Bandjes voor IJsland kiezen.

10 mei 2014 21:03 #1 door dude
Bandjes voor IJsland kiezen. werd gestart door dude
Ahoi banden-deskundigen,  8)

Heeft iemand ervaring met het rijden op IJsland ?

In augustus staan 2 weken IJsland in de planning. :)
De motor gaat vanaf Rotterdam per zeecontainer.

Ben nu met de bandenkeuze aan t worstelen.  :P
Heb ervaring met Tkc 80 en Heidenau K60.
Bevallen beide goed voor normaal gebruik.

Voor IJsland ga ik toch een nieuw setje kopen,
dus denk ik aan wat extremers.
Wat kan ik verwachten ?
Veel gravel, rivierdoorwadingen,  en veel nattigheid van boven,
mul zand bij bv. de Askja, scherpe (lava) stenen, en asfalt op de ringweg

De Mefo Stonemaster heeft een grof profiel, en een 4 ply wand , las ik ergens.
Lijkt me goed tegen scherpe stenen.
Mitas E09 Dakar heeft ook een hoog profiel.
Golden Tyre gt 200/205 ook mooi bandje.
Goeds gelezen over Pirelli mt 21.
Maar de Sava Rockrider mc 23 kreeg ook 4 vd 5 sterren.

Moeilijke keuze.....wie helpt mij ?  ::)

Graag jullie ervaringen en advies, alvast bedankt !

En voor verdere preparatie tips houd ik me aanbevolen.....

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2014 21:29 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Ik heb ervaring met de stone master en mt-21. Beiden erg fijne bandjes.

De stone master kreeg ik na 3000km onder een Twin (onderandere de OER), ik heb er nog een paar maanden op gereden/gecrosst. Was ik erg over te spreken, ook goed in los zand.

De mt-21 in Spanje gemonteerd en mee door Marokko geweest. Goed op de weg en goed in zand/gravel/stenen. Fijne band en na de terugrit nog een paar maanden in NL op doorgereden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2014 21:34 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Heb ervaring met de stonemaster (achter) en de E09 (achter) en ze bevielen beide goed. De stonemaster heeft offroad wel veel meer grip dan de E09, je komt er echt overal mee door (drek, zand, stenen). De E09 is beter op het asfalt qua grip. Op de weg heb ik wel eens een spinnend achterwiel gehad met de stonemaster dus rijstijl aanpassen, vooral bij regen en kou (hard rubber!)

Wanneer je zeker weet dat je veel mul zand en drek tegengaat komen, stonemaster. Wanneer je denkt dat het wel een beetje meevalt E09.


Succes


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2014 22:41 #4 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Wij hebben met 8 man offroad in de alpen gereden voornamelijk op heidenau k60.
Zo beetje alle soorten ondergrond gehad. Band houd zich geweldig, niemand lek gereden terwijl we toch scherpe stenen hebben gehad. Stonemaster vindt ik ook meer voor  zachter ondergrond, maar dat is persoonlijke mening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2014 16:35 #5 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Voor het rijden op gemengde ondergrond en dat in een reis-setting voldoet de Heidenau K60 scout heel erg goed.
De band geeft comfort, een lange levensduur, en goede prestaties naast de weg.
In IJsland zul je veel te maken krijgen met gravelwegen daar voelt deze band zich thuis.


Ondertussen heb ik al meerdere klanten ( >9) die deze band gebruiken voor hun lange reizen en zij zijn tot nu toe allen heel tevreden.


Verder is de band heel betaalbaar.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2014 19:33 - 12 mei 2014 17:31 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
de mefo  stone master is minder geschikt voor harde ondergrond want als de noppen ergens achter blijven scheuren deze af van het karkas

is dus te zacht

min idee is net als bij hans te gaan voor de K 60 scout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2014 23:26 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Volgens mij is er een periode geweest waar de noppen idd van stonemasters afvlogen en er schijnt nogal een verschil te zitten tussen de 17 en 18 inch variant maar ik heb een hoop goeie verhalen over de 17inch stonemasters gehoord en rij er nu al ruim 2000km op en alle noppen zitter er nog op.

Ik zou zeggen probeer een Stonemaster voor je op reis gaat, vind je het niks raak je hem vrij vlot weer kwijt via het forum  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 11:34 #8 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Jongens, bedankt voor jullie reacties en het meedenken ! Super !

Momenteel staan mijn brommers op TCK 80 en Heidenau K60.
Beide banden bevallen mij uitstekend.

Met de Heidenau K60 ben ik naar Noorwegen geweest, en heb daar natuurlijk gravel mee gereden.
Uitstekende band, die inderdaad lang mee gaat.
Heb er al 14.000 km mee gereden en nog lang niet af...  :D
Deze band zou ik inderdaad direct weer kopen voor een lange vakantie-reis,
zeker als er langere aanrijroutes via asfalt bij zitten.
Jammer is wel dat het nieuwe model K60, de Scout, een "midden-baan" heeft over het loopvlak,
waardoor m.i. de off-road grip iets afneemt.
Verder hebben de voorbanden van de K60 een niet bijster diep profiel.
Ik heb het dan liever niet te mul of modderig.

Voor all-road ritjes rij ik daarom op TKC 80.
Die heeft voor net iets meer grip (vind ik).
En achter lost deze band iets beter.
Slijt wel sneller.
Hoewel ik er met mijn "toeristiche rijstijl" toch 7.500 (achter) en krap 15.000 (voor) uit weet te persen.  ???

In mijn off-the-road jeugd (jaren '80....oeps...) ben ik ook begonnen met de standaard off-the-road banden.
Toen ik later cross-bandjes ging proberen, ging er een wereld voor me open.
Tjonge, waar je altijd vol gas door heen moest, en dan nog bijna bleef steken, kwam je op cross bandjes "met twee vinger in je neus" doorheen.
Wat een verschil, en wat een reserves (voor een amateur) levert dat op.
Maar dan praat ik wel over Nederlands zand en modder (en niet over gravel en scherpe stenen enz.).

Rationeel gezien is de K60 vast inderdaad een prima keuze voor IJsland, de TKC 80 denk ik zeker ook.
Maar ik verwacht dat een iets  :D groffere band als de Stonemaster net even een extra "edge" zou kunnen geven bij de tricky rivier-doorwadingen en de mulle zand pistes die er op IJsland schijnen te zijn.
En er zijn geen lange snelweg ritten in de reis waarbij de noppen je om de oren vliegen.
Op IJsland is de max snelheid 90 km, en op gravelwegen 80 km/uur.

Bovendien heet het ding "stonemaster", dus zou die toch wat met stenen moeten hebben....  ::)
En ik moet bekennen, ik vind het gewoon een "gaaf bandje".  8)
Voor 136 euri een set van voor en achterband is heel netjes (Tkc en K60 zitten op 150 E)

Maar misschien maak ik wel een ernstige denk-fout....
Wie praat mij er af ?  ???
Ik slaap er nog een nachtje over.

Thanks,
John.

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 11:42 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
die middenbaan op de K60 scout is pas vanaf 150 breed, volgens mij rij jij met 140 breed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 12:52 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
De Stone- en Enduromaster hebben wel een beperktere levensduur dan de andere genoemde bandjes.
Bij mij doet een voorbandje maar zo rond de 3K  :-\.

Dat is dan wel met relatief veel verharde kilometers. Het ding slijt met name van het remmen.

Hoe veel verwacht je te rijden in IJsland?


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 14:57 #11 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Middag mannen,

@ tuur:
Mijn neef heeft vorig jaar een setje Heidenau K60 Scouts gekocht voor z'n Twin.
Dat zal toch 140/80 zijn.
En die heeft volgens mij toch echt een middenrand.  :'(
Het schijnt dat die rand wel kan variëren in breedte , afhankelijk van de bandenmaat, en soms schijnt hij zelfs te ontbreken , dat klopt.
Geen idee bij welke maten precies.

Als ik weer een K60 zou willen, dan zou ik eerst even kijken naar de Mefo Super Explorer MFE 99
www.zenoverland.com/tyres_tubes/mefo_s_explorer.html
(dus niet de gewone explorer),
die heeft een profiel dat precies lijkt op de oude K60.
Alhoewel daar af en toe noppen af vliegen....  :o
www.advrider.com/forums/showthread.php?t=691992

@ horseman
Poeh, ik denk een 2500 km te gaan rijden, max. 3000 km. in twee weken.
Het is allemaal niet zo groot daar, en je wilt ook nog eens wat bekijken onderweg.

Was jij trouwens niet van de fanclub van Goldentyre Gt 200 / 205 ?
Is dat wat voor mij ?
Wat meer tractie dan TKC en K60 , en toch de voorrem mogen gebruiken.... ?  ::)

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 16:18 - 12 mei 2014 16:41 #12 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Wat jij omschrijft over de overstap naar crossbanden is vergelijkbaar met mijn stapjes van Michelin Sirac/K60(voor) naar Mitas E09/K79 (voor) naar Stonemaster/K79(voor). Met de Mefo kan ik beheerst driften (als beginner) en voel ik me min of meer zeker op iedere ondergrond. Met de Mitas ging ik wat vaker om doordat de achterkant wegglee (was ook ervaring natuurlijk) en met de Sirac ging ik soms de goeie kant op  ;)

Oh ja ter vermaak de stonemaster in actie (de Yami's ook stonemaster)
[youtube]
[/youtube]

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 17:39 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandjes voor IJsland kiezen.




Als ik weer een K60 zou willen, dan zou ik eerst even kijken naar de Mefo Super Explorer MFE 99
www.zenoverland.com/tyres_tubes/mefo_s_explorer.html
(dus niet de gewone explorer),
www.advrider.com/forums/showthread.php?t=691992

Was jij trouwens niet van de fanclub van Goldentyre Gt 200 / 205 ?
Is dat wat voor mij ?
Wat meer tractie dan TKC en K60 , en toch de voorrem mogen gebruiken.... ?  ::)


De super exploxer is alleen in 18 inch leverbaar dus daar ben je gauw klaar mee,

de middelste streep rubber waar ieder over spreekt zit  vanaf 140/80-17 erop maar geeft in de praktijk geen problemen

en anders kies je de 130/80 17 die net zo geschikt is (zelfs betere stabiliteit)

ik begrijp je prijsjes best maar dat liggen ze nog niet op je velgen en heb je ook geen nieuwe binnen banden

geeft dus een duidelijke verkeerde indruk
en ja ... monteer je toch even zelf... vooral dat even ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 18:33 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.


ik begrijp je prijsjes best maar dat liggen ze nog niet op je velgen en heb je ook geen nieuwe binnen banden

geeft dus een duidelijke verkeerde indruk
en ja ... monteer je toch even zelf... vooral dat even ::)

Zijn binnenbanden voor in een Stonemaster anders dan voor de TKC/Heidenau? Volgens mij mocht je ook nieuwe binnenbanden nodig hebben dat niet uitmaakt voor het verschil.

En waarom zou je niet zelf je noppen monteren? Mijns inziens is het balanceren van een grove nop overbodig (de velg balanceren heeft wel een beetje zin). Ik heb nu twee keer mijn stonemaster erop gelepeld en het is te doen

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 19:13 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandjes voor IJsland kiezen.

Was jij trouwens niet van de fanclub van Goldentyre Gt 200 / 205 ?


Ik heb idd een setje op de GS gehad ja.
Was er best tevreden over  8)

Deze hebben hetzelfde profiel als de Michelin T63, wat je moet vergelijken met bijv de TKC80.

Enorme grip op het asfalt - ik kreeg de achterband niet aan het glijden, zelfs niet met het vette koppel van de GS.
Onverhard uiteraard beter dan de meer gebruikelijke all-road banden zoals bijv Tourance, Anakee cs., maar het zijn geen échte grove noppen zoals de Mefo's. Voor de dikke allroad motoren met 17/19' zijn het echter de meest grove banden die te vinden zijn.

Ik weet eerlijk gezegd niet of deze GT's in de maten voor de Twin leverbaar zijn, maar goed, in die bandematen zijn er bétere noppen te vinden  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 20:10 #16 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
@ waffie

Wie heeft gezegd dat ik geen 18 inch zoek ? (dit is een doordenkertje)
Heb het nog even nagezocht, de 18 inch heeft geen middenstrip.
Dat is wel jammer voor mijn Twin, want ik wil niet zo'n gekke strip  :P , wie verzint zoiets.... ?



Momenteel is het toch niet aan de orde, ik zoek eigenlijk wat anders voor IJsland
(en de maten zijn: 140/80-18 en 90/90 -21).  ;)

En even nadenken.....
.....uh nee, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een brommer- of motor-band heb laten monteren door de dealer.
Als je onderweg in de "the middle of nowhere" staat, is er ook niemand om je te helpen....ANWB bellen....ja ja  ::)
Toen ik in Lapland met een spijker in de band stond, was ik heel blij dat ik het altijd zelf gedaan heb !

Ok, het is ff zweten en worstelen, maar het scheelt weer een sportschoolbezoek.
Goeie bandenlichters en veel afwasmiddel gebruiken, dat scheelt een slok op een borrel !
En balanceren....daar doen we niet aan....moet dat dan ?
Al mijn vullingen (en dat zijn er nogal wat) zitten er nog in.  ;D

De prijs van de banden is niet doorslaggevend, maar het genoemde prijsverschil is toch meegenomen.
Kan ik net een binnenbandje van kopen.  ;)

@ tour
Leuk filmpie, altijd genieten om naar zoiets te kijken !
Waar was het ergens (ongeveer) ?
Was niet helemaal legaal volgens mij, maar dat mag de pret niet drukken.

Hoeveel kost zo'n film-ding op de helm ongeveer ?
Als ik nou eens de goedkoopste bandjes zou nemen.....dan.... :)

@ René
Jazeker zijn de Golden Tyres in mijn maat 140/80-18 en 90/90-21, een setje kost ook ruim 150 euri.
Maar als ik je goed begrijp, zijn er betere....
Kunnen we die gelijk afstrepen.  :))

Thanks,
John

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2014 20:32 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Dank, het was in Drenthe en ik heb geen verbodsborden gezien  ;D

De camera is een gopro hero2, wil je dat overhouden van de besparing op banden moet je er fietsbanden omprutsen. Maar bij de Action hadden ze laatst voor 30 euro ofzo ook HD-actioncams en ach voor de leuk zal dat ook prima gaan. Bevalt het kun je altijd veel geld uitgeven.
Ik moet zeggen dat voor zo'n bijzonder reisje een helmcam en/of gewone videocamera wel erg leuk is. Maar ja ik maak al bijna 9 jaar video's van mijn motorvakanties en het is/was mijn vak.

De tip is dan wel dat je ook reacties van reizigers op de cam moet hebben om het echt leuk te maken.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2014 00:59 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
beste dude ;D

je hebt gelijk, je hebt nergens geroepen dat je een 18 inch zocht maar gezien geen enkele clubmotor standaard een 18 inch gebruikt  mag je ervan uit gaan dat je sprak over de 17 inch uitvoering achter en 21 inch voor

en je mag dan  trots zijn over je eigen montage kunsten..  ik pik ze er precies tussen uit  aan de velg beschadigingen en beschadigingen aan het hielrubber en hieldraad
maar aangaande goede bandenijzers.. ja die maken het verschil maar vergeet voortaan dat afwas middel

Het is alkalisch en tast uiteindelijk het rubber aan maar vooral, het droogt niet op.

nu roep ik natuurlijk maar wat wie ben ik ?

net zoals ik ook weet dat  een gemeten onbalans van ca 50 gram bij 120 zich gedraagt alsof er 8 kg aan je wiel zit te zwieren.

vooruit  jij kiest voor de tkc banden en ik leg ze er gratis en vakkundig omheen(wie weet gaan ze dan wel langer mee)

maar nood breekt wetten

zo heb ik wel eens een gebroken ketting  aan elkaar geknoopt met een paperclip (totaal onverantwoord)  en thuis gekomen

laten we on topic gaan

dude geeft een demo in wijchen hoe  even een bandje te verwisselen en vertelt tevens over zijn avontuur in Ijsland

akkoord ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2014 10:18 #19 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
De 140 80 18 heeft helemaal geen strip in het midden volgens het plaatje. Ziet er het zelfde uit als de 130 80 17. Maar goed je wilt iets nieuws proberen, dat is duidelijk  ;).

Ik hoop dat die demo optijd wordt gepland, kan ik regelen dat ik kom kijken 8)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2014 14:38 #20 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Beste Waffie  ;D

Volgens mij dwalen we af  :(  van mijn vraagstelling: 
"wie heeft ervaring met bandjes die wat meer grip hebben dan K60 en TKC, en kan me die aanraden voor een IJsland-trip."

Ik ben niet trots op mijn montagekunsten, zoals je suggereert.
Hoewel ik moet bekennen dat het me een voldaan gevoel geeft, als ik de klus, na een middag zweten weer eens geklaard heb.

Mijn vader heeft me ooit geleerd hoe ik een fietsband moet plakken.
Toen ik 16 werd kwam er een brommer.
Daar een nieuwe band omleggen lukte me niet met fietsbandenlichters.
Dus naar de brommer-dealer: "hier jongen, koop deze 2 motorbandenlichters, daarmee red je het wel".
En verrek zeg, het lukte.
Op m'n 18e aan de motor , en natuurlijk een off-the-road (je hebt er een tic voor of niet...).
De bandenlichters had ik al dus....poeh, viel niet mee, maar de aanhouder wint.
Je koop eens een werkplaatshandboek, leest motor tijdschriften, en je haalt er wat tips uit (afwasmiddel, talkpoeder enz.)

Zo ging dat vroeger...maar ja, de jeugd van tegenwoordig.......

Ik zal het vast niet allemaal goed doen, en ja ik heb krassen op mijn velg.
En een zesdaagserijder kan het veel sneller (voor mij is een buiten-band wissel niet "eventjes", maar een middagprogramma).

Als ik op reis ga, heb ik altijd een paar binnenbandjes bij me.
Ik geef mezelf 90% kans dat ik bij een lekke band binnen het uur weer verder kan rijden.
Mede doordat ik het altijd zelf thuis geoefend heb.
En dat geeft mij een plezierig gevoel.  :)

Met de Michelin T66 (die ik zelf gewisseld heb, met afwasmiddel en ongebalanceerd) reed ik 20.000 km per set (2 sets versleten).
Nooit iets gemerkt van aangetast rubber, maar ik geloof je op je woord.

Ik vraag ook niemand mij na te doen.
Mijn ketting klink ik bv ook zelf met 2 hamertjes (kon best zei mijn dealer.....ik noem geen namen).
En ik heb ook 20 jaar (!) met dezelfde valhelm gereden  :o  (was wel een Schubert). 
Ieder gek zijn gebrek.  ;)

Een demo zal ik niet gaan geven, daarin moet ik je teleurstellen.
Afgezien van het feit dat het 2,5 uur rijden is vanuit Haren, met mijn toeristische rijstijl,
heb ik een pokkehekel aan mensen die me op de vingers kijken als ik aan het klussen ben.
En dan ga jij er natuurlijk naast staan,  C:-) zo van : "kijk dit doet ie fout, en zo moet het niet" enz.
Maar als je er prijs op stelt, wil ik er best een foto-verslag van maken.

Eerst zien dat ik de juiste bandjes kan vinden (voor de *** [censuur] die ik heb naast mijn Twin).
En dan nog maar afwachten of ik de ontberingen op IJsland overleef....  ::)

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden