen met wat de motorfietsfabrikant vraagt. Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.

Het Black Sludge-probleem komt heden ten dage niet meer voor omdat het probleem zich voordeed doordat er in een bepaalde benzine soort een bepaalde dope werd gebruikt die B.S. veroorzaakte. Deze dope wordt nu al meerdere jaren door geen enkele benzinefabrikant meer gebruikt. Dus het gevaar van B.S. is geweken.


Dit nieuwe topic maar gestart omdat ik jullie dit gevonden antwoord niet wilde onthouden, eindelijk een antwoord van mijn kant ipv slechts vragen...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2012 00:36 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Olie en Api
En waarvoor dank!

Volgens mij is black sludge vandaag de dag gewoon nog mogelijk hoor: Mijn auto heeft een lichte aanslag in de kop, in mijn ogen veroorzaakt door olie van "de goedkoopste bieder".

Volgende oliewissel ga ik flushen, en gooi ik er een goede (motorex of motul)  volsyntheet in de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2012 09:41 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie en Api
je auto zou zomaar ineens olie kunnen gaan gebruiken als je dat doet. als het een wat oudere auto is met de nodige kilometers en hij heeft altijd met simpele olie gedraaid, kan de vol syntheet het blok zo goed reinigen dat je lekkages en olieverbruik krijgt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2012 12:40 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olie en Api
Ik begreep dat de volsyntheet de oliekanalen verstopt met de losgeweekte residu van de andere olieen.
Hierdoor worden de essentiele delen niet meer gesmeerd en krijg je vastlopers etc.

Uiteraard is dat ook van toepassing of de afdichtingen en schraapveren etc.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2012 23:07 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Olie en Api
Jullie hebben beide gelijk. Daarom ga ik ook flushen (overdosis reinigende dopes bij de oude olie doen). Dat moet het merendeel van de aanslag met de oude olie meenemen. Het flushen van mijn koelsysteem van de motor heeft erg goed uitgepakt!

Maar mocht het zo drastisch zijn dat de boel vastloopt, dan heeft het blok al op de rand van de afgrond gestaan. Dan sta ik liever tien kilometer na een oliewissel stil, dan dat ik motorpech krijg 's nachts op een snelweg in friesland.

Tevens heb ik bij mijn auto (400 euro) nog een tweede exemplaar gekocht (300 euro), en heb ik dus van eigenlijk alles wat geen carosseriekleur heeft, een tweede exemplaar (waaronder 4-cilinderblok, 5-bak, assen, etc). Ik wil kijken hoe lang ik kan rijden zonder veel geld te moeten steken in reparaties. maar dat heeft natuurlijk niets te maken met onderhoud ;) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2012 00:13 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie en Api
ik snap alleen niet zo dat je dure olie en flush middel in een auto va 400 euro gaat gooien. dat ding blijft net zo goed rijden op goedkope olie. ik rij al paar jaar met een corolla gtsi, teller staat op 190000, auto krijgt nauwelijks onderhoud en eens per jaar simpele olie, maar verbruikt nauwelijks olie en tikt nog steeds de 200 aan 8)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 11:11 #7 door visserken
Beantwoord door visserken in topic Olie en Api
Eurol Motorcycle 10W-40 SL semi iemand ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 23:43 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie en Api
Honda schrijft voor Alp 600, 650 en XRV 750: API SE, SF of SG.

Bron: Haynes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 09:10 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olie en Api

Eurol Motorcycle 10W-40 SL semi iemand ervaring mee?


Geen ervaring wel een aanvulling op het bericht van Brom.
De Eurol SL voldoet ruimschoots aan de minimum kwaliteitseisen die Honda aan motorolie stelt. SL komt na SG dus zal dat niet het probleem zijn.
De vraag is echter hoelang de olie tijdens het gebruik goed blijft. 8 jaar terug, werden er wel eens kritische stukjes over Eurol geschreven.
Waarom zou je eigenlijk Eurol willen kopen? Gaat het om de prijs per liter? Er zijn voldoende goedkopere oliemerken die tot tevredenheid worden gebruikt en ik zou persoonlijk me niet aan Eurol wagen tenzij er geen alternatief voorhanden is. Als je de kosten doorrekent per km of per oliewisselbeurt dan praat je eigenlijk nergens meer over. Problemen met 'mindere' olie gaan zich vaak pas na verloop van tijd openbaren maar dan ben je financieel wel direct aan de beurt om het maar even zo uit te drukken.
Kort samengevat: kijk uit voor verkeerde zuinigheid.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 09:42 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie en Api
eurol heeft recent een samenwerking verband aangegaan met een zeer grootte speler (nieman und frey) in europa
zij voeren het gamma van eurol  naast Motorex.
Ik ben zelf ruim 18 gebruiker geweest (XJ 900 2 x) en nooit aanwijsbare problemen met het smeer middel gehad.

al met al wil ik zeggen dat er voor de gemiddelde gebruiker keus genoeg is,

motorblokken lopen niet vast op welke olie dan ook maar omdat er geen olie in zit.
en al het andere is voornamelijk  ingegeven door persoonlijke meningen en inzichten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 12:56 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie en Api

Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is.

SL komt na SG dus zal dat niet het probleem zijn.


Zolang het een SL is die speciaal voor natte koppelingen is ontwikkeld.

motorblokken lopen niet vast op welke olie dan ook maar omdat er geen olie in zit.


Is dat het uitgangspunt dan? Zolang m'n blok niet vast loopt is het goed?

en al het andere is voornamelijk  ingegeven door persoonlijke meningen en inzichten


Of na 80.000 km.. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 18:37 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie en Api
beste brombeer

voor de meeste gebruikers is een juist motorolie peil  vaak even belangrijker dan het smaakje.
prijs en verkrijgbaarheid is de 2e  en 3e factor die mee telt in de keuze

om  de kwaliteit van een bepaald product te bevestigen zul je alle parameters moeten kennen en daar zeggen km standen weinig in
ooit hebben we de discussie gehad met de motorfiets van haast 300.000 km

maar ik ben blij dat jij een product gebruikt waar je vertrouwen op gebaseerd is.

ik heb dat ook..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 18:51 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie en Api
Ja, dat is waar  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 22:34 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olie en Api
@EelkoL: thanks, dit zijn nou duidelijke traceerbare berichten waar men iets aan heeft!

Ik heb in Afrika zitten kloten om olie te vinden voor onze brommers (want wilde geen motorex kopen voor 36 euro de liter...) en het is toch altijd spannend als je auto-olie moet gebruiken... de lokale motorgarage adviseerde Shell Helix monograde... tja, dan is er heus iets geavanceerders te vinden!

Mooi bericht, en als er t/m SF geen probleem-gevende modifiers zijn gebruikt in de oliewereld is dat iets waar de reizigers wereldwijd iets aan hebben!
'gooi in die prut'!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 22:45 #15 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Olie en Api

@EelkoL: thanks, dit zijn nou duidelijke traceerbare berichten waar men iets aan heeft!

Dank, dat is precies de reden dat ik het afsplitste, blij dat je er wat aan hebt.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 22:48 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie en Api
Wat denk jij van visserken z'n Eurol..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 09:33 #17 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Olie en Api

Wat denk jij van visserken z'n Eurol..?

Ik heb werkelijk geen idee of het een goed merk is, maar het is speciaal voor motoren. Dus ik zou er wel op vertrouwen dat je geen last krijgt met je koppeling.
Verder denk ik dat rustig warm rijden belangrijker is dan het merk olie, en als het blok warm is..... Gas!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 17:41 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie en Api
Eurol bestaat volgens mij al heul lang. Is alleen een poosje buiten beeld geweest. Je ziet het als merk steeds vaker weer terug komen.

Zoals altijd, merknaam is prijsgebonden. Zolang de specs kloppen, why not?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden