roest verwijderen op spaken en velg

02 juni 2013 09:12 #1 door tvtijgertje
roest verwijderen op spaken en velg werd gestart door tvtijgertje
Ik heb wat last van corrosie op de spaken en op de velgen van mijn transalp 600. Met welke middeltjes en methode hebben jullie ze weer helemaal mooi gekregen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2013 10:05 #2 door dropken
Beantwoord door dropken in topic roest verwijderen op spaken en velg
probeer het eens met scotch brite dat zijn een soort fijn schuurspons achtige lapjes die in de industrie op rol verkocht worden of los als lapjes.
zullen ze bij de betere bouwmarkt ook wel verkopen verwacht ik dan kun je de spaken en de velg mooi fijn mee oppoetsen en de roest zal verdwijnen als het vliegroest is echt ingekankerde roest word een ander verhaal dan moet je met schuurlinnen de spaken te lijf en de velg zul je misschien wel moeten vervangen als het al te ver doorgerot is.
als de spaken en velg schoon zijn zou ik ze even met een spuitbus blanke lak behandelen anders roest het zo weer. (denk ook aan de hechting van de lak)
zelf heb ik in mijn achterwiel al rvs spaken laten zetten bij Haan Wheels en een andere velg erin welke ik voor de tijd heb gepoedercoat zodat het rotprobleem van de velg voorbij is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2013 14:38 #3 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic roest verwijderen op spaken en velg
noverox of fertan, heeft iemand daar al ervaring mee ?

Ik dacht het zo te doen:

* Opschuren met schuurpapier + staalwol
* fertan of noverox aanbrengen
* afspoelen
* nieuw lagen lak (hammerite) aanbrengen

Goede tactiek ?  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2013 15:25 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic roest verwijderen op spaken en velg
De velgen zijn van een aluminium legering en als dat een beetje goed aan het rotten is kom je er maar moeilijk vanaf. Je moet dan echt alle corrosie verwijderen anders kruipt het onder je nieuwe lak gewoon verder.
Maar meestal heeft het dan ook weinig zin meer om te lakken.

Goed opschuren en gronden en dan in de lak zetten. Ik heb dat gewoon met spuitbussen motip gedaan. De binnenzijde van de velg heb ik ook gedaan omdat daar via het ventiel vocht in kan kruipen en dan rot de bol van binnenuit weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2013 20:25 #5 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic roest verwijderen op spaken en velg
ja idd eerst alle roest weg. Gelukkig is het alleen oppervlakkig.

Iemand nog tips of trics ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2013 13:35 #6 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic roest verwijderen op spaken en velg
Ik heb zelf goede ervaringen met owatrol olie.
Kruipt tussen de corrosie en het metaal waardoor de corrosie niet verder gaat.

Groet, Jan F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2013 07:39 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic roest verwijderen op spaken en velg
Altijd voorzichting zijn met de velgen... kan van kwaad- naar erger gaan...

Beetje duur, maar wel een goede investering, vooral als je de motor langer in eigendom wilt houden... Spaken vervangen voor RVS exemplaren. Reken op gemiddeld zo'n € 75 tot € 100 per wiel. Niet vergeten na te spannen!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2013 18:28 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic roest verwijderen op spaken en velg
het overschilderen van 'n velg lijkt me niet slim. Je maskeert alle dieppe rotplekken (zeker met een verf als Hammerrite, omdat dat flexibel blijft).
Veel velgen rotten door, dan prik je er zo doorheen. Dat wil je graag zien gebeuren zodat je 'n nieuwe velg kunt gaan kopen.... Ik denk dat je het proces niet stopt met een laklaagje. Wij spuiten onze velgen al jaren in met S100 Corrosion Schutz, en het spul rot gewoon vrolijk verder op de plekjes waar het al ingerot was.

Een voorvelgje van Excel kost 180 euro ofzo, herspaken bij Haan Wheels (naar RVS) rond de 120 euro per wiel.

Wij hebben in Europa een keer over een aantal stellingplanken moeten stuiteren op de snelweg bij 130kmph... dan wil je toch dat je velgen en spaken in goede conditie zijn; ze redden je leven! Om maar te zwijgen over potholes in de rest van de wereld...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden