nieuwe remblokjes monteren

14 nov 2013 12:29 #21 door PimW
Beantwoord door PimW in topic nieuwe remblokjes monteren
Moet je Waffie contacten, is zijn "hokkie".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 14:03 #22 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic nieuwe remblokjes monteren

Dat klinkt goed, vind het niet erg om tegen vergoeding er samen aan te werken!

Wist niet dat er een sleutelhok bestond :-p met wie kan ik daar afspraken over maken?


Laat me even weten wanneer je gaat, bij mij komt het er ook aan... (voorrem)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2013 14:17 #23 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren

Laat me even weten wanneer je gaat, bij mij komt het er ook aan... (voorrem)


oke!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 11:36 #24 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuwe remblokjes monteren
in de onderhouds manual(shop manual) staat inderdaad dat de remleidingen vervangen dienen te worden na 4 jaar
Kawa gaat zelfs verder er roept daarnaast ook nog  max48000 km maw wat het eerste komt.

de remvloeistof dient eens in  de 2 jaar vervangen te worden
al doen de meeste dit jaarlijks

immers 1 % water verlaagt het kookpunt van de remvloeistof met ca 30 graden celsius


rubber dat  veroudert wordt poreus
In de praktijk van rubberen ommantelde remleidingen betekent dit dat water moleculen via de het poreus rubber  zich in de vloeistof nestelt
mede omdat de remvloeistof hygroscopisch is.
dit toetreden is bij telfon leidingen met rvs ommanteling niet mogelijk
daarnaast zetten rubberen leidingen onder druk meer uit  dan de teflon uitvoeringen

de praktijk is dat rubberen leidingen pas vervangen worden als ze gaan lekken en of beschadigd raken
overgens zie je ook altijd de productie maand en jaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 15:53 #25 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren
Beste allen,

Ik ben toch  al zelf begonnen met het demonteren van het remsegment, kon het niet laten en de haynes manual gaf ook nog wat sturing.

Remleiding is nu met een zakje eromheen en een tyrip afgesloten en heb het remsegment hier uit elkaar liggen.

Nog even polijstmiddel halen en remvloeistof en dan kan ik het werk afmaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 19:13 #26 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic nieuwe remblokjes monteren
als je remzuigers erg aangetast zijn zou ik dat geld voor polijst spullen liever uitgeven aan nieuwe zuigers. Heb je de rubber ringen er ook uit gehaald en er onder de groeven schoon gemaakt, vaak klemt de zuiger hier op. en rubbertjes vernieuwen is ook vast niet voor zijn tijd gezien het bouwjaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 19:22 #27 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic nieuwe remblokjes monteren

Je zegt "beste tijd gehad hebben".. je zegt niet "zijn versleten"

Ik kan me geheel voorstellen dat je met een stalen remleiding (een beetje) directer remt...



Maar als ik met mijn Alp van tig jaar oud met "oude" remleidingen rem dan kom ik nog altijd tot stilstand.
Ja het GEVOEL is anders.. maar ik sta geen millimeter verder tot stilstand.

Ik ben geen natuurkundige, en ik hoor graag tegenargumenten, maar het lijkt mij dat nieuw of 2 jaar oude remvloeistof een groter verschil geeft dan stalen remleidingen.

De Transalp is ooit uitgebracht in de USA, een van de moeilijkste landen wbt. aansprakelijkheid.
Als remleidingen vervangen MOETEN worden dan staat dat in de Service manual.. heb ik niet bij de hand, staat het daar in?
En MOETEN is dan nog altijd binnen een ENORME veiligheidsmarge die Honda gekozen heeft.

Voorlopig rij ik met de instelling... staal is goed voor de kas van de handelaar.
Je mag mij dus wel de klootzak noemen die ervoor zorgt dat de economie niet aantrekt.



.


De remdruk die je opbouwt met je hendel/voetpedaal verdwijnt voor een deel in het uitzetten van rubberen remleidingen en daardoor moet je weer harder knijpen/ trappen om de groots mogelijke vertraging te krijgen, en dat kost tijd en meters remweg. Stalen remleidingen zetten niet uit dus alle druk gaat direct naar je remblokken, je zal een kortere remweg hebben. Slechte remmen wen je aan maar als je een keer rijd met een motor die echt goed remt weet je ineens wat je mist, goede remmen rijd echt leuker.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 19:56 #28 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic nieuwe remblokjes monteren

Ik ben geen natuurkundige, en ik hoor graag tegenargumenten, maar het lijkt mij dat nieuw of 2 jaar oude remvloeistof een groter verschil geeft dan stalen remleidingen.


Zie de antwoorden van Ad en Arthur voor de tegenargumenten  :)

Vwb oude remvloeistof: daar gaat het systeem niet 'steeds minder' van remmen. Het probleem daarmee is dat het hygroscopisch is, dus water aan trekt, waardoor het kookpunt steeds verder daalt. Even afgezien van het feit dat je liever geen water in je remsysteem hebt, want dan gaat de boel van binnen corroderen, merk je er eigenlijk niks van zolang de boel niet tot aan het kookpunt komt. En dat zou kunnen gebeuren als je lang en/of veelvuldig remt. En geloof me, dat wil je liever niet meemaken  >:(

Je zou bij wijze van spreken ook af kunnen vullen met puur water. Ik denk dat je met rustig remmen nog steeds geen probleem zult ondervinden. Dán trek je pas de strop om de nek van de economie  ;)
Maar goed, ik zélf ga het niet uitproberen  :P

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 20:14 #29 door Cas
Beantwoord door Cas in topic nieuwe remblokjes monteren
Ik heb dat vervelende verschijnsel (vapour lock) eenmaal meegemaakt in de auto. Bergaf moest ik op de autosnelweg remmen voor een vrachtauto, geen remmen meer, ik kon er gelukkig via de vluchtstrook langs.
Even later, toen het luchtbelletje weer een waterdruppel was, deden de remmen het weer. Vervelende ervaring en sindsdien iedere 2 jaar nieuwe remvloeistof erin.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 20:32 #30 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic nieuwe remblokjes monteren


Heeft iemand hier ervaring mee en evt. manieren om dit schoon te maken of in te vetten. Durf niet zo goed vet te gebruiken bij mijn remmen  :))

Ja, voordat je de blokjes monteert de zuigers opschuren met dun reepje schuur papier. Er om heen doen en heen en weer halen. Daarna even insmeren met remvloeistof. Geen gewoon vet gebruiken. Er is wel speciaal spul voor. Eventueel voorzichtig blokjes in werkbank zetten. Niet te hard knijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2013 15:23 #31 door GK
Beantwoord door GK in topic nieuwe remblokjes monteren
mn alpje remt weer!

alles zit in elkaar, motor helemaal afgespoten bij de wasstraat en nu ff insprayen met siliconenspray, is mijn motor weer winterklaar!

bedankt allemaal denk dat er dan een slotje op kan :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden