Vet voor balhoofdlagers

19 jan 2013 19:59 #1 door ta89
Vet voor balhoofdlagers werd gestart door ta89
Hoi,

Een paar maanden geleden vond ik dat mijn alp niet meer zo fijn stuurde, het leek wel of ik steeds in die spoorvorming op de weg reed, dus de balhoofdlagers konden wel eens aan vervanging toe zijn.

Vandaag dus maar eens begonnen met het vervangen van de balhoofdlagers van mijn alpje.
Kacheltje aan en sleutelen maar, heb alle tijd want rijden doen we nu toch niet -8!!!
Nu ben ik zover dat de oude lagers eruit kunnen, nou dat is nodig ook, het bovenste lager is kurkdroog en behoorlijk verroest en draait erg moeilijk, het onderste lager ziet er nog wel iets beter uit maar is ook droog.

Mijn vraag is met welk soort vet kan ik deze lagers het beste weer monteren?
Wat gebruiken jullie hiervoor.

Mvgr,
Peter




Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2013 20:22 #2 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Vet voor balhoofdlagers

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2013 21:43 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vet voor balhoofdlagers
De nieuwe lagers zitten toch al in het vet Peter?

Monteren en niks meer an doen dan  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2013 22:15 #4 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic Vet voor balhoofdlagers
Hoi René,

Op de nieuwe lagers zit wel iets vettigheid, maar is dit genoeg dan?
Er zit zo weinig vet op, dat je er niet eens vette handen van krijgt!
De nieuwe lagers komen van Ad.

Gr.,
Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2013 22:49 #5 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Vet voor balhoofdlagers
dat laagje vet is ter bescherm tegen het roesten  als je  het goed wil doen het laagje vet weg spoelen met benzine  en dan  dikke laag  nieuw vet aanbrengen

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2013 23:21 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vet voor balhoofdlagers
Kan me eerlijk gezegd niet eens herinneren wat ik de laatste keer met die lagers gedaan heb  :-[

Smeer d'r maar een lekkere klodder in dan, kan nooit kwaad  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2013 23:57 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vet voor balhoofdlagers
de lagers worden haast droog geleverd

zaak is om nu de gehele kooi  van smeervet voorzien
dus ook achter de rollen en tussen de kooi dus je neemt een klodder vet in je linker  handpalm en drukt  het lager met de rechter hand goed in het vet dusdanig dat het vet beetje bij beetje tussen de kooi en lagerschaal gedrukt wordt

uiteindelijk zie je aan de bovenkant het vet er tussen door komen

zie ook
ga naar  ca 2.00 min

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2013 00:08 - 20 jan 2013 13:09 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet voor balhoofdlagers
Ik deed dat vroeger ook, verzuipen in vet.

Onnodig, want de rolletjes drukken het overtollig vet eruit en dat doet dan niets. Gewoon dun invetten met kogellagervet.

Wat wel de levensduur verhoogt is periodiek opnieuw dun vetten en dan kun je ook voorspanning op peil houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2013 10:37 #9 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic Vet voor balhoofdlagers

de lagers worden haast droog geleverd

zaak is om nu de gehele kooi  van smeervet voorzien
dus ook achter de rollen en tussen de kooi dus je neemt een klodder vet in je linker  handpalm en drukt  het lager met de rechter hand goed in het vet dusdanig dat het vet beetje bij beetje tussen de kooi en lagerschaal gedrukt wordt

uiteindelijk zie je aan de bovenkant het vet er tussen door komen

zie ook

ga naar  ca 2.00 min


Thanx Ad,

Zeer duidelijk!

Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2013 15:02 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vet voor balhoofdlagers
Top! Zag dat de makers van het filmpje ook een goeie uitleg hadden over het schoonmaken van kleppen... Wanneer ik de tijd vind zal ik mijn lagers ook maar eens invetten. Kan geen kwaad....

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2013 00:27 #11 door boom9
Beantwoord door boom9 in topic Vet voor balhoofdlagers
Van dat rode waterbestendige crossvet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2013 10:15 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vet voor balhoofdlagers

Ik deed dat vroeger ook, verzuipen in vet.

Onnodig, want de rolletjes drukken het overtollig vet eruit en dat doet dan niets. Gewoon dun invetten met kogellagervet.

Wat wel de levensduur verhoogt is periodiek opnieuw dun vetten en dan kun je ook voorspanning op peil houden.


Ik smeer het altijd goed vol, ook een beetje met het idee dat het het vocht beter buiten houdt. Het is inderdaad zo dat het lager zelf het vet toch wel naar buiten drukt....

Voor die levensduur, het opnieuw invetten is natuurlijk goed, maar dan zitten je rolletjes ook net even anders op de schalen in je frame, en dus gaan ze op een ander punt inslijten en gaat 'ie langer mee.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2013 20:12 #13 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic Vet voor balhoofdlagers
Hoi,

Zo na een paar avonden/uurtjes lekker sleutelen in de schuur, heb ik mijn balhoofdlagers van mijn oeralp vervangen.
Toch nog best een lastig klusje, maar het is prima gelukt.
Alleen nog even een keertje proefrijden(als het weer een beetje mee werkt).
Hij zal een stuk beter sturen als voorheen neem ik aan, het bovenste lager was behoorlijk verroest en kurkdroog.

Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden