Verbruik-leuk pijpje-Bougies

12 feb 2013 22:20 #1 door Arjen
Verbruik-leuk pijpje-Bougies werd gestart door Arjen
Ik heb een '97 PD10 met ~39.000km op de teller. Ik heb deze motor nu ongeveer 1500km. Ik heb nog niet zo lang een A, dus een vrij rustige rijstijl, sta niet overdreven te gassen bij het stoplicht en ga niet harder dan 130km/h. Qua toerental zit ik normaal gesproken tussen 3000 en 5000, met uitzondering van een klein stukje 120/130. Kortom... vrij normaal lijkt mij.

Mijn verbruik bij normaal rijgedrag ligt tussen de 1:16 / 1:17.

Net boven de 200km afstand moet ik meest overschakelen naar reserve. Ik heb her en der wat nagevraagd, uit de antwoorden die ik krijg blijkt mijn verbruik toch wel iets aan de hoge kant. Niet overdreven, maar meer dan de gemiddelde Alp (kennelijk).

Aangezien mijn Alp een leuk pijpje heeft ( Remus Revolution ) zag ik een mogelijk verband. Hij geeft waarschijnlijk wat minder tegendruk, dus zou mijn Alp wat "rijker" kunnen lopen dan nodig is. Tot zover mijn Willie Wortel moment, tijd om er een bougie uit te draaien.

Wat denken jullie als je deze bougie ziet (rijk/arm/goed)?




“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2013 22:31 #2 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Als ik Haynes manual check, (op de achterste pagina staat een chart of spark plugs) dan ziet deze er goed uit.
Bij te rijk mengsel is ook het witte porselein helemaal zwart, en dat is bij jou nog mooi wit.
Maar ja, dit is maar één bougie. Zien ze er allemaal zo uit? Uit welke cylinder komt deze; de voorste of de achterste?

Heb je wel harde banden? Dat maakt het verbruik ook slechter, of loopt er een rem aan?

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2013 22:43 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Deze komt uit voorste cylinder, rechterkant. Ik zal achter links er ook eens uitdraaien, wellicht dat die carbarateur minder goed afgesteld is.

Bandenspanning heb ik netjes op orde. De voorrem loopt niet aan, die is er bij Ad al afgeweest. Ik zal de achterrem ook nog eens controleren.

Chokekabel heb ik ook aan mijn lijstje toegevoegd om te controleren. Al zou ik een gekleurde bougie verwachten als die continu blijft hangen...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 01:11 - 13 feb 2013 02:24 #4 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Ik vind hem aan de zwarte kant, meestal zijn ze iets bruiner.
Mogelijk staat hij toch te rijk. (of een slecht/versmeerd luchtfilter)
Door je sportieve pijp wordt het mengsel trouwens niet rijker maar armer.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 09:13 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
de kleur van een bougie is een onnauwkeurige manier maar geeft enkel een indicatie om verder te kijken als je twijfelt

je moet de bougie namelijk er pas uitdraaien als de motor op vol vermogen zijn heetste temp heeft behaalt wat neerkomt op bedrijfstemp  volgas gaan en dan met stopknop de boel uitzetten en onmiddellijk controleren en liefst alle 4 de bougies

en ik heb geen twijfels !

de waarde verbruikscijfers zijn dan misschien niet super in vergelijk met anderen
naar er zijn meer alpjes die 1 op17 rijden dan 1 op 22


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 11:48 #6 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Iets specifieker graag? Bedoel je dat je geen twijfels hebt dat dit normaal is, of dat je geen twijfels hebt dat dit niet goed is ?

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 12:42 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
de  bougie die op de foto staat wijkt niet af van wat je eigenlijk zou verwachten bij een transalp/africa twin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 13:21 - 13 feb 2013 13:50 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies

Ik vind hem aan de zwarte kant, meestal zijn ze iets bruiner.
Mogelijk staat hij toch te rijk. (of een slecht/versmeerd luchtfilter)
Door je sportieve pijp wordt het mengsel trouwens niet rijker maar armer.....


De rand is idd aan de zwarte kant, maar de meting gaat over de elektrode en over het porselein. Ik ga sowieso linksachter ook nog even eruit schroeven en zal de foto daar nog even van posten.

Ik heb ook nog een additief voor in de brandstof, ter schoonmaak. Ga ik er ook preventief eens doorheen mikken. Ik kan aan de onderhouds/onderdelen facturen zien dat er de laatste per jaar niet zo gek veel mee gereden is. Wie weet helpt het wat...

Wat ik bedoelde qua sportieve pijp, is dat de afstelling misschien juist goed gezet is nadat die pijp is gemonteerd. Dus dat hij wat rijker is gezet, waardoor verbranding gewoon goed is (zie bougie) en het verbruik dus wat hoger is dan exemplaren met een standaard pijp.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 13:35 #9 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies


Wat ik bedoelde qua sportieve pijp, is dat de afstelling misschien juist goed gezet is nadat die pijp is gemonteerd. Dus dat hij wat rijker is gezet, waardoor verbranding gewoon goed is (zie bougie) en het verbruik dus wat hoger is dan exemplaren met een standaard pijp.


Dat zou inderdaad best kunnen.
Kan de vorige eigenaar daar niks over vertellen?
Mijn ervaring met standaard alpjes (xl600v '90 en '97) is dat ze minimaal 1 op 20 rijden, vaak op reserve ronde de 270 km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 20:16 #10 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
De bougie, links achterste cilinder. Lijkt me ook prima, misschien zelfs een beetje aan de lichte kant ....
Als je hem vergelijkt met de voorste, lijkt aan die voorste toch wat meer zwarte meuk aan de rand te zitten.

Ter volledigheid, luchtfilter is vervangen toen ik de motor net had (dus genoemd verbruik is met nieuw/schoon luchtfilter)


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2013 22:43 - 14 feb 2013 00:25 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Deze motor staat te arm. Daar heb ik dan weer geen twijfel over..

Sommige aftermarket uitlaatsystemen vragen om een grotere sproeierbezetting. Meestal is dit op te vragen bij verkoper of fabrikant.

De isolator(neus), dat is het witte porseleinen gedeelte, moet licht- tot donkerbruin kleuren. In ieder geval zou die bij de achterste cylinder wat donkerder van kleur moeten zijn omdat die af-fabriek wat rijker staat afgesteld. Bij deze laatste bougie zie ik zelfs parels rond de isolator. Niet goed.

De kleur van de stalen rand zegt geen drol. Witte isolator is te arm, bruin is goed, zwart is te rijk.

(kom maar op jongens..  :) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2013 10:03 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Je kan de kleur van de bougie alleen goed lezen op de manier die Waffie hierboven beschrijft, dus volgas en dan in 1x uitzetten. Alle andere methodes hebben geen zin, en op die foute basis heeft het ook geen zin om te sleutelen.
Een motor gaat ook niet vanzelf arm of rijk lopen, deze Alpen staan af fabriek aardig rijk en kunnen een aftermarket uitlaat als Remus makkelijk hebben, als je luchtfilter schoon is, en de luchtdoorlaat niet is geblokkeerd en je weet zeker dat de vorige eigenaar niet met andere sproeiers heeft lopen klooien, en de klepspelling is ook in orde dan zou ik me geen zorgen maken, je benzine verbruik is niet abnormaal.


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2013 11:07 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Afgezien van de bougie. Wanneer loopt je alp 1op17? Ik rij ook 1op17/16 op de snelweg maar veel zuiniger op rustige binnenwegen. De tips van waffie en xrv daar zit wat in maar aanslag verdwijnt niet zomaar en ik zie maar weinig. Die witte pareltjes die brom noemt zie ik wel.

Je schiet in ieder geval zo niets op dus wil je zekerheid, ga op onderzoek naar die uitlaat.... Moeten er andere sproeiers in bij deze uitlaat. Zo ja zitten ze er in? Wie weet kun je een originele uitlaat lenen van iemand die er een open uitlaat op heeft gezet en de oude nog als backup heeft....

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2013 13:16 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
allemaal juist

maar je zult op basis van enkel de bougies niets correct kunnen afstellen

daar gaan we weer

co meting per cylinder geeft uitsluitsel of de mengsel mix correct is

of de sproeier en naald hoogte correct zijn kun je alleen bepalen onder belasting maw een vermogens en koppelkromme

bepaal eerst je eigen doelstelling en zoek hiervoor de juiste hulp(middelen)
je verbruik vind ik niet echt buitensporig

ik heb zelf ook een dyno kit maar met de org sproeiers

meer koppel onderin  en zuinig voor mij was de doelstelling echter ik heb wel minder vermogen bovenin

maar merk je dat.. het is tenslotte een transalp en die rij je niet graag op 8000 rpm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2013 14:20 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Ben het met je eens Ad.

Grote issues heb ik uitgesloten door even 2 bougies eruit te trekken. Het geeft absoluut geen precies beeld, maar (voor mij) voldoende indicatie dat er geen heel groot drama in de cilinders afspeelt. Ook gezien het verbruik niet asociaal is.

Ik zag gisteravond trouwens dat de klemring op de schuifverbinding van mijn uitlaat (onderaan, bij stepje) niet goed zit. Volgens mij is de uitlaat daar niet helemaal dicht... Die ga ik eerst eens rechtzetten, dan cleaner in de tank erbij en dan weer eens verder kijken. Bedankt voor al jullie reacties, ik zal het laten weten zodra het weer wat verbeterd is :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2013 14:26 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies

dan cleaner in de tank erbij en dan weer eens verder kijken.


Hou er rekening mee dat een additief invloed heeft op je bougies. Kijken heeft dus pas zin wanneer je alweer een tijdje op normale benzine rijdt.

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2013 22:52 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies

Je kan de kleur van de bougie alleen goed lezen op de manier die Waffie hierboven beschrijft, dus volgas


Welnee. Op de dynobank wordt ook bij verschillende toerentallen gemeten.

Waarom? Omdat de carb vanaf de statiosproeier via de gasbuis en - naald uiteindelijk op de hoofdsproeier gaat lopen. Vier afzonderlijk afstelbare systemen binnen een carb, die elk verantwoordelijk zijn voor een bepaald toerengebied waar de motor in kan draaien. Dat betekent bijvoorbeeld dat als de naald goed staat, de isolatorneus van de bougie licht- tot donkerbruin is na een langere rit in het toerengebied dat door de naald wordt geregeld. Zo ook voor de maat van de hoofdsproeier in dat betreffende toerengebied. Etcetera.

Deze motor staat te arm. Waarschijnlijk omdat de gasnaald omhoog moet (rijker middengebied) en de hoofdsproeier groter (rijker bovengebied). Stationair moet mogelijk alleen de CO worden afgesteld. Bovendien, dat CO 'binnen de norm' valt, wil niet zeggen dat motor goed staat afgesteld. Namelijk, je hebt wat veranderd aan het origineel waarvoor die waarde initieel gold, namelijk de demper.

Het enige waar Waffie hierin gelijk in heeft, is dat je het op een dynobank kunt laten nakijken.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2013 12:10 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
zal allemaal wel waar zijn Brom maar als je zo naar huis tuft je motor in de schuur zet en dan je bougie eruit draait heb je geen goed beeld van het brandstof mengsel. Dus beter toch maar op de vermogensbank. voor een geeltje weet je alles.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2013 21:19 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Verbruik-leuk pijpje-Bougies
Klopt ook wat je zegt Tuur. Juist daarvan en vooral stadsverkeer geeft eerder een wat matzwarte aanslag vanwege het relatief hoge verbruik (veel korte acceleraties, weinig constante motortemperatuur).

Maar een Dynorum op zich is vergelijkbaar met een testrit bij verschillende toerentallen. Aflezen doe je onderweg met ogen en ervaring, op de bank met pc en sonde. Maar, je kunt heel dicht in de buurt komen met de 'Harley way', trust me. Ik heb met de pumpercarb op de XR de nodige kilometers wel gemaakt hier achter op het industrieterrein. Als ik elke keer dat geeltje testbank had moeten betalen..

Maar, in dit geval zal een run uitkomst bieden. Maar bij een geeltje blijft het niet want na het implementeren van een eventueel advies zal er een nieuwe run gemaakt moeten worden.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden