Carburateurs reinigen

09 nov 2014 22:59 #1 door Mr Blue
Carburateurs reinigen werd gestart door Mr Blue
Ben via dit forum gewezen op een paar prettige fotoseries waaronder een die het reinigen van carburateurs laat zien. Ik had daar een vraag over. De fotoserie staat hier https://plus.google.com/u/0/photos/111688574122102651504/albums/5830819985920590081

De vraag gaat over foto 11 waarop te zien is dat de vlotternaald (heet zo toch?) eruit wordt gehaald.
Nu zijn in het midden ook nog een trio schroeven te zien, waarvan 2 je sproeiers zijn heb ik van YouTube geleerd 8)
Het is toch zo dat je dit alledrie eruit haalt en schoonmaakt? De fotoserie laat dat niet zien dus óf je laat ze zitten, óf de foto serie is niet compleet?
Oja en foto 21 dan.. Waar komen al die ringetjes vandaan???
Oh en foto 19, die naald? Hoe zit dat vast dan?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2014 23:26 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Carburateurs reinigen
die sproeiers kun je eruit halen en eventueel doorblazen met een compressor of ultrasoon reinigen maar je mag er niet met ijzerdraadjes oid in gaan prikken, kans op beschadiging. ik ken de rd07 carb niet van dichtbij maar de gasnaald hangt los in de gasschuif, je laat hem er van bovenaf inzakken en waarschijnlijk zit er dan een soort kunststof schroef waarmee je hem vast zet. als je in de gasschuif kijkt spreekt het voor zich, ook hier weer voorzichtig dat je het puntje niet beschadigd. al die rubber O ringen zijn voor afdichtingen van diverse (lucht) schroefjes. Het is wel makkelijker sleutelen met een werkplaats boek erbij hoor, Haynes is niet zo duur en je verdient het echt terug.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 01:31 #3 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen
Ik heb een PDF van Haynes maar kan volgens mij niet alle ringetjes traceren. Maar lezen helpt ook idd.  ;D
Ben er net ook achter welke schroef je in moet draaien en dan weer een paar slagen terug. Maar wel slim om gewoon de ringetjes allemaal te vervangen toch. Dat is als set te koop neem ik aan?

Edit  :o :o www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...ket-set_16010may000/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 06:58 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Carburateurs reinigen
die ringetjes set in je link is voor 1 carburateur he, dus je moet die set 2x bestellen, en de prijs die je ziet is volgens mij nog ex btw, je bent dus bijna 100 euro kwijt voor die Oringen, ik weet niet of er iets lek was maar als jou O ringen niet gescheurd zijn of verhard zijn zou ik ze zo weer gebruiken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 09:44 #5 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Carburateurs reinigen
www.motorradbay.de/xrv750_africa_twin_rd...-honda-p-5513-2.html

even uit zoeken of het ook op 97 pas de OEM nummers staan er bij

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 11:15 - 10 nov 2014 12:13 #6 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen
Dank u heren. Mail naar motorrad.de verzonden, en ik ga eens kritisch in mijn ringetjes knijpen :D

Edit; Ook plaatjes gevonden van de carburateurs van een RD04 en een RD07. Lijken me niet hetzelfde helaas.

http://www.ebay.de/itm/Honda-africa-twin-xrv-RD-07-vergaser-und-teile-scottoiler-fur-Baujahr-94-2003-/141466068054?pt=DE_Motorradteile&hash=item20f008e456


http://www.ebay.nl/itm/Honda-Africa-Twin-XRV750-RD04-Vergaser-Bastlerteil-cg61-/131012169279?pt=DE_Motorradteile&hash=item1e80ef0e3f&_uhb=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 12:07 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Carburateurs reinigen
zijn niet hetzelfde, rd04 heeft ronde gasschuiven, rd07 platte. en er zijn vast nog meer verschillen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2014 20:00 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Carburateurs reinigen
pas goed op met het eventueel demonteren van de geperste zitting voor de vlotternaald.

Die is er bij mij ooit uitgerukt in Chili waarna we erachter kwamen dat hij niet aftermarket leverbaar is, en ook niet los bij Honda.
(10.2mm diameter, t.o.v. 9.8 voor aftermarket spul) Epoxy deed wonderen en 't ding rijdt nog steeds...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2014 09:53 - 04 dec 2014 10:20 #9 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen
Ik heb de carburateur eindelijk voor me op mijn bureau liggen. Alle rubberen ringetjes zien er nog herbruikbaar uit dus dat scheelt. Ik begrijp dat alle losse (metalen) onderdelen in de remmenreiniger mogen maar geldt dat ook voor de vlotternaald die een rubberen punt lijkt te hebben? Gaat dat rubber niet aangetast worden?

En dan nog een vraagje over de rubberen diafragma's met de lange naald aan de onderkant. In de boeken staat dat je deze naald eruit kunt halen door een schroef los te draaien. Deze schroef ontbreekt bij mij echter bij beide diafragma's?? De naald aan de onderkant echter zit wel vast maar is te bewegen. Is het ontbreken van die schroef verkeerd of hoort/kan dat zo?


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2014 11:55 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Carburateurs reinigen
Ik kan het op de (onscherpe) foto niet helemaal goed zien, maar als het goed is word de naald vastgehouden door een stukje kunststof wat je met een kwartslag linksom (bajonet sluiting) los kunt draaien. Is dat niet zo?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2014 13:57 #11 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen
Mja inderdaad wat onscherp maar ik verwachtte dus een schroefje daar in het midden tegen te komen. Heb wel aan dat plastic pijpje (wat in het midden omhoog steekt) proberen te draaien maar leek er geen beweging in te kunnen krijgen. Heb het maar zo gelaten en de boel weer in elkaar gezet. Zag en voelde niet alsof dat nou veel onderhoud nodig had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2014 14:27 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Carburateurs reinigen
In mijn herinnering klopt wat Headless en jij zeggen allebei.

De naald(houder) zit met een kwartslag in dat huis gedraaid EN met een boutje geborgd.

Het is normaal dat de naald om zijn as kan draaien. Als je naaldhouder met naald eruit haalt, zie je dat de naald met een e-clipje geborgd zit. Mocht je de naald los willen nemen van de houder, onthoud in welke groef de e-clip zit. Hij bepaalt de hoogte van de gasnaald en daarmee het werkbereik ervan  ::)

Ik zou verder niet rommelen met de vlotternaald. Als die het doet, doet-ie het. Neem de vlotterbuis niet uit (want dan kan niet).

Aan de voorkant van de carb, onder de venturi, zitten ook nog 2 sproeiers. Hou me ten goede, ene voor stationair en ene voor de choke ofzo. Ander weet Waffie het wel zeker  ;)

En, haal je carbs niet los van elkaar. Het synchroon-mechanisme is een motherfocker om weer in elkaar te zetten EN je synchroon moet opnieuw afgesteld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2014 16:46 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Carburateurs reinigen
Dat grote rubber -dat dat zo 'flubberig' is, is dat nou van de ethanol? Ik had dat op m'n DRZ ook..... en iedereen schreeuwt dan moord en brand over Ethanol toevoegingen in de peut.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2014 22:07 #14 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen


Ik zou verder niet rommelen met de vlotternaald. Als die het doet, doet-ie het. Neem de vlotterbuis niet uit (want dan kan niet).

Aan de voorkant van de carb, onder de venturi, zitten ook nog 2 sproeiers. Hou me ten goede, ene voor stationair en ene voor de choke ofzo. Ander weet Waffie het wel zeker  ;)

Ik heb geen idee wat Venturi wil zeggen dus een plaatje zou handig zijn. Moet de vlotterbuis trouwens nog doorgeblazen/gereinigd worden? Druppie remreiniger erin misschien?

Oh en nog even dit; Ik heb dus het aantal slagen geteld wat de 'Pilot Screw' uitgedraaid moet worden om de juiste lucht/brandstof-verhouding te krijgen. Ik merkte dat de mijne (allebei) 2 1/4 slag uitgedraaid zaten terwijl in het WPboek voor mijn bouwjaar('97) 2,5 slag staat aangegeven?? Mijn vraag is; Kan dit bewust zijn aangepast om een bepaald effect te krijgen? Of anderzijds, kan het ook een negatief effect hebben als hij niet volgens WPboek staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2014 22:24 - 05 dec 2014 23:05 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Carburateurs reinigen
Een venturi is een doelbewust in een stromingkanaal voor vloeistof of gas aangebrachte vernauwing. Doordat het passerende medium een snelheidsverhoging ondergaat ontstaat daardoor op die plek een drukverlaging; het venturi-effect.
Door die drukverlaging wordt de brandstof naar binnen gezogen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2014 23:58 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Carburateurs reinigen

Ik heb geen idee wat Venturi wil zeggen dus een plaatje zou handig zijn. Moet de vlotterbuis trouwens nog doorgeblazen/gereinigd worden? Druppie remreiniger erin misschien?


Vermoei je niet met jargon. Kijk naar de voorkant van de carb (de luchtfilterkant). Daar zie je in de buitenring aan de onderkant wat dingetjes zitten die eruit zien als de sproeiers in de vlotterkamer, alleen wat kleiner.

en, ja dat kan/mag (de vlotterbuis).

Oh en nog even dit; Ik heb dus het aantal slagen geteld wat de 'Pilot Screw' uitgedraaid moet worden om de juiste lucht/brandstof-verhouding te krijgen. Ik merkte dat de mijne (allebei) 2 1/4 slag uitgedraaid zaten terwijl in het WPboek voor mijn bouwjaar('97) 2,5 slag staat aangegeven?? Mijn vraag is; Kan dit bewust zijn aangepast om een bepaald effect te krijgen? Of anderzijds, kan het ook een negatief effect hebben als hij niet volgens WPboek staat?


Wat in je WPH staat is een leidraad. Dat wil zeggen, als je dat aantal omwentelingen aanhoudt, zal de motor in principe altijd redelijk stationair draaien. De wat gevorderde carb-fanaat kan daarvan afwijken (fine-tunen).

Dus, ja het kan zijn dat hij anders staat. Al weet je niet of betreffende afsteller verstand had van wat hij aan het doen was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2014 08:34 #17 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen
Dank voor de uitleg heren. Ik had bij het doorschakelen en verder optrekken in de 2e versnelling last van stotteren. Kan dit veroorzaakt worden door de afwijkende waarde van die Pilot-Screw? Of ligt de oorzaak eerder in een verstopte Pilot-Jet? (zie eerste post, rechtersproeier van het trio in het midden) Ik vermoed het laatste maar graag bevestiging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2014 19:21 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Carburateurs reinigen
Je hebt het over bij 'verder optrekken'.

De statio-sproeier doet altijd mee in het volledige mengsel, maar als de hoofdsproeier nog niet aangesproken wordt, is de statio-sproeier, naast stationair draaien, ook verantwoordelijk voor het oppakken van het toerental als gas gegeven wordt. Maar, dit bereik is maar beperkt (maximaal tot 1/8 gas ongeveer). Daarna zal de hoofdsproeier het overnemen, omdat de gasnaald omhoog komt bij verder gas geven en de gevraagde brandstof doorlaat.

Ik kan wel even doorgaan nog, maar, controleer beiden, op beide carbs.

Dat je in hogere versnellingen misschien minder klachten hebt, kan zijn omdat de overbrenging steeds meer op gaat vangen/uitvlakken. Andersom, in de 1 en 2 is de overbrenging erg kort en merk je daardoor ook direct haperingen.


Voetnoot bij je eerdere opmerking over het aantal omwentelingen voor de stationair mengselschroef: Nu je weet dat hij verantwoordelijk is voor oppakken van het toerental vanaf stationair, kun je wellicht ook inzien dat als die wat  'off' staan, de motor trager op kan pakken. Andersom, fine-tunen m.b.v. deze schroef kan de motor bij NET wegrijden ietsjes 'crispier' maken  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 09:31 #19 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateurs reinigen

Je hebt het over bij 'verder optrekken'.

De statio-sproeier doet altijd mee in het volledige mengsel, maar als de hoofdsproeier nog niet aangesproken wordt, is de statio-sproeier, naast stationair draaien, ook verantwoordelijk voor het oppakken van het toerental als gas gegeven wordt. Maar, dit bereik is maar beperkt (maximaal tot 1/8 gas ongeveer). Daarna zal de hoofdsproeier het overnemen, omdat de gasnaald omhoog komt bij verder gas geven en de gevraagde brandstof doorlaat.

Ik kan wel even doorgaan nog, maar, controleer beiden, op beide carbs.

Respect voor je kennis maar wat moet ik nu precies controleren? Ik heb de sproeiers beiden al een paar uur in de Remreiniger laten weken en volgens mij zij die wel schoon nu.
Verder was ik idd van plan om de mengselschroef (ofwel de Pilot Screw) volgens WPboek-instructies te zetten (2,5 slag uit) ipv die kwartslag minder zoals hij stond. Met een beetje mazzel lost dat het stottereuvel al op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 11:21 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Carburateurs reinigen
Gewoon, dat de sproeiers schoon en gangbaar zijn.

De mengselschroeven een kwartslag teveel/te weinig open zou geen hele grote problemen moeten geven.

Er zijn zoveel factoren die meespelen bij het verbrandingsproces en het moet allemaal goed zijn.

Bijvoorbeeld, heb je een slechte bougie en je geeft flink gas, dan kan een zwakke vonk dat rijkere mengsel niet aan en dan kan die op dat moment kort bokken. Of, als de naald te hoog staat (te rijk) en je gooit gas dicht, krijg je een duwtje na.

Alles moet goed staan: carb-afstelling, luchtdichte afsluiting, ontsteking, kleppen, bougies noem maar op. Het is niet maar één ding..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden