CDI reparatie of althans een poging

16 juni 2014 10:33 #21 door PimW
Beantwoord door PimW in topic CDI reparatie of althans een poging
Simuleren is software voor.

Misschien is het een idee als jij metingen op de motor doet, ik een poging waag hem digitaal te bouwen en we vergelijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2014 10:51 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging

jij metingen op de motor doet


Strak plan Pim.
Maar hoe wil je dat aanvliegen.
Vooraf meet plan maken ( misschien is dat er al )
Ik moet in elk geval een goed werkend exemplaar hebben om de metingen te kunnen doen.
Het zal er dan wel eentje zijn die op mijn alp 94 zit ben ik bang, ::)

Hoor het wel.
Grtz




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2014 11:04 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic CDI reparatie of althans een poging
Op die link van Ad staat een diagram met een paar plotjes van de oscilloscoop. Daarbij commentaar wat je waar/wanneer zou moeten meten.
Op die manier is de werking te testen.

Moet het nog even goed doorlezen maar volgens mij zet hij een bepaalde blokgolf op de sensorterminal op de CDI en meet dan de respons. Aan de hand daarvan is al te zien welke componenten kapot zijn.

Volgens mij hoeft de CDI dan nog nieteens open.
Neem één kapotte CDI, doe metingen zoals beschreven op die webpagina/vergelijk met een simulator en vervang de componenten of herstel de stekker verbindingen aan de printplaat.
Ritje met de motor zegt dan genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2014 11:06 #24 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging
Oke.
Lets tango.
Hou je op de hoogte

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2014 15:40 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic CDI reparatie of althans een poging
Ik loop al snel tegen een probleem aan. In de cdi zit een chip/IC die iets doet met het signaal van de pulsgevers en dat vertaald naar een ontstekingstijdstip. Goedkoop en veelvuldig verkrijbaar, maar niet als component in de software.
Nu is er veel info openbaar maar ik heb nog niet ontdekt hoe dat ding precies werkt.
Kan dus niet even zelf een componentje schrijven.

Nu even uitzoeken of de cdi ook te simuleren valt met dit deel ontbrekend, uitgaande waarden kun je simuleren bijvoorbeeld.
Anders word het lastig (heb ik je blij gemaakt met een dooie mus) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2014 15:54 - 19 juni 2014 16:19 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging
Bedoel je die MB4213

Voor zover ik kan zien doet hij iets met het ontsteking tijdstip.
Hangt ook aan de pickup spoel.

Only the double thyristor stage is somewhat unusual. A DC-DC-Converter generates about 18 V for the signal conditioning stages and about 250 V for the ignition circuit. When triggered the thyristors ground one side of the energy storage capacitors (1 uF/400 V). The capacitors discharge through the coil primaries. When fully discharged current through the thyristors reaches 0. This turns the thyristors off. The circuitry around the MB4213 corresponds largely to the application note of its datasheet. It conditions the sensor signal and triggers the thyristors with the correct timing





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2014 18:31 #27 door PimW
Beantwoord door PimW in topic CDI reparatie of althans een poging
Die ja. Maar voor een juiste simulatie is het misschien nodig te weten wat dat ''iets'' exact met het tijdstip doet ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden