Geweldig om te lezen over al die overbezorgdheid voor onze kinders..
Volgens mij zijn AT's ooit ontworpen als de ultieme reisenduro, die door woestijnen, over vlakten en intercontinentaal gebruikt kon worden..
Niet in alle landen gebruikt men dezelfde samenstelling van brandstoffen, en daar is de twin gewoon voor aangepast.. het ding zuipt zo'n beetje alles wat wil branden en een octaangehalte heeft van 91 of hoger, en dan nog zijn er mensen die 95 niet goed genoeg vinden ;D
Geweldig om te lezen over al die overbezorgdheid voor onze kinders..
Volgens mij zijn AT's ooit ontworpen als de ultieme reisenduro, die door woestijnen, over vlakten en intercontinentaal gebruikt kon worden..
Niet in alle landen gebruikt men dezelfde samenstelling van brandstoffen, en daar is de twin gewoon voor aangepast.. het ding zuipt zo'n beetje alles wat wil branden en een octaangehalte heeft van 91 of hoger, en dan nog zijn er mensen die 95 niet goed genoeg vinden ;D
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
I know, maar we verdwaalden alweer richting benzines en octaanverhalen..
Maar blijkbaar is dat ethanol verhaal dus al jaaaaaren bekend, want er wordt al over gesproken in de manual van de RD04 zoals hierboven te lezen is..
Ik denk daardoor dat het materiaal wat gebruikt is op onze twins gewoon geschikt is voor die nieuwe milieugeintje..
Tevens denk ik niet dat brandstofmaatschappijen het risico zouden lopen deze toevoeging te gebruiken als daardoor de helft (ofzo) van hun cliëntèle langs de weg zou kunnen komen te staan met opgeloste slangen, rubbers en keerringen, dat doet het namelijk erg slecht als reklame op het hedendaagse internet ;D
Ik ben tevens erg benieuwd of iemand er al een mailtje richting importeur aan gewaagd heeft..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
En terecht IMHO :
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Vandaag in duitsland 15% etanol/bezine Bij Bunde 1 euro ge tankt )
HE15Op 7 juli 2008 opende milieuminister Cramer in Voorburg de eerste hE15-pomp, ook wel Biosuper genoemd. Biosuper hE15 bestaat voor 15 procent uit 'hydrogenous Ethanol' en voor 85 procent uit Euro 95-benzine. Kortom, het aandeel van biocomponent ethanol is zeven keer zo hoog als in gewone benzine en zelfs bijna drie keer de 5,75 procent die de EU vanaf 2010 voorschrijft. De letter 'h' staat voor 'hydrogenous'. In gewoon Nederlands: nat. Ethanol komt nat uit het destillatieproces. Het bevat dan water. Normaal gesproken wordt het wateraandeel tot minder dan een procent teruggebracht voordat bio-ethanol met benzine wordt gemengd want water geeft roestvorming en daar zijn automotoren niet tegen bestand. Het droogproces heeft ook nadelen want het kost geld en energie. Door het achterwege laten van het droogproces wordt geld en energie bespaard. Dat laatste is goed voor de duurzaamheid, het eerste is goed voor de prijs. HE15 Biosuper, met 4 procent water in de ethanol, hoeft daarom niet meer te kosten dan Euro 95. Op de site van HE Blends, www.heblendsnederland.nl , staat een witte lijst van auto’s die op E15 mogen rijden. Daarop staan vrijwel alleen maar flexifuel auto’s, de auto’s die ook geschikt zijn voor E85 (85 procent bio-ethanol, 15 procent benzine). Het is overigens niet volledig duidelijk of een auto die op E15 mag rijden ook op hE15 Biosuper mag rijden. Wanneer een autofabrikant zijn auto goedkeurt voor E15, dan bedoelt hij mogelijk een E met hooguit 1 procent en geen 4 procent water er in. Of een auto geschikt is voor het gebruik van hE15 kan dus per autofabrikant en zelfs per model binnen een automerk verschillen. Dat hE15 ook wel Biosuper genoemd wordt, komt omdat ethanol klopvaster is dan benzine. HE Blends geeft aan dat het mengsel van 85 procent Euro 95 en 15 procent hydrogenous ethanol een octaangetal van 98 heeft, identiek dus aan het octaangetal van reguliere superplus.
Bio MethanolBio-methanol stond vroeger bekend onder de naam houtalcohol. Net als bio-ethanol kan bio-methanol worden gebruikt als benzinevervanger. Het is een vloeibare brandstof die onder meer te fabriceren is uit synthesegas, een mengsel van kool monoxide (CO) en waterstof (H2) dat vrijkomt bij de vergassing van biomassa. Via een katalytisch proces kan uit dit synthesegas methanol worden gemaakt. Synthesegas, en daarmee methanol, kan ook uit fossiele brandstoffen worden gemaakt, zoals uit aardgas of steenkool. Bij de productie van biodiesel ontstaat glycerine als bijproduct waarvan eveneens bio-methanol kan worden geproduceerd. BioMCN (Bio Methanol Chemie Nederland) uit Delfzijl, wist van die nood een deugd te maken en slaagde erin de vrijgekomen glycerine te verdampen en weer te gebruiken voor de productie van bio-methanol. Twee vliegen in één klap: de glycerineberg weg en goedkope brandstof terug. Eind 2007 kregen uitvinder en medeoprichter Sieb Doorn en directeur Rob Voncken van BioMCN er zelfs de 'Biofuels Technology Innovation Award' voor.
Bron(nen)
www.duurzaamopweg.nl/energiebronnen/biobrandstoffen-benzine/
zal als ik in duitsland ben dit tanken.
20010 5% 2015 10%
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.