5% bio-brandstof

06 aug 2009 12:36 #21 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic 5% bio-brandstof

Geweldig om te lezen over al die overbezorgdheid voor onze kinders..

Volgens mij zijn AT's ooit ontworpen als de ultieme reisenduro, die door woestijnen, over vlakten en intercontinentaal gebruikt kon worden..
Niet in alle landen gebruikt men dezelfde samenstelling van brandstoffen, en daar is de twin gewoon voor aangepast.. het ding zuipt zo'n beetje alles wat wil branden en een octaangehalte heeft van 91 of hoger, en dan nog zijn er mensen die 95 niet goed genoeg vinden  ;D

Geweldig om te lezen over al die overbezorgdheid voor onze kinders..

Volgens mij zijn AT's ooit ontworpen als de ultieme reisenduro, die door woestijnen, over vlakten en intercontinentaal gebruikt kon worden..
Niet in alle landen gebruikt men dezelfde samenstelling van brandstoffen, en daar is de twin gewoon voor aangepast.. het ding zuipt zo'n beetje alles wat wil branden en een octaangehalte heeft van 91 of hoger, en dan nog zijn er mensen die 95 niet goed genoeg vinden  ;D


Dat klopt wel , het gaat niet over het octaan gehalte, maar dat de samenstelling het rubber in het systeem aantast.
de benzineslang, benzine filter ,, eventueel de pomp , en de rubbere delen van de carburateur

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 15:39 #22 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic 5% bio-brandstof
I know, maar we verdwaalden alweer richting benzines en octaanverhalen..

Maar blijkbaar is dat ethanol verhaal dus al jaaaaaren bekend, want er wordt al over gesproken in de manual van de RD04 zoals hierboven te lezen is..
Ik denk daardoor dat het materiaal wat gebruikt is op onze twins gewoon geschikt is voor die nieuwe milieugeintje..

Tevens denk ik niet dat brandstofmaatschappijen het risico zouden lopen deze toevoeging te gebruiken als daardoor de helft (ofzo) van hun cliëntèle langs de weg zou kunnen komen te staan met opgeloste slangen, rubbers en keerringen, dat doet het namelijk erg slecht als reklame op het hedendaagse internet  ;D

Ik ben tevens erg benieuwd of iemand er al een mailtje richting importeur aan gewaagd heeft..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 15:51 #23 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic 5% bio-brandstof

I know, maar we verdwaalden alweer richting benzines en octaanverhalen..

Maar blijkbaar is dat ethanol verhaal dus al jaaaaaren bekend, want er wordt al over gesproken in de manual van de RD04 zoals hierboven te lezen is..
Ik denk daardoor dat het materiaal wat gebruikt is op onze twins gewoon geschikt is voor die nieuwe milieugeintje..

Tevens denk ik niet dat brandstofmaatschappijen het risico zouden lopen deze toevoeging te gebruiken als daardoor de helft (ofzo) van hun cliëntèle langs de weg zou kunnen komen te staan met opgeloste slangen, rubbers en keerringen, dat doet het namelijk erg slecht als reklame op het hedendaagse internet  ;D

Ik ben tevens erg benieuwd of iemand er al een mailtje richting importeur aan gewaagd heeft..


klinkt plausibel ,, ik weet van bepaalde auto's van na 2000 dat ze er wel tegen kunnen ,, en de wat exclusiever auto's al begin jaren 90.
maar er is nou eenmaal een ingebakken argwaan tegen oliemaatschappijen.

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 15:55 #24 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic 5% bio-brandstof
En terecht IMHO  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2009 16:16 #25 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic 5% bio-brandstof

En terecht IMHO  ::)


maar het is wel schijt als je gaat rijden en ergens komt te staan omdat je pomp niet wil of je bent op vakantie en de rubbers van de CD zijn zo stug dat ie beroert loopt ,,, dan ben je mooi klaar mee.........
Honda zou eigenlijk per type en jaartal wat online moeten zetten ......

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 10:37 #26 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic 5% bio-brandstof
Minimale octaan waardes hangen samen met de compressie verhouding toch? Een Africa Twin zal vanwege zijn compressie verhouding (7:1)minimaal RON 96 (euro 96?) nodig hebben volgens The Car Bible .

wil niet zeggen dat hij slecht presteert met mindere brandstoffen hoor. sterker: de BMW's uit long way around/ down hebben ondanks hun hogere compressie verhouding (10:1) op slechter spul perfect gelopen, hoewel hun misschien weer elektronica aan boord hebben die pingelen detecteert en het proces bewaakt.

en over de 10% ethanol ongein: 't zou fijn zijn als Honda een (pers)bericht naar buiten brengt oid. op deze wiki word aangegeven dat de brandstofslangen het nog wel redden met 10% ethanol, maar carburateurs "niet". of dit inhoud dat rubberen ingewanden vervangen moeten worden of het systeem opnieuw moet worden afgesteld staat er niet, en omdat het niet voertuigspecifiek is hoeft 't niets te betekenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2009 10:51 #27 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic 5% bio-brandstof
Ik denk dat je even je zuigerveren moet checken hoor... een AT heeft een compressieverhouding van 9:1, en die car bible lijkt me ook niet echt het juiste naslagwerk voor je motor, wat dacht je van het Honda instruktie boekje wat bij je motor hoort, daar staat namelijk in dat je benzine moet gebruiken met een octaan gehalte van minimaal 91.

grtjs Arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 03:00 #28 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic 5% bio-brandstof
Vandaag in duitsland 15% etanol/bezine Bij Bunde 1 euro ge tankt :))

HE15Op 7 juli 2008 opende milieuminister Cramer in Voorburg de eerste hE15-pomp, ook wel Biosuper genoemd. Biosuper hE15 bestaat voor 15 procent uit 'hydrogenous Ethanol' en voor 85 procent uit Euro 95-benzine. Kortom, het aandeel van biocomponent ethanol is zeven keer zo hoog als in gewone benzine en zelfs bijna drie keer de 5,75 procent die de EU vanaf 2010 voorschrijft. De letter 'h' staat voor 'hydrogenous'. In gewoon Nederlands: nat. Ethanol komt nat uit het destillatieproces. Het bevat dan water. Normaal gesproken wordt het wateraandeel tot minder dan een procent teruggebracht voordat bio-ethanol met benzine wordt gemengd want water geeft roestvorming en daar zijn automotoren niet tegen bestand. Het droogproces heeft ook nadelen want het kost geld en energie. Door het achterwege laten van het droogproces wordt geld en energie bespaard. Dat laatste is goed voor de duurzaamheid, het eerste is goed voor de prijs. HE15 Biosuper, met 4 procent water in de ethanol, hoeft daarom niet meer te kosten dan Euro 95. Op de site van HE Blends, www.heblendsnederland.nl , staat een witte lijst van auto’s die op E15 mogen rijden. Daarop staan vrijwel alleen maar flexifuel auto’s, de auto’s die ook geschikt zijn voor E85 (85 procent bio-ethanol, 15 procent benzine). Het is overigens niet volledig duidelijk of een auto die op E15 mag rijden ook op hE15 Biosuper mag rijden. Wanneer een autofabrikant zijn auto goedkeurt voor E15, dan bedoelt hij mogelijk een E met hooguit 1 procent en geen 4 procent water er in. Of een auto geschikt is voor het gebruik van hE15 kan dus per autofabrikant en zelfs per model binnen een automerk verschillen. Dat hE15 ook wel Biosuper genoemd wordt, komt omdat ethanol klopvaster is dan benzine. HE Blends geeft aan dat het mengsel van 85 procent Euro 95 en 15 procent hydrogenous ethanol een octaangetal van 98 heeft, identiek dus aan het octaangetal van reguliere superplus.

Bio MethanolBio-methanol stond vroeger bekend onder de naam houtalcohol. Net als bio-ethanol kan bio-methanol worden gebruikt als benzinevervanger. Het is een vloeibare brandstof die onder meer te fabriceren is uit synthesegas, een mengsel van kool monoxide (CO) en waterstof (H2) dat vrijkomt bij de vergassing van biomassa. Via een katalytisch proces kan uit dit synthesegas methanol worden gemaakt. Synthesegas, en daarmee methanol, kan ook uit fossiele brandstoffen worden gemaakt, zoals uit aardgas of steenkool. Bij de productie van biodiesel ontstaat glycerine als bijproduct waarvan eveneens bio-methanol kan worden geproduceerd. BioMCN (Bio Methanol Chemie Nederland) uit Delfzijl, wist van die nood een deugd te maken en slaagde erin de vrijgekomen glycerine te verdampen en weer te gebruiken voor de productie van bio-methanol. Twee vliegen in één klap: de glycerineberg weg en goedkope brandstof terug. Eind 2007 kregen uitvinder en medeoprichter Sieb Doorn en directeur Rob Voncken van BioMCN er zelfs de 'Biofuels Technology Innovation Award' voor.

Bron(nen)
www.duurzaamopweg.nl/energiebronnen/biobrandstoffen-benzine/

zal als ik in duitsland ben dit tanken.
20010 5% 2015 10%  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 03:08 #29 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic 5% bio-brandstof
10% etanol C:-)bron www.heblendsnederland.nl/automobilist/witte-lijst.html

Freigaben für Motorräder
Seitens der Motorrad-Hersteller existieren bisher, wie die Tabelle zeigt, nur sehr wenige Freigaben.
Marke Freigabe für
BMW / Husqvarna - alle Modelle
Buell,
Harley-Davidson
- alle serienmäßigen Harley-Davidson Motoren ab dem Modelljahr 1980
- für Harley-Davidson Motorräder, die vor dem Modelljahr 1980 gefertigt wurden
oder modifizierte bzw. leistungsgesteigerte Harley-Davidson Motoren sowie für
alle Buell Modelle wird empfohlen, auf Super Plus (ROZ 98) umzusteigen
Ducati wird noch geprüft
Honda - alle Honda-Zweiräder, die die Euro-3-Norm erfüllen
- für Euro-2-Motorräder sowie ältere Fahrzeuge, die nach 1990 gebaut wurden,
gelten die Angaben im Fahrer-Handbuch
- Motorräder vor 1988 befinden sich in Prüfung; Ergebnisse auf www.honda.de
Kawasaki - Verwendung von E10 zwar grundsätzlich nicht verboten, es wird jedoch empfohlen
Kraftstoffe mit einem niedrigeren Ethanol-Anteil zu tanken
- Begründung: E10 kann die Performance eines Motors beeinträchtigen (z.B.
Leistungsentfaltung, Laufkultur) und u.a. folgende Probleme mit sich bringen:
instabiles Standgas, schlechteres Ansprechverhalten, Motorklingeln. Bei Auftreten
dieser Symptome, wird empfohlen, Kraftstoff mit niedrigerem Ethanol-
Anteil nachzutanken bzw. auf Super Plus (ROZ 98) umzusteigen.
KTM - alle Modelle seit Modelljahr 2000
- bei älteren Modellen (vor Modelljahr 2000) wird von der Verwendung von Ottokraftstoffen
mit mehr als 5 Vol.% Ethanol (> E5) abgeraten
Triumph - alle Modelle der Hinckley-Ära seit Baujahr 1990
Yamaha - alle Modelle über 50 cm³ Hubraum ab Modelljahr 2010
- Motorräder mit Euro-3-Norm befinden sich in Prüfung
- für Euro-2 und ältere Motorräder sowie für Modelle bis 50 cm³ Hubraum wird
empfohlen, auf Super Plus (ROZ 98) umzusteigen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 08:56 #30 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic 5% bio-brandstof

Vandaag in duitsland 15% etanol/bezine Bij Bunde 1 euro ge tankt :))

HE15Op 7 juli 2008 opende milieuminister Cramer in Voorburg de eerste hE15-pomp, ook wel Biosuper genoemd. Biosuper hE15 bestaat voor 15 procent uit 'hydrogenous Ethanol' en voor 85 procent uit Euro 95-benzine. Kortom, het aandeel van biocomponent ethanol is zeven keer zo hoog als in gewone benzine en zelfs bijna drie keer de 5,75 procent die de EU vanaf 2010 voorschrijft. De letter 'h' staat voor 'hydrogenous'. In gewoon Nederlands: nat. Ethanol komt nat uit het destillatieproces. Het bevat dan water. Normaal gesproken wordt het wateraandeel tot minder dan een procent teruggebracht voordat bio-ethanol met benzine wordt gemengd want water geeft roestvorming en daar zijn automotoren niet tegen bestand. Het droogproces heeft ook nadelen want het kost geld en energie. Door het achterwege laten van het droogproces wordt geld en energie bespaard. Dat laatste is goed voor de duurzaamheid, het eerste is goed voor de prijs. HE15 Biosuper, met 4 procent water in de ethanol, hoeft daarom niet meer te kosten dan Euro 95. Op de site van HE Blends, www.heblendsnederland.nl , staat een witte lijst van auto’s die op E15 mogen rijden. Daarop staan vrijwel alleen maar flexifuel auto’s, de auto’s die ook geschikt zijn voor E85 (85 procent bio-ethanol, 15 procent benzine). Het is overigens niet volledig duidelijk of een auto die op E15 mag rijden ook op hE15 Biosuper mag rijden. Wanneer een autofabrikant zijn auto goedkeurt voor E15, dan bedoelt hij mogelijk een E met hooguit 1 procent en geen 4 procent water er in. Of een auto geschikt is voor het gebruik van hE15 kan dus per autofabrikant en zelfs per model binnen een automerk verschillen. Dat hE15 ook wel Biosuper genoemd wordt, komt omdat ethanol klopvaster is dan benzine. HE Blends geeft aan dat het mengsel van 85 procent Euro 95 en 15 procent hydrogenous ethanol een octaangetal van 98 heeft, identiek dus aan het octaangetal van reguliere superplus.

Bio MethanolBio-methanol stond vroeger bekend onder de naam houtalcohol. Net als bio-ethanol kan bio-methanol worden gebruikt als benzinevervanger. Het is een vloeibare brandstof die onder meer te fabriceren is uit synthesegas, een mengsel van kool monoxide (CO) en waterstof (H2) dat vrijkomt bij de vergassing van biomassa. Via een katalytisch proces kan uit dit synthesegas methanol worden gemaakt. Synthesegas, en daarmee methanol, kan ook uit fossiele brandstoffen worden gemaakt, zoals uit aardgas of steenkool. Bij de productie van biodiesel ontstaat glycerine als bijproduct waarvan eveneens bio-methanol kan worden geproduceerd. BioMCN (Bio Methanol Chemie Nederland) uit Delfzijl, wist van die nood een deugd te maken en slaagde erin de vrijgekomen glycerine te verdampen en weer te gebruiken voor de productie van bio-methanol. Twee vliegen in één klap: de glycerineberg weg en goedkope brandstof terug. Eind 2007 kregen uitvinder en medeoprichter Sieb Doorn en directeur Rob Voncken van BioMCN er zelfs de 'Biofuels Technology Innovation Award' voor.

Bron(nen)
www.duurzaamopweg.nl/energiebronnen/biobrandstoffen-benzine/

zal als ik in duitsland ben dit tanken.
20010 5% 2015 10%  :o



4 % water vind ik best wat ........
Dan moet je rijker mengel/inspuiten , zeker bij lage toerentallen bij belasting anders zal ie afslaan ,, en die geschikte voertuigen zullen die aanpassingen wel hebben ....  ze kunnen toch behalve door verhitting/verdamping wat inderdaad (veel) energie kost ook een kolom gebruiken door dat de brandstof lichter is dan water en dus boven drijft boven in afpompen en het water zit dan onderin bij voldoende massa en hoogste kolom kan je echt wel die 4 % verder naar beneden krijgen.....


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden