Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren

16 jan 2014 17:57 #21 door Timy
Onderdeel van een voertuig is als het onlosmakelijk is verbonden. Dus...tja... mbt deze koffer weet ik het ook niet direct uit mijn hoofd.
En neem onlosmakelijk niet zo letterlijk (voor de potentiële wijsneuzen) , als je er een beetje voor moet sleutelen is het al onlosmakelijk!  ;)

Overigens de reactie van Jeroen was inderdaad juist, het mag niet. Maar of je er nou echt voor staande gehouden zal worden... Nie snel nie hoor.

Als ik eraan denk zal ik even mijn boeken erop naslaan op een later moment.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2014 18:14 #22 door Peter M
Zie politie nooit met witte reflectoren achter
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2014 23:09 #23 door RoyalClub
Niemand die even opmerkt dat TS z'n ketting moet smeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 08:25 #24 door Sandra

Niemand die even opmerkt dat TS z'n ketting moet smeren?

Hoezo?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 08:37 #25 door voorstad

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 09:49 #26 door Oldtimer

Niemand die even opmerkt dat TS z'n ketting moet smeren?


HEE BASCY, SMEER JE KETTING EENS. 

Hij blinkt wel heel erg. 8) 8)


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 10:01 #27 door Bascy
Niks mis met mijn ketting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 10:45 #28 door RoyalClub

Hoezo?


Als de rolletjes zo hard glimmen ben je eigenlijk al te laat met ketting smeren.
Maar als de TS een kettingsmeer systeem heeft dan kan dit ook zo lijken omdat dunne olie de boel ook doet laten glimmen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 10:47 #29 door Bascy

Als de rolletjes zo hard glimmen ben je eigenlijk al te laat met ketting smeren.
Maar als de TS een kettingsmeer systeem heeft dan kan dit ook zo lijken omdat dunne olie de boel ook doet laten glimmen


kortom .. beetje kort door de bocht om zonder verdere info te concluderen dat ik mijn ketting niet smeer  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 11:45 #30 door RoyalClub
Nou sorry hoor, wist niet dat je boos werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2014 11:48 #31 door Bascy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2014 23:17 #32 door luwe
van wie is die ketting ???? >:D >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2014 20:16 #33 door appie124
Is het toegestaan om je knipperlichten met de verlichting te laten branden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2014 20:30 #34 door Sandra
Volgens mij mag dit niet maar ben er niet 100% zeker van..

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2014 20:56 #35 door Timy
Dit mag niet:
Regeling Voertuigen 5.4.51
1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


Kosten € 90,00 als je er een prent voor zou krijgen. Kans in klein maar is dus wel mogelijk

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2014 22:40 #36 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
Ik heb iets gelezen over een wijziging vwb zg. 'Runninglights'  Weet effe het fijne er niet van, maar ik dacht dat die (nu/binnenkort  :-\) aan de voorkant toegestaan zijn.

EDIT: laat maar  :-\. Gevalletje klok/klepel  :-[ :-[. Ik kan er niks over vinden op het grote boze web  ::)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2014 22:56 #37 door Jeroen
Voor zover ik weet alleen als de runninglights voor al bij de typegoedkeuring aanwezig waren headless

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2014 22:59 #38 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
Ik zat mezelf al te corrigeren Jeroen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 16:28 #39 door Timy
Misschien was dat de 'recente' wijziging mbt dagrijlichten Headless? Die is nog niet heel erg lang voor motorfietsen namelijk.
Dus....dat is misschien een optie mbt zichtbaarheid, al mogen die dan weer niet aan de achterzijde  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2014 21:19 #40 door Bjorn
Voor wat betreft de witte reflectoren op de achterzijde van de motor zul je in de praktijk niet snel een prent krijgen van een diender op straat.
Waarschijnlijk snapt men de goede bedoelingen erachter wel en laat men het bij een waarschuwing met het verzoek om de retroreflectie te verwijderen.

Echter: artikel 5.4.65 lid 1 Regeling Voertuigen (RV) stelt dat:

Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.51a, 5.4.57, 5.4.57a en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.


Witte retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde van het voertuig zijn niet voorgeschreven of toegestaan (zie bovenstaande artt) , dus niet toegestaan. (Het gaat namelijk om permanente voertuigeisen)

Artikel 5.1.1 lid 1 onder c RV stelt dat:

  Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen

Artikel 10.1 RV stelt:

Overtreding van de artikelen 5.1.1, eerste en tweede lid, 5.1.2, en 5.1.3 is een strafbaar feit.
en 10.2 RV

Bij veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig wegens overtreding van artikel 5.1.1, eerste of tweede lid, of artikel 5.1.2 kan hem de bevoegdheid tot het besturen van motorvoertuigen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd.

In de praktijk zal deze overtreding worden afgedaan met een mini-pv met als sanctie een lichte geldboete.
Echter, wanneer je betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval en er bijvoorbeeld een proces-verbaal wordt opgemaakt tz  art. 6 WVW94 (verkeersongeval met ernstig letsel of dood tengevolge) en er onderzoek door de Verkeersongevallenanalyse (VOA) van de politie plaatsvindt, zal er naast een onderzoek op de plaats van het ongeval indien mogelijk ook een voertuigtechnisch onderzoek plaatsvinden. Het feit dat de motorfiets niet voldoet aan de permanente eisen zoals gesteld in het RV, kan absoluut een vorm van schuld opleveren.
Mogelijk dat je zelfs strafbaar bent voor artikel 5 WVW94, Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Zie ook de term mogelijkheidsbewustzijn (dolus eventualis). Puur theoretisch:  Je weet dat jouw motor wit licht aan de achterzijde uitstraalt. Je weet dat andere weggebruikers hiervan kunnen schrikken en dat er  een kans is dat er hierdoor ongelukken kunnen gebeuren. Dit neem je echter op de koop toe.

In werkelijkheid zal de soep echt niet zo heet gegeten worden en ik wil absoluut niet iemand bang maken.
Besef echter wel dat als er een keer een rampscenario gebeurd, stel dat iemand schrikt van de witte reflectie omdat diegene denkt met een tegenligger te maken te hebben en zichzelf of een ander dood rijdt, een rechtbank zich over de zaak gaat buigen en hier ruim de tijd voor neemt. En dan ben je de pineut, want een mate van opzet of schuld heb je al heel snel, zeker bij verkeerszaken.
Er zijn hiervan in de rechtspraak genoeg voorbeelden van te vinden.

Ik adviseer iedereen dan ook om, met het oog op de verkeersveiligheid, alleen rode reflectie op de achterzijde van de motorfiets te gebruiken.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden