nieuwe remblokjes monteren

13 nov 2013 18:33 #1 door GK
nieuwe remblokjes monteren werd gestart door GK
Hoi hondarijders!

Vandaag was het mooi weer, dus ik dacht, sleuteldagje!

luchtfilter ontvet en weer ingeolied, boutjes inge(koper)vet en lang uitgestelde klus: voorremblokjes vervangen.

Ik ben aan de slag gegaan en alles ging eigenlijk wel voorspoedig, 1 zo'n glijstangetje wilde niet los maar met wat aanmoediging lukte dit toch ook.

Nieuwe blokjes erin, probleem... daar gaat nooit een remschijf tussen passen  :o

Ik heb wat olie afgelaten en zo kon ik t iets verder induwen maar niet genoeg dat er een remschijf tussen past. Volgens mij zijn de zuigers redelijk geoxideerd en besmeurd met alles wat er niet op hoort en willen de zuigers daarom niet meer dieper.

Heeft iemand hier ervaring mee en evt. manieren om dit schoon te maken of in te vetten. Durf niet zo goed vet te gebruiken bij mijn remmen  :))

Ik hoop dat mn verhaal duidelijk is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 18:49 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic nieuwe remblokjes monteren

Heeft iemand hier ervaring mee


Natuurlijk hebben motorrijders hier ervaring mee. Je spreekt er zo'n 1100 aan via dit forum.

Bekend probleem en er is al heel veel over geschreven.
Er zit meestal niets anders op dan de cylindertjes netjes schoon te maken en de manier waarop kun je vinden op de website.
leden.transalpclub.nl/index.php/techniek/algemeen

Verder kun je hier ook de zoekfunctie gebruiken.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 18:57 #3 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren
bedankt,

Hahah ja ik had de zoekfunctie gebruikt maar na 2 pagina's scrollen dacht ik, ik vraag het even :-) :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 19:10 #4 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren
Zo, even doorgelezen, wordt nog best een werkje :-0 en de aanschaf van een aantal materialen.

Is het slim om ook meteen zon staalflex leiding te installeren, wat zijn de gedachtes hierover

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 19:20 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic nieuwe remblokjes monteren
Ik zou het doen  :). Weet zo gauw effe niet wat het bj van jouw Alp is, maar ga er maar vanuit dat de originele remleiding (de flexibele stukken dan) na een jaartje of 20 hun beste tijd hebben gehad  :-\

Succes verder met klussen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 20:14 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic nieuwe remblokjes monteren
Luie donder dus  ;D ;D

Stahlflex is altijd een goede investering en hoeft voor een alp niet zo duur te zijn.

Kijk hier maar eens.
www.melvin.de/

Wat het duur maakt zijn de verzendkosten.
Let wel op dat je de juiste maat besteld.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 20:37 #7 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic nieuwe remblokjes monteren
Ik heb, zoals eerder gemeld, prima ervaringen met melvin. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat er recentelijk ook mindere geluiden waren op dit forum.
Zoek maar eens op het forum op melvin.de
Link naar de mindere geluiden: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...25.msg98089#msg98089

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 20:50 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic nieuwe remblokjes monteren
Normaal moet je de zuigertjes terug kunnen duwen, zodat het geheel over je remschijf past. Er vanuitgaand dat je geen remolie bijgevuld hebt.
Ik heb wel eens die zuigers gepoetst met een doek en wat commandant polijstpasta.
Als de oxidatie niet te ernstig is kom je er dan nog een (half) jaar verder mee mits je de boel wat schoonhoud en afhankelijk hoe de winter valt.
Maar omdat de oppervlakte behandeling van de zuiger aangetast is komt de oxidatie wel weer terug, wat je ook doet.

Ik heb een paar jaar terug bij Remkaflex een remleiding laten maken. Ik moest een langere hebben dus gewoon met de originele kabel langs geweest en deze laten namaken +10cm (oid). Je kunt dan alles op maat maken als je wilt.
Kostte me toen 30 euro voor de voorremleiding als ik het goed herinner. Dan heb je een goodridge leiding en goede fittingen. Spul zit alweer op de tweede motor en doet het nogsteeds prima :)

Iets wat ik me wel al langer afvraag: Zou je niet gewoon remcilindertjes kunnen draaien? Ik vind ze nogal duur voor wat het is?
Een beetje hittebestendig kunststof desnoods?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 21:05 #9 door martsky
Beantwoord door martsky in topic nieuwe remblokjes monteren
Persoonlijk zou ik niet gaan experimenteren met het zelf draaien van die busjes. Remmen en experimenteren is volgens mij geen goede combi.
Wat voor materiaal is het precies, in verband met het uitzetten bij warmte en dergelijke?
Stel je remt een keer stevig, en door de warmte zet je cylinder uit, en hij blokkeert......

Ook al zijn ze gratis, die zelfgedraaide dingen, dan nog zou ik ze nooit adviseren aan iemand, (zelfs niet aan m'n ergste vijand)

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 21:55 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuwe remblokjes monteren


Iets wat ik me wel al langer afvraag: Zou je niet gewoon remcilindertjes kunnen draaien? Ik vind ze nogal duur voor wat het is?
Een beetje hittebestendig kunststof desnoods?


nou, ik wel

zuigertje warm maken naar ca 240 graden en kijken hoeveel groter het wordt dan de binnen diameter opmeten van de remklauw en de orig zuiger opmeten en warm maken en weer opmeten

dit is vergelijken

wat te denken van draaien uit rvs iets van 316 of zo
dan ben ik zeker geinterreseerd

kijk eens wat dat moet kosten  pim

ze werden ook aangeboden op e bay

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 22:02 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic nieuwe remblokjes monteren
*knip lang verhaal*

Ja precies Ad, dat bedoel ik. Dan rot het tenminste niet weg.
Maar ik kom in oude crossers/enduro's ook wel eens kunststof zuigers tegen (of deels kunststof). Dat vind ik ook heel geen stom idee...

Zal eens overleggen op mn oude werk, daar staat een oven tussen de draaibank en de meetkamer  :)

Trust me, I'm an engineer!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 22:12 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuwe remblokjes monteren
ik heb zuigertjes van een cfr of zo waar een teflon ring om het metaal zit en laat die nu ook passen in de voorrem van os een transalp 600 v vanaf 1996

ze zijn alleen net te kort maar daar heb je met het remmen geen last van
je kunt ze juist alleen te ver in de remklauw drukken en dan zie je de stof ring

overigens ook handig bij het schoonmaken
want vuil zit meestal alleen in de eerste groef

daar gaan wij samen aan uit komen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 22:24 #13 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic nieuwe remblokjes monteren
Tip van Flip,
Volgende keer als je bij de tandarts bent vraag dan aan hem/haar of de mondhygiëniste of je zo'n tandartshaakje mag hebben. Die metalen van de tandarts geeft hij niet weg, gaan een leven mee, maar er zijn ook wegwerpdingen met aan twee kanten een haakje.

Ideaal om de O-ringetjes uit je remklauwen te plukken zonder dat je iets beschadigd.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 08:14 #14 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic nieuwe remblokjes monteren
Hé Flip, ik heb een haak-pin setje van tengtools, werkt perfect! (ook voor tandsteen bij de katten  ;))

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 08:33 #15 door Jeroen

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 09:00 #16 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren
hmmn...

uit de staalflex leidingen ga ik niet uitkomen maat maatvoering etc. als er verschil zit tussen pd06 1990 en 1991 dan weet ik het ook niet meer, volgens mij heb ik een 1990 maar op kenteken staat 1991 en om daar nu op te vertrouwen....

Nog even een vraag over de remmen dan weer.

In principe als ik de remleiding toch moet ontluchten en remvloeistof bijvullen.

Kan ik dan gewoon de slang loskoppelen bij de remklauw en de hele remklauw afnemen (dan kan ik rustig binnen in de kamer) ipv van koude schuur zonder stroom werken aan de revisie. In de handleiding hier op de site staat dat je remvloeistof bijvult om de zuigers eruit te nemen, kan dit ook op een andere manier, de motor naar binnen halen is niet zo makkelijk ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 09:22 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuwe remblokjes monteren
hallo


afh van wat je nu wilt doen (de zuigers eruit halen) zal je beoordeling misschien leiden tot een remklauw revisie al dan niet met nieuwe remzuigers(bestel artikelen)

en als je de klauw verwijderd van de slang zul je nieuwe afdichtingen moeten hebben  dus dat een nieuwe remleiding toch wel handig is (heb ik op voorraad)
ik begrijp best dat je het zelf wilt doen (en ontdekken) maar je kunt ook naar ons sleutel hok komen waar alle juiste materialen aanwezig zijn.
er zijn kosten aan verbonden maar wegen niet op tegen de mogelijke tegenslag
tenslotte wil je het toch in  orde hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 10:07 #18 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic nieuwe remblokjes monteren
En sleutelen bij Ad is nog gezellig ook!

Leuk setje Jeroen. maar die van mij kostte niks en ik kreeg hem van de assistente, je weet wel met die ogen en de lente?

Voor het tandsteen te verwijderen van onze hond gebruik ik gewoon een dremel.....

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 10:12 #19 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic nieuwe remblokjes monteren
aanrader, heb ook bij Ad mn voorremmen gereviseerd!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 12:13 #20 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren
Dat klinkt goed, vind het niet erg om tegen vergoeding er samen aan te werken!

Wist niet dat er een sleutelhok bestond :-p met wie kan ik daar afspraken over maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden