Nieuwe Remschijven voor?

28 jan 2014 23:40 #1 door EelkoL
Nieuwe Remschijven voor? werd gestart door EelkoL
Vanavond even lekker productief geweest:
- nieuwe progressieve voorvorkveren erin van hyperpro.
- remzuigers voor en achter schoongemaakt en teruggeduwd.
- Remklauwen geïnspecteerd en gereinigd.
- Remschijven gemeten met een micrometer.

En over dat laatste heb ik een vraag: Volgens het wphb is de schijf voor 4,5 mm nieuw en moet hij vervangen worden bij 3,5 mm. Daar zitten die van mij net onder.
Terwijl ik nog niet eens 50.000 km op de teller heb.
Is dat niet erg snel?

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2014 23:58 #2 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?
En heeft iemand een goed adres voor schijven (voor) en blokken (voor en achter)?
Bij cmsnl.com loopt het nogal in de papieren, €150 en €185 ex BTW voor een linker resp rechter remschijf.


'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 01:07 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuwe Remschijven voor?
normaal gesproken doen schijven ca 80.000 km

dus heb je wel goed gemeten

en je zegt niet voor welk motortype je schijven zoekt

dan kan ik kijken wat de mogelijkheden zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 07:14 #4 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Nieuwe Remschijven voor?
Waarom is die 1mm zo kritisch? Gaat hij slechter remmen met nog 2-3 mm?
Bij auto's worden remschijven soms zelfs afgedraaid. Of zit er soms een 1mm extra geharde laag op ?

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 08:30 #5 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?


en je zegt niet voor welk motortype je schijven zoekt

dan kan ik kijken wat de mogelijkheden zijn

De laatste 600, XL600V-X. Motornr PD06E-4100... en frame ZDCPD10A0XF150...
Maar ophalen wordt het niet, Groningen - Sprundel is me iets te gortig.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 08:33 #6 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?

Waarom is die 1mm zo kritisch? Gaat hij slechter remmen met nog 2-3 mm?
Bij auto's worden remschijven soms zelfs afgedraaid. Of zit er soms een 1mm extra geharde laag op ?


Geen idee, daarom houd ik me maar aan het wphb.
Niet met alles hoor, zo vervang ik echt niet elke 18 maand mijn luchtfilter...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 09:20 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe Remschijven voor?
Een remschijf die minder is dan 4 mm zal wanneer er hard mee geremd wordt veel warmer worden bij deze dikte.
Deze warmte kan minder snel worden afgevoerd, met als resultaat het scheuren van het materiaal.
Ik zal vanavond eens een foto maken van een schijf van 4 mm waar je de scheuren in de schijf al kunt zien.
Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als de schijf helemaal barst, terwijl je hem het hardst nodig hebt.
Ik zou in elk geval geen enkel risico nemen voor die 1 mm.
Bij mij gaan ze met 4 mm naar het oud ijzer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 14:52 #8 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Nieuwe Remschijven voor?
Of je motor heeft meer gelopen dan dat er op de teller staat of je remmen lopen aan.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 14:59 #9 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Nieuwe Remschijven voor?
EBC remschijven zijn niet duur en verder van hele goede kwaliteit

Kan je o.a. bestellen bij wemoto.co.uk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 15:49 #10 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?

wemoto.co.uk

Goede site, thnx!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 22:13 #11 door RoyalClub
Beantwoord door RoyalClub in topic Nieuwe Remschijven voor?
Als je EBC schijven monteert, doe er dan meteen een setje ebc HH remblokken in..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 22:38 #12 door gert
Beantwoord door gert in topic Nieuwe Remschijven voor?
www.biketeile-service.de

kijk ook hier maar even .

gr, gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2014 22:51 #13 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Nieuwe Remschijven voor?
www.on2wheels.nl/contents/nl/d2462.html
hier kost een  schijf 107 euro

Heb even snel gekeken voor mijn pd06  uit 87....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2014 07:08 #14 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Nieuwe Remschijven voor?
Ik zal mijn post maar even beginnen met deze webshop
de bijbehorende remblokken remmen goed, maar bij mijn carbone lorraines heeft de remvoering losgelaten.

Waarom is die 1mm zo kritisch? Gaat hij slechter remmen met nog 2-3 mm?
Bij auto's worden remschijven soms zelfs afgedraaid. Of zit er soms een 1mm extra geharde laag op ?


Er moet voldoende "vlees" overblijven om voldoende warmte op te kunnen nemen.
Als de temperatuursverschillen nml te hoog oplopen kan de boel gaan kromtrekken of scheuren.

Tevens is bij motoren is een nieuwe schijf c.a. 4,5mm. Bij auto's zijn veel nieuwe schijven een centimeter of dikker. automaten, die bij elk stoplicht de rem behoeven om stil te blijven staan zitten tegen de 2 centimeter aan (wederom het verhaal:  warmte opnemen, temperatuursverschillen).
Tevens zijn ze vaak geventilleerd of massief i.p.v. geperforeerd.

Een mooi voorbeeld van appels en peren  vergelijken ;).


Maar betreffende het probleem:

Een keer met de "verkeerde" remblokken rijden (verhoudingsgewijs even of harder dan de schijf) kan remschijven opeten. Ook aanlopende remmen zijn een boosdoener.
Als je wielen verrot of krom zijn en jij van Marktplaats een Transalp velg met 80 000 kilometer koopt, heb je ook kans dat de boel *opeens* versleten is.

Mijn advies: Als je EBC schijven koopt: EBC blokjes. Nissin schijven? Nissin blokjes. etc etc.  Dan voorkom je één van de problemen die ik schetste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2014 19:38 #15 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?
Remschijven, blokken en nog wat klein spul bij de motorboer besteld. Heb ik het na 3 weken eindelijk binnen!
Ik steun graag winkels, heb daar ook wel wat extra geld voor over, ze bieden tenslotte ook service en advies. Maar 3 weken over een bestelling doen vind ik wat lang...

Maar goed, dat compenseert weer voor wat snellers: Mijn voorband is na minder dan 9000 km op, de slijtindicatoren liggen nu op het loopvlak. Het is een  bridgestone battlewing bw-501 90-90-21.
Is dat normaal? Ik dacht dat rond de 15000 normaal was, kennelijk niet...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2014 22:01 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuwe Remschijven voor?
nee dat is erg snel.

ik verdenk dat je te lang met een lage spanning hebt gereden

gangbaar is 18.000-22.000 km

heb wel een goed gebruikte voor je (voor weinig < € 30) dat compenseert dan weer je verlies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2014 22:52 #17 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?
Ik heb normaal rond de 2.3 bar voor; 2,4 ongeveer achter, dat is toch niet heel erg weinig?

Ik houd je 2ehands even in beraad, als ik tijd heb kom ik voor de gein even een keer diagonaal NL door...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2014 20:56 #18 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?
Goed, remschijven gemonteerd, na het verlies van een 6mm imbusbitje omdat de vorige locktite toch wel erg goed zijn best deed.
Nieuwe remblokken voor en achter ook gemonteerd, na alle remzuigers grondig gereinigd te hebben maar zonder demontage. Remvloeistofreservoirs open gehad om de zuigers terug te kunnen duwen. Alles weer goed vast, glijpennen en andere bouten met kopervet, achterkant nieuwe blokken ook, wiel erin (ik was een paar maand geleden begonnen met nieuwe progressieve voorveren en nieuwe voorvorkolie) en klaar. Dacht ik.
Achter doet het prima, na het remmen kan ik het achterwiel nog ronddraaien, voor remt wel voor zover ik dat zeker kan weten zonder proefrit, maar na het remmen draait het wiel niet vrij. Dus of de zuigers komen niet goed terug of de glijpennen werken niet soepel. Of de blokken (nieuw) en schijven (nieuw) zijn samen nog iets te dik ofzo en moeten even inlopen. Aangezien ik dat laatste wel hoop maar niet denk heb ik vandaag even gebeld met www.motorcyclespareparts.eu/home.aspx

Prima service, nakijken of ik het goede nummer wel had (voor de klauwrevisieset) en meteen doorgeven dat het op voorraad was voor 4 zuigers. Vanmorgen besteld, vanmiddag al een DHL track en trace nummer.
Commandant 4 heb ik, DOT4 morgen nog even kopen om de zuigers eruit te kunnen drukken en dan moet het toch goed komen zou ik denken....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2014 22:31 #19 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Nieuwe Remschijven voor?
cylinders eruit persen en nog gelijkmatig ook! Ik begin maar met de zuigers als je het niet erg vindt...
De schijven mag je hebben, minder dan 3,5 mm maar nog massief genoeg!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden