accu zwak?

21 nov 2013 13:28 #1 door GK
accu zwak? werd gestart door GK
Beste motorrijders!

Ik heb net een voltmetertje gemonteerd in het elektra systeem (na t contact) en het viel mij op dat de motor in rust maar 10,5 volt geeft (de accu zelf geeft iets rond de 11 aan). Tijdens het rijden komt deze tot de 13,5

Betekent dit dat mijn accu aan het einde van zijn leven komt?

De winter komt er aan dusss

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2013 13:51 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic accu zwak?
dat kun je niet zo bepalen

je moet eigenlijk spreken over een startaccu en zijn voornaamste functie is het leveren van de benodigde capaciteit om je startmotor in beweging te krjgen en alle weerstanden te overbruggen die je motor opwerpt vandaar dat de startmotor daar ca 130-150 Ampvoor nodig heeft

dus dit is eigenlijk de graadmeter voor je accu

een meting onder belasting en hoelang hij dat kan volhouden

dit is te meten
De spanning in een accu  moet minimaal 12 volt zijn maar beter 12.6-12.8 volt
een controle op vloeistof(demiwater)niveau en opladen en daarna een belasting meting.

maar als het kouder wordt loopt het vermogen van je accu terug

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2013 14:03 #3 door GK
Beantwoord door GK in topic accu zwak?
Weet je ook zo te zeggen of het 0,5 tot 1 volt kan dalen in de winter?

ik zal de acco eens meten als de motor niet aan staat en of het een accu is die bij te vullen is of dat het een onderhoudsvrije accu is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2013 14:07 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic accu zwak?
de spanning hoort niet terug te lopen tenzij ze niet volledig opgeladen is
dus opladen en meten wat de spanning is

niet  goed opgeladen accu s kunnen bevriezen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2013 13:50 #5 door GK
Beantwoord door GK in topic accu zwak?
nou even goed opgemeten en goed nieuws,

in stilstand 12V en als motor loopt 14V precies :-p

de meter zit in t systeem en daar loopt dus gewoon een lager voltage doorheen
in stilstand 10.5 tot 11,3 en als de motor loopt tussen de 13,2 en 13,4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2013 23:10 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic accu zwak?

de meter zit in t systeem en daar loopt dus gewoon een lager voltage doorheen


Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :o :o

Volgens de natuurkundige wetten staat een spanning ( volt ) en vloeit een stroom ( Ampere )
Wet van Ohm is nog steeds U=I X R oftewel spanning is stroom maal weerstand.

En waarom zou een meter die in het systeem zit ( welk systeem trouwens) minder gaan aanwijzen.

12 volt is 12 volt, niks meer en niks minder.
Volgens mij haal je het een en ander door elkaar of begrijp je de basis niet.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2013 00:48 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic accu zwak?
beste kwafo



ook je interne voltmeter hoort gewoon 12 volt aangeven (misschien niet zo'n zuiver meterje)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2013 09:28 #8 door GK
Beantwoord door GK in topic accu zwak?
Ow ik begrijp de basis wel maarja als dat ding een lager voltage aangeeft is er verder weinig van te maken :-p

om precies te zijn heb ik de voltmeter op het lichtsysteem zitten (bruine en groene draad)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2013 14:14 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic accu zwak?
begrijp ik hieruit da je dus het licht aan moet zetten alvorens de meter iets aangeeft ?

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2013 14:40 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic accu zwak?
Oss is niet zo heel ver van Duiven, dus als je een keer door de week wat tijd hebt mag je langskomen in Duiven.
Ik zal je uitleggen waar en wat je moet meten en wat je hieruit kunt concluderen.
Sinds deze week ben ik toch werkeloos, dus tijd genoeg. >:D

Stuur maar PM als je interesse heb.
Groet
Oldie

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2013 15:19 #11 door GK
Beantwoord door GK in topic accu zwak?
Als ik een keertje tijd hebt kom ik langs!

Maar even ter extra info

Als ik van die rode stekker rechts van de koplamp de multimeter erin steek en de zwarte kabel op de accu meet ik wel gewoon 12 V maar in het lichtensysteem meet ik gewoon die 10,5 tot 11,3 volt.

Heb mn verwarmde handvaten op de bovenstaande manier aangesloten, dus zwart-rode kabel in rode stekker (dus alleen aan als contact en 12V) en de zwarte kabel van de verwarmede handvaten rechtstreeks naar de accu.

Ik zal de voltmeter ook eens herplaatsen zodat deze de correcte voltage weergeeft, dat moet het oplossen denk ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2013 15:39 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic accu zwak?
Ik heb het vermoeden dat je de boel ( de meter ) niet goed hebt aangesloten.
Meten in een circuit doe je altijd met de zwarte draad van de meter aan MASSA.
In het geval dat je niet weet welke draad bij de koplamp in de buurt de massa is, maak dan met je meetpen ergens contact op het frame, of sluit een extra draadje aan op de accu die je aan de min meetpen hangt.
De rode gebruik je om de echte werkspanning te meten.

Zo sluit je in elk geval uit dat je in een stroomkring aan het meten bent en echt de spanning meet.
Ik weet uiteraard niet waar en hoe je aan de spanning van 10,5 volt komt, maar heb het vermoeden dat hier en daar gewoon slechte massa de oorzaak is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2013 09:33 #13 door GK
Beantwoord door GK in topic accu zwak?
Oke, ik zal t van de week nog eens meten en anders is het een keer een mooi ritje naar Duiven ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden