CDI reparatie of althans een poging

05 juni 2014 13:45 #1 door Oldtimer
CDI reparatie of althans een poging werd gestart door Oldtimer
Jeroen H stuurde een defecte CDI naar me toe en ik wilde eens bekijken of er nog iets mee kan.
De dremel maar eens tevoorschijn gehaald om de buitenkant wat te bewerken.


De bekende Zwarte Doos  ;D


De doos opzij  8)



Aanval op de Zwarte Doos met Dremel.



Aha, de print komt tevoorschijn. De laag die je ziet is een soort rubber foam en zit kliedervast.



Half uurtje pielen met een klein schroevendraaiertje en het ergste is er af.



Met een klein koperborsteltje de restanten verwijdert. De print kan nu in elk geval door gesoldeerd worden als de oorzaak in de aansluitingen op de print zou zitten.




Nu de bovenkant nog en het eerste drama voltrekt zich al.
Bij het insteken van de foam raakte ik de keramische print waar wat componenten op zitten.
Deze breekt dan ook onmiddellijk af



Na wat verder prutsen komt de overige elektronica tevoorschijn en het zijn alleszins gewone analoge componenten.
Ondanks dat de reparatie nu onmogelijk is geworden zal ik ook het overige foam verwijderen, zodat ik bij de volgende precies weet waar wat zit.
Dat voorkomt in elk geval een dergelijk drama.



In dit geval dus:
Operatie geslaagd,
Patiënt ter zielen

Maar zeker een opstap naar een dergelijk projectje, waarbij het m.i. heel goed mogelijk is door wat componenten te vervangen de CDI weer aan de praat te krijgen.
Voor zover ik weet zijn er al een paar leden die zich hebben bezig gehouden hiermee.
Als jullie tips en trucs hebben hoor ik het graag.
Ook een schema is welkom.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 13:55 #2 door Waffie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 14:31 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging
Had je dat niet even kunnen vertalen Ad.

Maar bedankt.
Het bevestigd de constatering dat hij niet meer te repareren is.
De componenten in de keramische houder worden niet vermeld.
Zijn volgens mij smd.

Vraag:
Is er een middel om die rubber foam op te lossen. Dat bespaart veel breekwerk

Ik zie je morgen trouwens.
10.00 uur Sprundel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 16:02 #4 door Paul
Beantwoord door Paul in topic CDI reparatie of althans een poging

Had je dat niet even kunnen vertalen Ad.

Maar bedankt.
Het bevestigd de constatering dat hij niet meer te repareren is.
De componenten in de keramische houder worden niet vermeld.
Zijn volgens mij smd.

Vraag:
Is er een middel om die rubber foam op te lossen. Dat bespaart veel breekwerk

Ik zie je morgen trouwens.
10.00 uur Sprundel


heb nog een paar cdi's liggen Marien breng ze vanavond wel mee heb je nog iets te stoeien !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 16:26 #5 door dropken
Beantwoord door dropken in topic CDI reparatie of althans een poging
ik heb er ook nog een liggen dan heb je nog meer werk tot heute abend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 14:17 #6 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic CDI reparatie of althans een poging
Mooie verhaal, Marien!
Ben benieuwd of je die andere CDI's wel weer aan de praat kan krijgen.

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 18:48 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging

andere CDI's wel weer aan de praat kan krijgen


Weet bijna zeker van wel.
2 hebben in elk geval een loszittend contact bij de plug.

Maar eerst de eerste nog ff afwerken.
Heel gepruts dat foam

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 19:17 #8 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic CDI reparatie of althans een poging
Kun je die foam niet oplossen met tri of zoiets.

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 19:25 #9 door dropken
Beantwoord door dropken in topic CDI reparatie of althans een poging
Thinner stinkt harder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 20:21 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging
thinner geprobeerd.
geen resultaat.

tri zou kunnen
ff halen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 22:44 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CDI reparatie of althans een poging
aceton?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 01:26 #12 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic CDI reparatie of althans een poging
Remmenreiniger ertussen spuiten tijdens lostrekken? En idd aceton. Mocht je een tekort krijgen aan cdi's ik heb ook nog 2 liggen 1 half gestript en een in z'n geheel.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 10:50 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic CDI reparatie of althans een poging
Hmmmm, dat geeft toch wel te denken dat er zóveel kapotte CDI's op de plank liggen  :-\.
"Grappig" is niet het juiste woord, maar het zou zomaar kunnen dat er wereldwijd meer kapotte dan werkende CDI's te vinden zijn  ;D
(Ik heb hier thuis iig 4 werkende en 5 dode  ;))

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 11:08 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging
Tijdens de koude wintermaanden zijn dit mooie klusjes.
Maar in elk geval eerst eens zien of ik eea zichtbaar krijg.Ik kan in elk geval statisch meten nu op onderdeel niveau.
Behalve de elco's die spontaan gaan lekken kan er wanneer er geen overspanning is geweest door een defecte SR eigenlijk weinig mis gaan.

Een te hoge werkspanning geeft gegarandeerd een echt vernielde CDI, afhankelijk van de tijd dat dit geduurd heeft.

Ik wil eens kijken of we eventueel een ruilsysteem kunnen opzetten voor leden.

Maar zoals gezegd, de zomer is om te rijden.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 14:21 #15 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic CDI reparatie of althans een poging
Heel vaak is maar één (goedkoop) element van zo'n print defect waardoor ze het niet meer doen.

Als je dat gevonden hebt...

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 22:13 #16 door Paul
Beantwoord door Paul in topic CDI reparatie of althans een poging

thinner geprobeerd.
geen resultaat.

tri zou kunnen
ff halen


Tri niet te lang boven hangen Marien !! had vroeger toen ik nog bij de Pelgrim werkte een collega die ging elke avond stoned / dronken naar huis die stond de hele dag met zijn hoofd boven zo'n tri bad  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 23:22 #17 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic CDI reparatie of althans een poging
Oldtimer,

Ik heb inmiddels meerdere van die CDI units die het niet meer doen. Nog belangstelling?

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2014 10:14 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging

Tri niet te lang boven hangen Marien


Goedkope manier om een keer te vliegen toch  ;D ;D  je gaat vanzelf zweven. Ken het spul uit de elektronica wereld maar ik weet niet of het tegenwoordig vrij verkrijgbaar is. Thrichloor moest bij de vroeger bij de apotheek worden gehaald en je moest aangeven waarvoor het werd gebruikt.

@ Bomba

meerdere van die CDI units die het niet meer doen. Nog belangstelling?


Laat maar komen hoor. Ik ga de elburgrit doen de 21e , dus als je ook komt neem je ze gewoon mee.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2014 10:23 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic CDI reparatie of althans een poging
Je zou aan de hand van die diagrammen en een simulatieprogramma de CDI na kunnen bouwen en kijken wat de respons is op verschillende punten bij een bepaald signaal.

Misschien dat je dan ''makkelijker'' de beschadigde elementen kunt isoleren door dezelfde metingen uit te voeren in real-life.

Blijft een pleuris werk denk ik ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2014 10:31 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI reparatie of althans een poging

Je zou aan de hand van die diagrammen en een simulatieprogramma de CDI


Wat ik wil doen is een CDI openwerken aan de printzijde, in de motor hangen en daar bij draaiende motor een aantal metingen doen.
Het helpt in elk geval om de defecten wat gemakkelijker op te sporen.
Zo op het eerste gezicht zijn er maar een paar echt gevoelige componenten
Ik weet intussen wat er aan de componenten zijde op zit.
Compleet bouwen is teveel van het goede en ik heb ook niet echt de apparatuur om te simuleren.
Moet het doen met een oude scoop, transistor tester en een universeel meter.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden