Bandjes voor IJsland kiezen.

13 mei 2014 14:44 #21 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.



(voor de *** [censuur] die ik heb naast mijn Twin).

Mmmm je avatar is duidelijk  :-X

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2014 16:26 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandjes voor IJsland kiezen.



Eerst zien dat ik de juiste bandjes kan vinden (voor de *** [censuur] die ik heb naast mijn Twin).
En dan nog maar afwachten of ik de ontberingen op IJsland overleef....  ::)


een T 63..... is  een uitstekend bandje om met de hand te doen maar  voor het serieuze werk heb je echt meer oefening nodig.

wil je die graag aanbieden  dus die demo is echt niet bedoeld om je belachelijk te maken ..  want de meeste lopen gewoon vast op de hiel en het velgbed


juist in tegendeel want oefening baard kunst

ga voor de tkc want die krijg je er zelf nog wel op en af als dat nodig mocht zijn

dat gaat  met de K 60 scout een probleem worden . zelfs met afwasmiddel

als demontabel ook een issue moet zijn  is de mefo zondermeer nog wel te gebruiken maar de banden met een extreem stevig karkas maken het je niet gemakkelijker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2014 13:08 #23 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
@ tour
Kijk, die is slim !  8)

@ Waffie
Sorry, ik dacht eerst echt ff dat je me in de zeik nam, maar ik ben nu wel van je goede bedoelingen overtuigd.
Misschien ga ik er later nog eens op in.

En over montage moeilijkheden, je hebt gelijk, een TKC tje gaat er (redelijk) makkelijk om.
De K60 140/80-17 onder mijn Twin heb ik er ook opgekregen, weet niet meer precies hoe dat ging,
toen was ik nog 4 jaar jonger....  ;)

Heb net gelezen over een Duitser die Mitas E-9 Dakar er met geen mogelijkheid zelf op kreeg.....oei  ::)
Die moest alsnog naar de bandenmonteur.

Ach, een uitdaging.....daar hou ik wel van....  ;)

Maaaaaaaaaaar........de kogel is al door de kerk !!! 

Tour , thanks voor je tip:

Ik zou zeggen probeer een Stonemaster voor je op reis gaat, vind je het niks raak je hem vrij vlot weer kwijt via het forum 


And the winner is :  (zolang als het duurt....)





Misschien wordt het avontuur op IJsland door deze banden alleen nog maar groter, wie weet....
En mocht je toevallig ook in augustus daar rond rijden:
Pas op voor iemand met een oranje motor, want die kan niet remmen....   ;D

Als ik ze ontvangen heb, en ga monteren (zal wel juni worden) , dan schrijf ik een update.

Iedereen super bedankt voor het meedenken en de tips !!!  8)

Grtz.
John

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2014 15:18 #24 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Bedacht ineens dat 18 inch iets lastiger is via dit forum kwijt te raken maar ik denk dat je wel blij zult zijn. En die duitsert met de E09 had een gebrek aan doorzettingsvermogen of te weinig bandenzeep denk ik want ik heb twee verschillende E09's (ooit had je de dakar en de gewone) meerdere malen gewisseld. Dus haal bij de automaterialen zaak (niet halfords) bandenzeep en wees niet zuinig met het spul.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2014 16:51 #25 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Goeije keuze John die Mefo's  8). Heb ze ook op de Alp en bevallen prima. (In '18 achter bijdewee  ;D)

Veel plezier gewenst in IJsland tzt! Ben helemaal niet jaloers  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2014 18:06 #26 door Peter M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 13:45 #27 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Hoi Peter,

Mooie plaatjes, net ansicht-kaarten.....
Voor dit soort omstandigheden, teken ik direct !  ;)

Ik verwacht meer zoiets als dit:


Passend muziekje trouwens: "one day baby we will be old, thinking about the stories that we could have told......"
N.b. let ook op de blauwe stofzuigerslang, snorkel op de bmw  :)

En toen ik dit zag, dacht ik "toch maar Mefo Stonemasters"....  ::)

Aan de bandjes zal het niet liggen....

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 15:06 #28 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Vandaag een regen-dag, dus ideaal om binnen met de bandjes aan de gang te gaan.
Deel 1: de voorband:

Eerst met achterkant ventieldopje het binnen-ventiel er uit draaien.


Het binnen-ventiel is er uit, lucht uit de band.


Met de knie de band goed diep in de velg drukken.
Beginnen met goede bandenlichters (Gedore 30 cm)  aan beide kanten van het ventiel.
Stukjes afgeknipte en doorgesneden tuinslang gebruik ik als velgbeschermer.


De bandenlichters voorzichtig aantrekken, en steeds een voor een een stukje verderop plaatsen.


Druk met knie goed band in de holte vd velg !


Binnenband er uit halen.


Nu moet de band van de velg.
Gebruik de achterkant vd bandenlichter.
Eventueel beetje met water verdund afwasmiddel (Dreft: "zacht voor b(h)anden...")  ;)
op de rand smeren.


Als het begin er eenmaal is, zet wiel rechtop en duw band met hand naar beneden.


Band er af, oud en nieuw...zoek de verschillen.... :)


Rand en binnenkant vd nieuwe band smeer ik in met talkpoeder.


Velglint controleren, en intalken.



Buitenband 1e kant over de velg.


Daarvoor gebruik ik ook de achterkant vd bandenlichter.
Getalkte band glijdt makkelijker.


Binnenband ook talk op.


Ventiel door gat prutsen, pas op dat band er niet verdraaid in komt.



Beetje lucht in de band pompen (niet teveel !)
Dat voorkomt dat de binnenband straks tussen velg en bandenlichter klem komt, en beschadigt.



Met hand checken of binnenband er mooi in zit.
Kijk ook of het ventiel recht zit !



Band weer diep in de velg drukken met de knie.
Tegenover ventiel beginnen met band er op lepelen.


Laatste stuk gaat steeds moeilijker.
Verdund afwasmiddel aanbrengen op de rand, dat scheelt !


Laatste stukkie wil vaak met de hand (tenminste bij de voorband, die redelijk soepel is)


Kijken of die er mooi rond op zit.
Indien niet evt. tot een bar of 3 (ik verzin maar iets) oppompen, dan zet de band zich (meestal wel).

Band oppompen.

Controleer spanning met bandenspanningsmeter.


En klaar is 'Kees":


Zo doe ik het al een 35 jaar, is tot nu toe altijd goed gegaan.

Nu het achterwiel nog.... :P


Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 16:48 #29 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
PotjanDikkie !
Weer een mooie HowTo erbij.
Veel plezier in IJsland, enne neem een handje sneeuw mee terug ?

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 19:21 #30 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Vandaag een Stonemaster er afgehaald (de achterband) en ik moet zeggen dat dat best lastig was. De band van de velg drukken gaat erg,erg errug lastig. Was vergeten dat het zoń gedoe was. Anyway je hebt je techniek iig voor mekaar.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2014 00:11 #31 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
@ Martsky
Dank voor de goede wensen, zal kijken of er in augustus nog wat sneeuw voor je is, en meenemen in de Thermoskan.
Met de opwarming vd aarde wordt sneeuw in NL sowieso iets bijzonders...  ::)

@ Tour
Tsja hieronder deel 2 , de achterband.
En we kunnen elkaar de hand schudden, die achterband vd velg halen ging hier ook klote.
De Conti TKC 80 wilde er haast niet af, wat een geworstel !
Kwestie van te weinig glijmiddel op de cruciale plaats denk ik.
De band weer monteren is daarmee vergeleken een eitje.
Maar dan kun je de rand vantevoren mooi intalken en besmeren met Dreft.
Bij het eraf halen kom je d'r slecht bij....

Afijn meer van hetzelfde van deel 1, in deel 2 (toch maar geplaatst voor de volledigheid:

Geen middenbok ? Dan maar creatief zijn.... ;)


Binnen-ventiel uitdraaien met achterzijde metalen ventieldopje.
(heb je er een plastic doppie op zitten, vervang die dan door een goeie !)


Binnen-ventiel er uit, band leeg.


Met achterzijde bandenlichters de band van de velgrand naar binnen drukken.
Ze zaten wat "vastgeplakt".


Beginnen bij kant van ventiel.
Bandenlichters aan weerszijden, velg beschermen met stukjes opengesneden tuinslang.


Met de knie band tegenover ventiel goed in de holte vd velg drukken !
En steeds met elke lichter een stukje opschuiven.


Bijna er af.


Gelukt.


Binnenband er uit halen.


Nu het moeilijke deel....
Band van de velg af krijgen.
Gebruik achterzijde bandenlichter.
Pruts er een stukje tuinslang of doek tussen voordat je gaat hevelen.


Hierbij heb ik (de vorige keer ook al) mijn velg beschadigd.  :'(
Zorg voor voldoende glijmiddel, Dreft, bandenzeep enz. op de goeie plek (velg en band).
Je kunt daar lastig bij komen (vind ik).
Zet de velg rechtop, zodat je je gewicht er op kunt zetten.


Knietje er op, en met je volle gewicht er tegen aan !
Boos worden  >:(  helpt soms....


Het heeft wat zweetdruppels gekost, maar hij is er af !
Nieuw naast oud.


Velglint controle, intalken.
Een velglint kun je ook goed vervangen door bv tape op linnenbasis (bv. Tesa).
Gebruik breed voor achter, smal voor voor.


Splinternieuwe band.
Kijk achter DOT, daar zie je rechts 1314 staan.
Dat betekent geproduceerd in 13e week van 2014.


Randen vd band goed intalken.


Band op de velg lepelen.
Gebruik achterzijde vd lichters.
Kijk eerst of de band een draai-richting heeft.
De Conti had er een pijl op staan, wat de juiste draai-richting is.
Bij Stonemasters maakt het niet uit.


Gebruik je voeten er ook bij.


Binnenband intalken (ook nieuwe; hier een versterkte Competition Mefo wanddikte van 2,7 mm.)


Ventiel in het gat prutsen, gaat vaak lastig door het stugge karkas vd buitenband.


Beetje lucht in de band pompen, zodat je die niet zo snel beschadigt met de lichters.


Met de hand controleren of de binnenband er niet verdraaid in zit.


Band over de rand lepelen, begin tegenover ventiel.


Druk band tegenover ventiel goed in de holte vd velg.
Ik gebruik de voeten, vol gewicht er op.


Met de talk er op gaat het al heel aardig....
.....maar het laatste stuk maak ik altijd vochtig met verdund afwasmiddel.


Band oppompen.


Spanning controle.


He he, de klus zit er weer op, puf....    :P


Succes ieder die het ook wil proberen.
Hoe meer je het doet , hoe makkelijker het gaat...
En als het eens niet wil.....denk aan het glijmiddel !

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2014 15:51 #32 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Naschrift.

Terug uit IJsland.
Veel beleefd, (heel) veel wind , "frisjes" 4 graden tot max. 15 graden , gelukkig weinig regen.
Heel het eiland rond gekomen, met stukken het binnenland in, hooglandpistes en jeep-roads.
Na 2 dgn reeds beide voorvork keerringen lek (eentje als een mandje...), en op het eind een doorgeschuurd oliefilter.
Motor meerdere keren omgewaaid, ook zo van de zijstander af...boem.

Totaal 3.400 km gereden, was iets meer dan gepland.
Maar zonder snelweg kilometers, de motoren zijn per aanhanger naar Rotterdam vervoerd, en per containerschip naar IJsland.

Evaluatie bandenkeuze.

De MEFO Stonemaster is een groffe band met veel grip.
Sterke band ook, geen lek gehad, dat is positief.
Veel tractie bij rivier-doorwadingen.  :)
Een band voor avontuurlijke en verre reizen volgens de website van Mefo.
Die reisjes moeten dan niet al te ver zijn, want met 3.400 km is de band helemaal "op".  :o

De wegligging is toch wel matig als je Conti TKC-tjes gewend bent.
En je ziet de band slijten.... :(
En dat bij mijn rustige rijstijl, 45 pk of zo, en snelheden van max. 90 km/uur.
Bandenspanning ongeveer een bar of 2.

Er waren mensen in onze groep die stevig aan het gas hingen, en halverwege de reis hun achterband al wilden vervangen.
Ze hadden mazzel dat dat in Akureyri (2e grote plaats in IJsland) mogelijk was.
Hun achterbanden waren bv. Conti TKC 80, en Pirelli MT 21.

De bandenkeuze op IJsland bleek beperkt, men verkocht daar de Mitas E07.

Met de Stonemasters ben ik thuis gekomen,  maar na 3.400 km kaal in het midden.
Voor IJsland zou ik de band niet adviseren.
Te veel hard oppervlak en zeer ruw asfalt.
De meeste rivierdoorwadingen zaten op het eind vd reis, en toen was het profiel al bijna helemaal weg in het midden.

Mensen met Heidenau K60 hadden "zat" profiel over aan het einde vd reis.
Dus absoluut de betere keuze.
Net als bv de Mitas E07 of als je toch Mefo wilt: de Explorer of Super-explorer (= gelijk aan Heidenau K60).

Nogmaals dank voor al jullie adviezen, de Heidenau K60 liefhebbers hadden gelijk !

Maar dat wist ik ook wel, want ik heb ze zelf ook al bijna 15.000 km onder m'n Twin (één setje) .....  ;)

Alle verandering is geen verbetering...

Groetn,
John.



Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2014 22:53 #33 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Bedankt voor je info. Ik wil nog eens met de Varadero (die is zo zwaar en waait vast niet om ;D)  ijsland doorkruisen, vanaf deze maand hebben we er misschien nog een interessante band bij de TKC 70

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 21:55 #34 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Ahoi XRVtuur,

Nou, over dat niet kunnen omwaaien van een Varadero, daar ben ik niet zo zeker van.....
Er zijn zelfs auto's vd weg gewaaid....dus....  :o
Die wind in IJsland was echt kl*te, onderschat het niet !

Wat betreft de Conti TKC 70, deze kende ik nog niet, dus heb ik hem ff opgezocht:



Kweet niet of dat wat voor IJsland zou zijn.....maar ja, ik heb ook iemand met Anakee 3 zien rijden.
Een goeie rijder kan daar ook veel mee.

Als het een nieuwe band moet zijn, dan zou ik eerder kijken naar de Karoo 3 van Metzeler:



Maar de band die ze op IJsland verkopen is de Mitas E07, zie om te vergelijken hiero:



Hangt er ook helemaal van af of je alleen maar het eiland rond gaat rijden , of ook het binnenland in wilt.
En dat laatste kun je ook zo moeilijk maken als je zelf wilt.
Er zijn genoeg gravel roads die je ook met een Harley kunt rijden....
Succes met de keuze !

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 22:16 #35 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Nog even een aanvulling op het banden monteren / demonteren verhaal.

Het van de velg halen van de oude band, met name achter, is vaak echt een rot-klus.  :P
En ik lees meer op het forum dat mensen daar mee worstelen.

Vandaag heb ik de versleten Stonemaster er af gehaald.
En weer vervangen door de oude Conti TKC 80 die er nog lag.

Om het geworstel te voorkomen, kreeg ik een idee:  ::)

- Eerst de band over de ene kant vd de velg gelepeld, binnenband er uit gehaald.
- Daarna de band met een ijzerzaag ingezaagd, daarbij een houtje tussen velg en band om wat ruimte te krijgen.
  (de eerste cm gaat ff lastig, daar zit een metalen koordlaag)
- Wiel omgedraaid, en de andere kant met de bandenlichters hiel over de velg gelepeld.
- Velg zit nu geheel in de band.
- Daarna kunt je de velg vrij eenvoudig door de opengezaagde kant er uit trekken.

Ik vond het makkelijker gaan dan anders.
Misschien hebben jullie wat aan deze tip.

Zie foto's onder:








Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2014 23:21 #36 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Hoi Dude en alle anderen,


Ik moet even posten. De beste info kreeg je al in de eerste paar posts van ervaren mensen.

Er wordt helaas door gebrek aan ervaring aan zoveel dingen voorbij gegaan, maar ik ga er verder niet op reageren.

Maar,

1: De beste keus voor een type band, is voor jezelf helder krijgen wat je kan verwachten en daarin een compromis sluiten. Daar spelen meer factoren in mee dan dat er compromissen zijn, overigens.

2: ik zie je in je how-to keer op keer het wiel op de remschijfkant leggen en vervolgens je volle gewicht erop zetten. Een absolute DON'T!

3: als je dergelijke banden gaat gebruiken, ga je ook op je bandenspanning willen letten. En daarmee zul je ook naar bandenklemmen toe moeten. Anders haal je gewoon te weinig uit die band.

Maar, op Anakees kun je ook gewoon IJsland rond. Ik heb er duinen mee gereden.


Bromz heeft gepost! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2014 17:09 #37 door dude
Beantwoord door dude in topic Bandjes voor IJsland kiezen.
Beste Brommende Beer,  ;D

Thanks voor de feedback !

Ad 1.
Helemaal mee eens.

Ad 2.
Tsja, het wiel ligt lekker stevig op de remschijf....en je hebt wat meer "slag" met de bandenlichters.
Gelukkig nog geen remschijf verspeeld (ik heb er karton en vloerkleed onder).

Maar....hoe doe jij het dan bij een voorwiel met dubbele schijf ???
Zomaar een vraag die in me opkomt....

Ad 3.
Met bandenklem heb ik vroeger ook gereden.
Heel handig attribuut, en onmisbaar als je met heel lage bandenspanning gaat rijden.
Maar extra gekl**t bij het bandenwisselen.  :(

In de duinen zeker verstandig.
Maar ik heb een toeristische rijstijl,  geen rallye ambities.
En heb geen zin in extra geworstel bij de- en -montage, en ook niet in teveel gewissel van de bandenspanning.

Weer een compromis....  :)

Mocht mijn "handleiding" niet aan de eisen van de "ervaren mensen" (wanneer ben je dat ?) voldoen.
Laat het gerust weten, dan haal ik het weg.
Als er teveel fouten in staan, zou het jammer zijn om anderen daarmee "op het verkeerde pad" te brengen.

John heeft gepost  ;)


Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2014 01:13 #38 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bandjes voor IJsland kiezen.

Beste Brommende Beer,  ;D

Thanks voor de feedback !

Ad 1.
Helemaal mee eens.

Ad 2.
Tsja, het wiel ligt lekker stevig op de remschijf....en je hebt wat meer "slag" met de bandenlichters.
Gelukkig nog geen remschijf verspeeld (ik heb er karton en vloerkleed onder).

Maar....hoe doe jij het dan bij een voorwiel met dubbele schijf ???
Zomaar een vraag die in me opkomt....

Ad 3.
Met bandenklem heb ik vroeger ook gereden.
Heel handig attribuut, en onmisbaar als je met heel lage bandenspanning gaat rijden.
Maar extra gekl**t bij het bandenwisselen.  :(

In de duinen zeker verstandig.
Maar ik heb een toeristische rijstijl,  geen rallye ambities.
En heb geen zin in extra geworstel bij de- en -montage, en ook niet in teveel gewissel van de bandenspanning.

Weer een compromis....  :)

Mocht mijn "handleiding" niet aan de eisen van de "ervaren mensen" (wanneer ben je dat ?) voldoen.
Laat het gerust weten, dan haal ik het weg.
Als er teveel fouten in staan, zou het jammer zijn om anderen daarmee "op het verkeerde pad" te brengen.

John heeft gepost  ;)


Hoi!

Ik leg mijn velg altijd op twee balkjes, om de schijf te ontzien (als ik perse aan die kant moet werken). Anders druk je ze krom zoals hierboven al gemeld.

Bandenklem is net veel extra gehannes hoor! Ik steek ze onder het velglint, werkt prima. Als alles op z'n plek ligt duw je de draadend gewoon even omhoog om te controleren of de buitenband eromheen ligt en niet erop drukt.
LAger dan 1,5bar wil ik bandenklemmen, anders ben ik bang voor afscheurende ventieltjes. En het zal je verbazen wat die bandenspanning je aan grip opleverd. Je band loopt ook niet meer zomaar vol  :)

Appeltje-eitje  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden