Motor Ketting klinken.

27 aug 2013 22:03 #1 door Oldtimer
Motor Ketting klinken. werd gestart door Oldtimer
Al veel over geschreven, maar de ketting klinken in plaats van een zgn visje is veel veiliger.
Nu zijn er verschillende setjes in de handel, maar sommige zijn alleen voor een bepaald type en merk ketting.
Zo kun je voor een DID ketting een setje kopen van rond de 20 euro, maar daar kun je weer geen Regina ketting mee klinken.
Zijn er universele setjes in de handel die betaalbaar zijn en voor verschillende soorten ketting geschikt zijn.??

Heeft iemand ervaring hiermee.???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 08:06 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor Ketting klinken.

geneuzel over "het haar van een oud wijf"


Geneuzel........maar tussen de koppelschakels ( en dus de kettingmaten ) zit inderdaad soms een klein verschil in als het haar van een oud wijf, maar net voldoende om of de ketting op dat punt stroef, of zelfs vast te laten lopen of stuk te laten gaan. Daar zat je ouwe heer dus niet helemaal koosjer.
Wanneer de ketting stuk gaat als je 100 rijd is de schade aanzienlijk groter aan mens en machine dan de aankoop van een degelijk tooltje.

Tis maar wat je belangrijk vind.

Maar hoe dan ook, ik zoek gebruikers ervaringen met diverse setjes. Jou setje zag ik bij Louis.de en ze geven er inderdaad bij aan dat het alleen voor DID gebruikt kan en mag worden.
Zag ook dat er stiften zijn die los gekocht kunnen worden, maar of die voor dit setje waren weet ik niet.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 11:28 #3 door Damian
Beantwoord door Damian in topic Motor Ketting klinken.
Ik heb met dit universele setje zonder problemen een DID ketting geklonken.
Ze staan te koop op oa. ebay voor rond de € 35. Zoek naar 'Chain riveter'



Resultaat foto's:
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9461.msg90249

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 11:30 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor Ketting klinken.

zonder problemen een DID ketting geklonken.


Maar zijn die ( losse ) stiften dan geschikt voor bijvoorbeeld een Regina ketting ???
En kun je ook de ketting demonteren hiermee ???

Doe je beide pennen tegelijk of een voor een ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 11:33 #5 door Damian
Beantwoord door Damian in topic Motor Ketting klinken.
>Maar zijn die ( losse ) stiften dan geschikt voor bijvoorbeeld een Regina ketting ???
Dacht het wel maar check het inderdaad nog even

>kun je ook de ketting demonteren hiermee
Ja. Ik heb wel eerst even de kopjes van de pinnetjes afgeslepen.

>Doe je beide pennen tegelijk of een voor een ??
Een voor een

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 11:54 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor Ketting klinken.
Ik zag hem in Hengelo staan voor 30 euro en als ik goed kijk zie ik een plaatje erbij voor 2 stiften .

www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/overi...0c1b&previousPage=lr

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 12:47 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor Ketting klinken.
Demonteren (pinnetjes er uit draaien) begrijp ik hoe dat werkt, maar monteren ('klinken') snap ik niet zo goed hoe dat gaat met zo'n setje  :-\
Pers je dan 4 mooie schuine kantjes aan het pinnetje, of hoe werkt dat?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 13:17 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor Ketting klinken.
Die 4 schuine kantjes begrijp ik niet Rene,
Voor zover ik het begrijp moeten de uiteinden van de pennen uiteen worden geperst. Ze zijn hiervoor voorbereid door ze een klein beetje hol te maken.
Wanneer je er dan een konische pen opzet, gaan de uiteinden van de pennen net ver genoeg uit elkaar om ze te borgen. Het mag ook niet met teveel geweld gebeuren, anders gaat de schakel stroef bewegen en/of zit de schakel te strak..
Maar waar het me dan ook om gaat is hoe je de pennen mooi recht voor de sparingen krijgt. Met de hand lukt dit namelijk niet en ze moeten echt precies voor de sparingen zitten anders krijg je ze er niet goed in. Ik heb geprobeert om een Regina schakel met de hand te klinken, maar dat is geen suc6. Krijg de buitenschakel gewoon niet over de pennen geschoven. Met een tang druk je het allemaal scheef en lukt het helemaal niet.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 13:30 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor Ketting klinken.
4 schuine kantjes: Niet ieder merk ketting heeft een sluitschakel met holle pennetjes. In dat geval is het de bedoeling dat je aan de pennetjes van de sluitschakel 4 schuine kantjes klinkt, precies zoals aan de fabrieks-geklonken schakels, sneppie  :)

Met het sluitplaatje heb ik idd ook altijd ruzie ja  >:(. Ding is er vaak met geen mogelijkheid op te krijgen, zonder scheef te gaan  ::). Zo'n beetje de hele gereedschapskist komt er aan te pas  ;)
Het meeste succes heb ik met 2 lijmtangen én een oud sluitplaatje, waarvan ik de pengaten ietsje opgeboord heb.

Maar liever nog maak ik van de ketting eerst op de werkbank een eindloze ketting. Dan kun je hem op het gemak op het aanbeeld (bankschroef) klinken  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 13:37 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Motor Ketting klinken.
Als ik dit zo allemaal lees ga ik meteen voor een eindloze ketting, lijkt me toch betrouwbaarder, misschien iets meer werk maar dat klinken schijnt ook een hele klus te zijn.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 13:50 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor Ketting klinken.
Beetje teveel van het goede Rene  >:D


Maar zo is het probleem helemaal duidelijk en ben ik dus niet de enige.
En @ Cas, zo'n klus is het nou ook weer niet als je het kunstje kent en het goede gereedschap hebt.

Ik laat ook liever de achterbrug zitten, ondanks alle voordelen van het loshalen.
Juist voor deze manier is zo'n tooltje natuurlijk een uitkomst.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 15:34 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor Ketting klinken.
De állerbeste oplossing voor dit probleem heb ik sinds een jaar of 11 in de garage náást de Alp staan  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 15:36 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor Ketting klinken.
eendebek met hangtieten bedoel je  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2013 22:51 #14 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic Motor Ketting klinken.
Ik heb een tool waar je Regina kettingen mee kunt klinken, een whale.
Met deze kun je dus geen holle klinkschakels mee klinken!
En de kettingpennen uitdrijven doe ik niet, gewoon met de slijptol de pen afslijpen en met een drijver er uittikken.

Gr.,
Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2013 23:25 #15 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor Ketting klinken.
Het klinksetje wat Danny op de foto laat zien heb ik ook. Kwaliteit vindt ik niet echt goed, die van mij schiet uit de haken als ik de moer aandraai. Maar verder werkt het wel goed, ook het plaatje erop drukken gaat heel makkelijk.

De volgende die ik koop wordt wel een universele van betere kwaliteit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2013 01:34 #16 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Motor Ketting klinken.

De állerbeste oplossing voor dit probleem heb ik sinds een jaar of 11 in de garage náást de Alp staan  ;D


;D ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2013 10:31 #17 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Motor Ketting klinken.
Er zijn grofweg twee soorten klinkschakels te onderscheiden degene met een hol einde ( b.v. D.I.D. ) en met een massief einde ( b.v. Regina).
De holle schakel wordt uiteen gedreven met een puntige drevel of een persgereedschap.
De massiefe wordt geklonken met b.v. twee hamers of een persgereedschap die de twee schuine vlakjes aanbrengt ( dan drevel een halve slag draaien en je hebt 4 vlakjes)


Het erop persen van het plaatje is vaak het lastigste en daar heb je een gereedschap voor nodig. Dat kan met alle setjes. Het uiteindelijke klinken kan eventueel zonder persje.


De verhalen als een klinkschakel zou minder betrouwbaar zijn horen echt in het land der fabelen thuis.
Ook het werk van het klinken stelt niets voor maar dan geldt hetzelfde voor alles wat je doet, het vereist wel wat ervaring.
Dezelfde technische ervaring die je nodig hebt om een eindloze ketting om te leggen.


Het is allemaal niet zo moeilijk maar het gaat om de kleine handelingen die de vakman van de hobbyist onderscheiden.


Toch is het goed te doen wanneer jeje goed voorbereidt, you-tube staat vol met voorbeelden over hoe je een ketting op de juiste manier klinkt.


Het gereedschap van Whale is een erg goed universeel gereedschap. Denk dan wel aan prijzen van 150 euro en hoger.


Je kunt je dan afvragen of het de moeite loont, om het zelf aan te schaffen of bij een clubdealer aan te haken. Je betaalt dan vaak al een lagere prijs voor de kettingset en het klinken van de ketting wordt eventueel voor je gedaan.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden