Deksel van Remolie reservoir heeft dol gedraaide schroef

17 juni 2013 22:14 #1 door martsky
:( ik ga zaterdag naar Frankrijk met 7 mede bergbeklimmers  ;D, en dacht nog even de remblokken en olie te vervangen.
Helaas.....

Bij het losdraaien van het deksel van het remolie reservoir, ging de eerste schroef goed los, en van de tweede heb ik de kop kapot gedraaid.
Wat zat (en zit) die schroef vast zeg.
Resultaat: dekseltje blijft dicht, en het rem-olie pijl is veels te laag nu. Dus ik kan niet meer terug, maar moet door!

Wat te doen:
- Uitboren een optie ? Of een nieuwe rempomp-met-reservoir 'dinges' hoe heet dat eigenlijk?
Zijn die dingen universeel (er staat Nisin op, dus ik vermoed van wel) en waar kun je die het best halen? Op de sloop, of moet je dan meteen de rempomp reviseren, en kun je eigenlijk beter een nieuwe halen?
Wie-o-wie geeft raad?


AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 22:22 #2 door martsky
De plaatjes..

AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 22:35 #3 door PimW
Je kunt proberen er een klein gaatje in te boren en een torx in te slaan.

Lukt dat niet moet je de kop eraf boren. Neem je een boor zo groot als de buitendiameter van het schroefdraad. In de kern zetten tot de kop los is.
Als het goed is kan dan de deksel eraf en draai je met een tengetje of je vingers het restje uit het reservoir.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 22:46 #4 door martsky
Bedankt voor de tip! Ik ga gelijk boren.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 00:05 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Deksel van Remolie reservoir heeft dol gedraaide schroef
Wsl is het zo dat het niveau alleen maar laag is omdat de blokken op zijn?

Zo ja, dan zou ik nu gewoon effe nieuwe blokken monteren, daarbij 'duw' je de vloeistof weer terug omhoog en zit je reservoir weer vol  8)

En dan na je vakantie op het gemak dat boutje fixen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 00:21 #6 door Cas
En zo is het.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 00:22 #7 door martsky
En gelukt!
Schroefje zat waarschijnlijk vast in het dekseltje, want ik kon het 'pitje' wat overbleef na het boren met m'n vingers eruit draaien.

Wat betreft die oude blokken...
Ik kon niet meer terug, ik had de oude blokken eruit gehaald, de cilinders helemaal ingedrukt, en tegelijkertijd afgetapt. Dus al een laagje olie in een flesje opgevangen.
En toen kwam het moment om te gaan bijvullen.

Morgen even een schroefje scoren wat precies past, en dan ga ik weer opbouwen. En dan niet meer sleutelen tot na de vakantie.
(Of ín de vakantie, er zijn er tenslotte nog 7 andere transalpers mee, die zijn allemaal vast ook handig :-) )

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 01:02 #8 door Waffie
M 4 x 16 schroefje meestal kruiskop

misschien rvs met verzonken kop en inbus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 07:01 #9 door xrvtuur
een origineel schroefje past het beste, het is weer zo'n typisch Honda schroefje...

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 08:54 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Deksel van Remolie reservoir heeft dol gedraaide schroef
Mooi dat ie er uit is  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 16:02 #11 door Edxrv
Altijd een goede kruiskop gebruiken. Van speciaalzaak. Niet van de bouwmarkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 20:58 #12 door PimW
Is meestal het probleem, er staat spanning op de bout maar je kunt door een doorgedraaide kp geen kracht meer zetten. Als je dan de spanning van de bout hebt komt hij zo los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 00:33 #13 door AT-Jelle
Heb dit ook al eens bij de hand gehad, vorige eigenaar van m'n motor had hem al aardig dol gedraaid. Heb ze er toen uit gekregen door een sleufje te slijpen met een dremel, en daar de slagschroevendraaier met plat bitje op gezet.

Messing schroefjes gaan trouwens lang zo snel niet vast zitten als de meeste anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 10:40 #14 door Edxrv

slagschroevendraaier

Geweldig gereedschap idd !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2013 08:22 #15 door martsky
Gelukkig is alles weer voor elkaar. Bij de ijzerwarenvakhandel een paar goede kruiskopjes gehaald, die waren wel te lang, maar met de dremel was dat zo verholpen.

Daarna ontlucht, en dat was wel ff prutsen in m'n eentje.

Maar uiteindelijk gelukt, en gisteravond weer een rondje rondgetoert en stevig geremd. Geen lucht in de leidingen, geen rare geluidjes, dekseltje zit weer mooi vast.

Morgen op naar Frankrijk.

AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2013 12:58 #16 door kees
Ik vind het wel gewaagd, slagschroevendraaier op dat kleine ding.


Paar tips:

bij demontage,

- spuit vooraf even in met een roestoplosser (WD40 of zoiets).

- gebruik een goed passende schroevendraaier No. 2 met een lange steel (Facom/PB/Gedore). Een lange steel kun je precieser rechtop plaatsen en meer kracht mee zetten.

- zet rustig kracht en bouw die langzaam op ('moe' maken). Daar mag je best 5 seconden over doen.

- mocht je schroevendraaier zich uit het kopje dreigen te wippen, stop dan gelijk. Pak een 1/4" ratel verlengstukje en tik de kop zachtjes terug in de vorm. Tik daarna de schroevendraaierkop rechtop in het boutje. Op die manier herstel je de pasvorm i.p.v. de boel verder te mollen!


Bij montage,

- verwijder eventuele remvloeistof die in de boutgaatjes zit. Zorg dat alle pasvlakken van rubbers en dekseltje schoon en droog zijn.

- doe wat vet of koperslip op de draad. Remvloeistof is licht corrosief en bovendien blijft er was/hemelwater bovenop de kopjes staan >> gaat snel vast zitten.

- de boutjes hoeven echt maar handvast, (<< 8 Nm/0.8 kgf)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden