Voordelen
De radiaalband heeft, doordat de koordlagen elkaar niet kruisen, weinig interne wrijving en wordt daardoor minder warm dan de diagonaalband.
- Is koersvast
- Comfortabeler door de zachtere wangen
- Ook het harde loopvlak wordt minder warm en slijt minder
- De rolweerstand is lager en daardoor ook het brandstofverbruik
Nadelen
- Het harde loopvlak veroorzaakt meer geluid
- Door de staalgordel direct onder het loopvlak worden kleine oneffenheden minder goed verwerkt
- De zachte wangen (zijkanten) zijn kwetsbaarder.
De radiaalband is door deze constructie dus feitelijk zwakker dan de diagonaalband. Grootte voordeel van de radiaal band voor personenauto's is een beter stuurgedrag en een beter wegcontact. De radiaalband vervormt namelijk veel meer tijdens het nemen van bochten, waardoor het loopvlak juist beter contact houdt met de weg. Dit was ook de reden waarom deze banden in eerste instantie niet werden toegepast op motorfietsen, omdat bij motorfietsen het profiel wat verder doorloopt in de wangen en het wiel met de band ten opzichte van de weg kan bewegen (kantelen). In de loop van de tijd zijn de radiaalbanden verbetert en door toepassing van hogere bandenspanning worden de nadelen van het vervormen van de wangen tegengegaan. Echte Crossbanden zijn veelal nog van het type diagonaal en verder zie je dat bijna iedere 'moderne' motorfiets op radiaal banden staat.