TA goed op stal

27 okt 2013 20:32 #1 door Robberto
TA goed op stal werd gestart door Robberto
Beste TA rijders,

De winterperiode komt er weer aan. De TA gaat weer op stal. Althans, die van mij.

Ik lees/hoor veel over je accu aan de druppelaar zetten, maar kan je de accu de gehele winterperiode aanleggen? Of één week op, één week af bv.?

Hebben jullie verder misschien nog tips bij het goed op stal zetten van je TA? Dit wordt namelijk mij eerste winter dat ik de TA onderhoud. Verder staat hij overdekt, droog, uit de wind maar wel buiten met een hoes eroverheen.

Alle tips zijn van harte welkom!

Groet Robbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2013 20:39 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic TA goed op stal
Overdekt en uit de wind zou ik in elk geval geen dichte hoes meer gebruiken.
Vaak blijft er dan condens achter met alle gevolgen van dien.
Ook wil er nog wel eens wat beestenspul gebruik maken van een dergelijk onderdak.
Als de motor maar droog staat kan er maar heel weinig meer mis gaan.
Mogelijkheid is om de accu uit te bouwen en binnen te bewaren en deze af en toe aan de druppellader hangen. Voor de rest, volle tank, eventueel forte 2 erin en de koelvloeistof controleren op temperatuur bereik , ketting en tandwielen goed in het vet en laat dan de winter maar komen..

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2013 20:44 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic TA goed op stal
Accu eruit en binnen zetten heb ik afgelopen winter ook gedaan, wel af en toe een klein ritje gemaakt maar nooit bijgeladen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2013 12:35 #4 door Robberto
Beantwoord door Robberto in topic TA goed op stal

Overdekt en uit de wind zou ik in elk geval geen dichte hoes meer gebruiken.
Vaak blijft er dan condens achter met alle gevolgen van dien.
Ook wil er nog wel eens wat beestenspul gebruik maken van een dergelijk onderdak.
Als de motor maar droog staat kan er maar heel weinig meer mis gaan.
Mogelijkheid is om de accu uit te bouwen en binnen te bewaren en deze af en toe aan de druppellader hangen. Voor de rest, volle tank, eventueel forte 2 erin en de koelvloeistof controleren op temperatuur bereik , ketting en tandwielen goed in het vet en laat dan de winter maar komen..


Beste Oldtimer,

Dat te gaat ben ik een leek met techniek en onderhoud, en ben ik zeer blij met een forum als dit!

Maar wat is "af en toe'' aan de druppellader hangen?

Hoe kan ik de koelvloeistof op temperatuur bereik controleren?

Hartelijk dank voor de overige reacties iedergeval!

Groet Robbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2013 13:50 - 28 okt 2013 15:11 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic TA goed op stal

Maar wat is "af en toe'' aan de druppellader hangen?


1 keer per maand bijvoorbeeld en laat hem er een dag of 2 aanhangen.
Continue eraan hangen blijkt ook niet goed te zijn voor een accu.

Hoe kan ik de koelvloeistof op temperatuur bereik controleren?


Het apparaat hiervoor vind je hier;

www.conrad.nl/ce/nl/product/823293/


Door het verwarmen en weer afkoelen van de motor treedt er een verouderingsproces op van de dopes in de koelvloeistof, die na een bepaalde tijd uitgewerkt raken.
De verversingstermijn van de koelvloeistof wordt dan ook meestal door de fabrikant opgegeven en kan variëren van 2 tot ruim 5 jaar.
Ik weet niet hoe lang de koelvloeistof al in jou motor zit, vandaar.
De vorstbeveiliging waarbij de koelvloeistof nog werkt zal over het algemeen niet afnemen, maar de kwaliteit gaat wel achteruit en zal je koelsysteem vervuilen en/of aantasten.
Als het spul er dus al 5 jaar in zit zou ik het in elk geval verversen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2013 21:20 #6 door Robberto
Beantwoord door Robberto in topic TA goed op stal
Nogmaals hartelijk dan voor de reactie Oldtimer. Ik heb een koelvloeistof tester besteld en ga ook even op zoek naar een goede druppellader.

Groet Robbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2013 00:16 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic TA goed op stal
Robberto,


Over het algemeen is het vervangen van de koelvloeistof vele malen goedkoper dan het aanschaffen van een koelvloeistoftester.
Daar meet je de graad van vorstbescherming mee maar niet de smerende werking en de anti-oxydatiewerking.


Verder kun je aan een goede lader de accu aangesloten laten. Je moet dan wel kijken naar een "slimme"lader zoals de Optimate 4dual +/- 54 euro of een Ctek MXS 3.6 +/- 72 euro
Vorstvrij opslaan geniet de voorkeur.


Vergeet niet om ook de olie en eventueel oliefilter vóór de winter te vervangen. In de gebruikte olie zitten aggresieve stoffen en vervuilingen afkomstig van verbrandingsresten en slijtage van de motor deze zijn een aanslag op je blok. Vandaar dat een oliewissel bij de TA om de 6000km of één keer per jaar is voorgeschreven.



Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2013 08:22 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic TA goed op stal

goedkoper dan het aanschaffen van een koelvloeistoftester


2,99 euro Hans. ;) ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2013 14:04 #9 door Robberto
Beantwoord door Robberto in topic TA goed op stal
Hartelijk dank voor de reactie Hans! Olie etc is pas (1.000km) geleden nog vervangen. Koelvloeistof ga ik nog wel even testen en eventueel vervangen. Dat heb ik nog nooit gedaan. De motor is inmiddels een half jaar in mij bezit. Motor is van 1998.

Groet Robbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2013 19:50 #10 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic TA goed op stal
Na de bende die er uit mijn AT kwam gezien te hebben, ben ik ook overtuigd van het nut van KVS vervangen. Samen met de voorvorkolie zijn het de meest verwaarloosde vloeistoffen in de meeste motorfietsen.

Overigens kun je de accu uitbouwen en in de vriezer stoppen: Dit zal de zelfontlading verwaarloosbaar maken, en is goedkoper dan een acculader.

Vergeet niet je motor warm weg te zetten na een normale rit: Niet eens in de twee weken drie minuten aan het gas jengelen, dan adem je enkel waterdamp in die je pas in de lente verdampt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden