Electra-het vervolg

25 aug 2014 11:04 #1 door PimW
Electra-het vervolg werd gestart door PimW
Voor hen die het nog weten, mijn Transalp had tussen de 41.000km en grofweg 60.000 een beetje last van vreemd electronisch gedrag.
Vervolgens heb ik alle delen uitgewisseld, nieuwe kabelboom gemaakt en met een ander type cdi de boel werkend gekregen.
Inmiddels staat de klok even voorbij de 95.000 en sinds een paar dagen krijg de brommer weer nukken.

Laat ik met de minst problematische beginnen:

Om mijn koffers strak langs de motor op te hangen heb ik kleinere knippers gemonteerd. Hierin zitten (weet ik nu) 10W lampjes.
Normaal zitten er in de Alp knipers 21W lampjes als ik het goed heb.
Je zou dus verwachten dat de knippers te snel knipperen?

Half goed. Linksaf gaat heel gemoedelijk maar rechts nogal zenuwachtig  ???  ;D
Stekkertjes zitten er goed in maar ik snap even het verschil niet (met de oude achterknippers deed alles het voorbeeldig).

Tevens gaat de motor zo nu en dan weer onregelmatig lopen (zeer sporadisch). Gisteravond merkte ik op dat het uitschakelen van de verlichting dit doet stoppen (net zoals de vorige keer  :-X ). Wanneer ik de motor uitzet en weer start is het ook weg...
Ik rijd met een voltmeter en hoewel die niet zeer exact is (analoog), zie ik de waarden de afgelopen 50.000km niet veranderen.

Zo maar weer de multimeter opzoeken, gouden tip is welkom  ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2014 18:25 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electra-het vervolg
Pim,
Ik heb met je te doen.
Na zoveel aanpassingen zou je de oorzaak intussen wel gevonden moeten hebben.
Wil je vwb de knippers eens de massa van beide lampjes en die van het relais aan de massa van de accu willen knopen.

Dus niet aan de kabelboom onder het zadel, maar direct met een extra draad.
Ben benieuwd

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2014 19:13 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electra-het vervolg
Ik ga er van de week mee verder, heb vandaag ontdekt dat mijn multimeter in Amsterdam ligt.

De motor liep vandaag prima, maar mijn linker knipper is van snelheid verandert. Ga de bedrading daarvan even opnieuw aanleggen en opzoek naar een passend 21W peertje.
Vanwege de kilometerstand en de hoeveelheid water zal ik de stuur bedieningen ook even schoonmaken.

Wel fijn dat de motor nogsteeds geen noemenswaardig lieverbruik heeft. Na 4000 km hoeft er eigenlijk nog niet bijgevuld te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2014 21:59 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electra-het vervolg
Vanaf Enschede is het idd een eindje om, maar ik zag bij de aldi een multimeter voor nog geen tientje ( of was het de lidl )
Das in elk geval minder dan een tank benzine.
;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2014 11:04 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electra-het vervolg
Ja klopt maar ik zou er vandaag toch al heen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2014 12:29 #6 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Electra-het vervolg
al een ander knipper relais geprobeerd ??
daar de gebruikelijke relais voor die 2x21 watt zijn
of een voorschakel weerstand

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2014 20:52 #7 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Electra-het vervolg
is het knipper relais met een bimetaal?

die trekt nl krom door warmte als gevolg van stroom die er door heen loopt
dus hoe minder watt, hoe minder stroom, des te rustiger de lampen knipperen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2014 17:20 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electra-het vervolg
Ik heb de knippers even zo gelaten, de linker knipper doet het nu al dagen vrij constant goed. De rechter ook constant, maar nogsteeds te snel.
Vermoed dat een van de getrokken kabeltjes niet helemaal goed zit.
Als ik het goed heb zou een 10 Ohm weerstandje voor beide knippers het tempo moeten fiksen.

Daar kom ik nog wel eens aan toe, een vervelender probleem is het aan/uit gedrag van de ontsteking.

Na een km of 350 vanmorgen ging hij dat weer wat vaker doen. Tot ik op een gegeven moment mijn motor niet meer gestart kreeg. Contact aan, startmotor draait, maar toerenteller dood... Oftewel, CDI doet zn werruk niet.
De boel uit en aan verholp het euvel, maar na een paar slagen sloeg hij weer dood. Nog een paar keer de dodemansknop om en toen deed de startmotor het niet meer.

Jaaajaaaa!

Knopje nog een keer om en toen deed alles het weer ;D

Ik vermoed de stuurschakelaar van de startmotor/dodemansknop ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden