Vraagje over veervoorspanning

09 okt 2014 17:59 #1 door Cas
Vraagje over veervoorspanning werd gestart door Cas
Wat veranderd er nu eigenlijk als je de veervoorspanning van de achterdemper veranderd?
Als je de veervoorspanning aanpast blijft de veerconstante hetzelfde heb ik eerder op het forum gelezen dus het inveren gaat niet lichter of zwaarder.
Als ik mijn veervoorspanning helemaal op 0 heb verlaag ik dus de zithoogte en verhoog ik de balhoofdhoek. Heb ik de veervoorspanning op de strakste stand dan verhoog ik de zithoogte en verlaag ik de balhoofdhoek en that's it! Of zie ik iets over het hoofd?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 18:53 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vraagje over veervoorspanning
niet helemaal,

om een veer in te drukken heb je een bepaalde kracht nodig en dit geeft met aan met Nm/mm de zogenaamde veer constante voor een lineaire veer

als je de veer voor spanning verhoogd raak je dus een stuk veerweg (indrukken van de veer) kwijt.

wil je de veer weer aanspreken zul je eerst deze kracht moeten over winnen dus met andere worden... je raakt een stukje comfort kwijt
als de veer voorspanning dus nul is zal de motorfiets verder inzakken en is de naloop het kortste en andersom

de veren dragen de motorfiets en dienen CORRECT TE STAAN ZODAT NADEINEN NIET VOOR KOMT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 20:42 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Vraagje over veervoorspanning
Maar waffie, als de veer lineair is dan heb je toch altijd de zelfde kracht nodig? Sorry ik snap dit natuurkundige fenomeen anders nog steeds niet.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 20:46 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vraagje over veervoorspanning
Ook nét niet helemaal Ad  ;)

Cas zit met zijn veronderstelling eigenlijk wel goed  :). Hooguit kun je zeggen dat je de balhoofdshoek niet verhoogd of verlaagd, maar vergroot/verkleint.

De verstelmogelijkheid in de veervoorspanning is idd bedoeld om de rijhoogte te kunnen aanpassen bij veranderingen in de belading. Denk aan bagage en/of passagier. De term veervoorspanning is ook eigenlijk fout, je zou het beter rijhoogteverstelling kunnen noemen.

- Als een motorfiets op zijn wielen staat en je er zelf op zit zakt deze al een stukje in de veren. Dat is dus de rijhoogte.
- Het deel van de veerweg wat dan al benut is heet negatieve veerweg. Negatieve veerweg heb je nodig om bijv kuilen in de weg op te vangen. De schokbreker kan dan uitveren en zodoende kan de band het wegdek blijven volgen. De negatieve veerweg zal zo rond 1/3 van de totale veerweg zijn.
- Het deel van de veerweg wat overblijft, de overige 2/3 dus, heet positieve veerweg en is natuurlijk bedoeld om het wiel in te kunnen laten veren bij bulten.
- Ga je meer gewicht op de motorfiets brengen zou het kunnen dat de negatieve veerweg te groot word. Met de verstelling op de veervoorspanning kun je dit dus weer op het juiste peil brengen.
De totale veerweg veranderd natuurlijk niet, dat blijft altijd gelijk  :)

De veervoorspanning gebruiken om de motorfiets te verlagen is dus in feite oneigenlijk gebruik, daar is het niet voor bedoeld. Maar goed, persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee hoor.
Een standaard motorfiets kopen en daar zo mee gaan rijden is ook oneigenlijk gebruik. De fabrikant heeft een bepaald gewicht van een berijder in gedachten en heeft op die gedachte een veer geplaatst. Je koopt zo'n ding niet 'op maat' dus. Als je het écht goed wilt doen zou je er dus gelijk mee naar een veringspecialist moeten en aan laten passen op jouw gewicht en gebruik, maar er zijn maar erg weinig mensen die dat doen.

Mijn advies aan Cas is dus: als jij nóg wat lager wilt, gewoon proberen met veervoorspanning omlaag, evt de voorpoten ook nog ietsje (verder) doorsteken en dan even testen hoe het rijd. Bevalt het, prima! Bevalt het niet kun je altijd nog naar de specialist  :)

Grtz,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 21:20 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over veervoorspanning
Veel dank voor al deze uitvoerige uitleg, ik ben weer een stuk wijzer geworden, hoewel ik net als TransAlpGhost nog niet helemaal begrijp waarom de veer volledig los wel na deint en aangespannen niet na deint. Je zou dan toch denken dat de veerspanning hoger is.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 21:33 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over veervoorspanning

Mijn advies aan Cas is dus: als jij nóg wat lager wilt, gewoon proberen met veervoorspanning omlaag, evt de voorpoten ook nog ietsje (verder) doorsteken en dan even testen hoe het rijd. Bevalt het, prima! Bevalt het niet kun je altijd nog naar de specialist  :)

Grtz,
René


Ik las in een ander topic dat Simonshavenaar zijn vorkpoten 35 mm heeft doorgestoken. Mijn poten waren 30 mm doorgestoken en ik durfde niet verder te gaan maar die staan nu dus ook op 35 mm :) Mijn rijhoogteverstellingvoorspanning staat overigens niet op 0 want ik hou ook niet van een deinende motorfiets. Ik was er een beetje over aan het brainstormen en dacht ik gooi het op het forum.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 22:11 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vraagje over veervoorspanning
Dat deinen bij rijhoogteverstelling 0, is dat proefondervindelijk vastgesteld Cas, of een aanname?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 22:21 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over veervoorspanning
Dat is een aanname René, ik heb nooit enige deining op de motorfiets kunnen vaststellen, en ik begrijp wat je bedoeld :)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 22:29 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vraagje over veervoorspanning
Okay  :) Gewoon een keer uitproberen dus, bevalt het niet kun je altijd weer terugstellen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 22:32 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over veervoorspanning
Dat gaan we doen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 23:34 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vraagje over veervoorspanning

niet helemaal,

om een veer in te drukken heb je een bepaalde kracht nodig en dit geeft met aan met Nm/mm de zogenaamde veer constante voor een lineaire veer

als je de veer voor spanning verhoogd raak je dus een stuk veerweg (indrukken van de veer) kwijt.

wil je de veer weer aanspreken zul je eerst deze kracht moeten over winnen dus met andere worden... je raakt een stukje comfort kwijt
als de veer voorspanning dus nul is zal de motorfiets verder inzakken en is de naloop het kortste en andersom

de veren dragen de motorfiets en dienen CORRECT TE STAAN ZODAT NADEINEN NIET VOOR KOMT


Veervoorspanning heeft niets te maken met nadeinen - de DEMPER regelt dat soort karakteristieken voor ons amateurs.


Ik gebruik de veervoorspanning regelmatig om motor-hoogtes af te stellen voor offroadgebruik (alsook de voorpoten door de kroonplaten laten zakken...) en dit is heus niet de manier waarop Marc Coma z'n rijhoogte af laat stellen - voor de amateur is het heerlijk gemakkelijk en goedkoop. Nooit problemen mee gehad.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 10:56 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vraagje over veervoorspanning
voor de liefhebber
  hier legt men het dieper uit dan ik ooit zou willen .....
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2014 09:54 #13 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Vraagje over veervoorspanning
Ik rij inderdaad met 35mm doorsteek.
Cas, merk jij dat ie nu makkelijker de bochten invalt, of merk je die 5mm eigenlijk niet.

Heb gisteren de achterschokbreker los op de werkbank zien liggen, en gelijk het veervoorspannings mechanisme even bekeken.
Het enige dat er volgens mij gebeurt is dat je met het mechanisme een ring uitdraait, waardoor de veer "langer"wordt.
( ik vermoedt dat de veer alleen niet oneindig langer kan worden, omdat de schokbreker niet langer is, en daardoor de voorspanning verhoogd, maar echt verstand heb ik er niet van, moet het doen met de beperkte kennis die ik gisteren heb opgedaan )

Cas, als jouw voorspanning op min staat, en je rijdt over een drempel,  raakt jouw achterdemper dan ook de eindstop?
Ik moest de voorspanning altijd een eind indraaien, anders kreeg ik behoorlijke klappen achter.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden