Carburateur zit vast?

29 nov 2014 12:33 #1 door Mr Blue
Carburateur zit vast? werd gestart door Mr Blue
Is er een truukje voor om je carburateur los te krijgen? Ik krijg er amper beweging in. Alles is los maar toch vraagt het nog veel overredingskracht. Kruipolie? Schroevendraaier onder het rubber steken? Draaiende beweging maken? Laten schrikken? Andere suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2014 13:04 #2 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Carburateur zit vast?
Wat zit vast? ik dacht eerst de schuif,  maar je bedoelt de bouten?

29 nov 2014 13:34 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Carburateur zit vast?
De carburateur zit erg vast in het rubber, geen schroevendraaier eronder want dan beschadig je het rubber.
Rustig blijven wrikken totdat hij los komt.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

29 nov 2014 13:37 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Carburateur zit vast?
Beetje WD40 oid er op spuiten  :). Rubber en metaal hebben de neiging na verloop van tijd behoorlijk aan elkaar te 'hechten', dat merk je ook met allerlei andere slangen en leidingen, zoals die van brandstof en koeling. Een beetje smeermiddel er op doet vaak wonderen. Ook bij het weer monteren  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

29 nov 2014 14:39 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Carburateur zit vast?

+ 1

29 nov 2014 15:55 #6 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Carburateur zit vast?
Ah ok dus er mag toch smeermiddel gebruikt worden met rubber. Was even een twijfelpuntje dank.

29 nov 2014 18:51 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Carburateur zit vast?
ja en nee

rubber heeft  wel de neiging om te gaan zwellen als het in contact contact komt met smeer(olie)
maar soms kun je niet zonder een hulp middel
het moet dun zijn en goede kruip eigenschappen
wd 40, siliconenolie, etc maar zeker geen smeerolie

30 nov 2014 00:27 #8 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Carburateur zit vast?
Ik heb bij mijn bol wel eens wat afwassop gebruikt en met de föhn wat verwarmd, leek het toen ook wat makkelijker te maken.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

01 dec 2014 16:12 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Carburateur zit vast?
idd een beetje WD40 erop en 'loswiebelen'.

andere tip voor slangen die vast gaan zitten:
- Duw ze nooit helemaal op het tuutje, maar laat pakweg 5mm over. Mocht je ze los willen halen, dan duw (want dan wordt de diameter feitelijk groter) je de slang eerst verder op de tuut zodat hij los springt (door het groter worden). Daarna trek je 'm er zo af.
Als een slang 'vastgeplakt' zit en je probeert hem los te trekken verklein je feitelijk de diameter en lukt 't amper.

Niet dat ik ervaring heb met brandstofpompen wisselen ofzo..... ;-)

... was ooit lid ...

01 dec 2014 17:23 #10 door Robertehv
Dat is een wereldtip Daan! Thx.

Daar ga ik voortaan rekening mee houden.

KTM 990 Adventure
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

01 dec 2014 18:21 #11 door kees
Mijn ervaring is inderdaad ook, zoals Daan oppert, duwen en draaien.

Slangen, rubbers, handvatten. Ik gebruik daar ook een smeermiddel voor. Vaak licht ik het begin voorzichtig met een schroevendraaier en spuit er dan tussen.

Vervolgens op z'n Daan's loswiebelen. Soms behandeling herhalen.

Als het koud is moet je altijd wat voorzichtiger zijn omdat alles dan stugger is.

01 dec 2014 21:23 #12 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Carburateur zit vast?
Voor handvaten gebruik ik remmenreiniger (ook schroevendraaier ertussen, spuiten, draaien en trekken. De handvaten worden dan niet gesmeerd en bij het monteren gebruik ik ook remmenreiniger. Vast als een huis wanneer de reiniger weg is. Ik weet niet maar volgens mij kan dit ook met carb rubbers ed

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

01 dec 2014 22:51 #13 door kees

Voor handvaten gebruik ik remmenreiniger (ook schroevendraaier ertussen, spuiten, draaien en trekken. De handvaten worden dan niet gesmeerd en bij het monteren gebruik ik ook remmenreiniger. Vast als een huis wanneer de reiniger weg is. Ik weet niet maar volgens mij kan dit ook met carb rubbers ed

Alcohol van de drogist is ook geweldig bij monteren handvatten. Als een huis!

01 dec 2014 23:50 #14 door daandus
remreiniger is wel een heel agressief goedje - misschien niet slim om op allerhande rubbers etc. te gebruiken.

By the way: het werkt FANTASTISCH als wespenverdelger. Gewoon vanaf een afstandje op 't nest spuiten, en ze gaan allemaal naar binnen. Dan het nest zeiknat spuiten en het wordt doodstil. Zakkie erom, afknippen, dichtknopen, klaar. Nog zo'n gratis tip!
(en ja, dit heb ik zelf uitgeprobeerd....)

... was ooit lid ...

02 dec 2014 00:02 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Carburateur zit vast?

remreiniger is wel een heel agressief goedje - misschien niet slim om op allerhande rubbers etc. te gebruiken.

By the way: het werkt FANTASTISCH als wespenverdelger. Gewoon vanaf een afstandje op 't nest spuiten, en ze gaan allemaal naar binnen. Dan het nest zeiknat spuiten en het wordt doodstil. Zakkie erom, afknippen, dichtknopen, klaar. Nog zo'n gratis tip!

Hahahaha, geweldig, die moet ik onthouden, had vorige zomer een wespennest in de tuin. Goeie tip  :D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

02 dec 2014 09:42 #16 door Robertehv

Was dit meteen een succes verhaal of heb je misschien nog wat (leed)vermakelijke mislukte eerdere pogingen gedaan?  ;)

KTM 990 Adventure

02 dec 2014 15:49 #17 door daandus
Uhm... alle wespenverdelger was uitverkocht hier, dus dan moet je wat.

We knipten met gevaar voor eigen leven takjes weg zodat het nest goed bereikbaar was, maar die beestjes marcheren dan allemaal over 't nest om de boel te verdedigen.
Ik had de BBQ aangezet, en een papieren zak klaar. Ik wilde de zak eroverheen trekken, dan dichtmaken en het takje afknippen. Dan op de BBQ. Gemeen he?
Maar goed, 1-0 voor de wespen want Daantje durfde 't niet meer - die beesten waren zo boos.

En toen zag ik m'n spuitbus remmenreiniger (ABS safe, misschien deed dat 't 'em ;-)) staan die heel gericht spuit.
Dus ik was boos, en spuit een beetje in de opening - plots kruipen ze allemaal naar binnen. Daarna dus 't nest natgemaakt, iedereen binnen.
Plastic zak erom, dichtgeknoopt. Alles stil. Toen de lucht uit de zak geduwd en plat gestampt. Klaar.
Niet gestoken! ;-)

... was ooit lid ...

02 dec 2014 16:10 #18 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Carburateur zit vast?
Remmenreiniger is idd vrij agressief maar ook heel snel weer verdwenen en er blijft volgens mij niks achter, das een voordeel.

En waarom wel je rubbers op lekken (valse lucht) controleren met het spul maar dan bang zijn het er op te spuiten als het los moet?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

02 dec 2014 18:30 #19 door Robertehv

Uhm... alle wespenverdelger was uitverkocht hier, dus dan moet je wat.

We knipten met gevaar voor eigen leven takjes weg zodat het nest goed bereikbaar was, maar die beestjes marcheren dan allemaal over 't nest om de boel te verdedigen.
Ik had de BBQ aangezet, en een papieren zak klaar. Ik wilde de zak eroverheen trekken, dan dichtmaken en het takje afknippen. Dan op de BBQ. Gemeen he?
Maar goed, 1-0 voor de wespen want Daantje durfde 't niet meer - die beesten waren zo boos.

En toen zag ik m'n spuitbus remmenreiniger (ABS safe, misschien deed dat 't 'em ;-)) staan die heel gericht spuit.
Dus ik was boos, en spuit een beetje in de opening - plots kruipen ze allemaal naar binnen. Daarna dus 't nest natgemaakt, iedereen binnen.
Plastic zak erom, dichtgeknoopt. Alles stil. Toen de lucht uit de zak geduwd en plat gestampt. Klaar.
Niet gestoken! ;-)

En op de BBQ ermee?

KTM 990 Adventure

03 dec 2014 15:58 #20 door daandus
Nee, dat lijkt me wat gevaarlijk. Het platgestampte zakje ging in de vuilcontainer. Verder nog vragen? ;-)

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden