Koelvloeistof vervangen wat is handig?

03 dec 2012 14:07 #1 door sander.en.marianne
Koelvloeistof vervangen wat is handig? werd gestart door sander.en.marianne
Binnenkort ga ik groot onderhoud aan onze Alpjes doen, om ze klaar te maken voor onze reis.
Denk aan filters, olie, bougies, banden, remblokken (waarschijnlijk incl. schijven), koppeling, etc. etc.
Maar nu vroeg ik mij af wat handiger is om het koelvloeistof te vervangen..
Is het verstandig om eerst de regulieren onderdelen te doen (alles wat met olie verversen, etc te maken heeft)
en dan pas het koelvloeistof.. Of juist andersom..
Of maakt het eigenlijk geen klap uit???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2012 15:12 #2 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Koelvloeistof vervangen wat is handig?
Ga je ook de kleppen nog stellen? In dat geval zou ik eerst de koelvloeistof aftappen en de radiateurs verwijderen.
Kleppen stellen, en daarna radiateur terug monteren en vloeistof verversen.

Voor de rest maakt het volgens mij niet uit, succes met de voorbereiding!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2012 19:50 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koelvloeistof vervangen wat is handig?
Neu, volgorde maakt eigenlijk niets uit, maar het is wat René zegt: het kleppenstellen bij de voorste cilinder word wat makkelijker (méér ruimte) als de radiateurs er af zijn  :)

Fijne klus gewenst  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2012 22:28 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Koelvloeistof vervangen wat is handig?
Kijk eerst even met één oog door je vuldop naar binnen, of de boel nog schoon is. Ik had overal een groene gelei zitten (residu van veel te oude koelvloeistof). Voor het vervangen heb ik eerst bij de automaterialenhandel een chemische reiniger gehaald en het koelsysteem gereinigt volgens de verpakking. Toen de boel open lag tevens de thermostaat (en zijn O-ring) vervangen, omdat deze was doorgerot.

Het zou natuurlijk zonde zijn als je dure nieuwe koelwater meteen al weer vuil is  ;D.

Nadat alles schoon afgetapt was, ben ik trouwens overgestapt van groen koelwater, naar Volkswagen G12 specificatie (rood). Mij is verteld dat G12 minder agressief is en beter smeert.

EDIT:  Overigens is het voldoende om de radiator bevestiging los te halen en te verhangen: het loshalen van slangen nodigt in mijn ogen uit tot lekkages later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden