Wat zijn de kenmerken van een versleten versnellingsbak lager?

23 mei 2009 20:04 #1 door Hotel 317
Beste,

Ik heb eens wat "minder fijne dingetjes" opgesomt en ben er achter gekomen dat dit best wel een probleem in the making is:

1. Het schakelpootje "klappert" soms bij opschakelen in hoge toeren
2. Het schakelen gaat stroever en luidruchtiger als met m'n RD04
3. Hij is steeds moeilijker in z'n neutraal te krijgen (vanaf 1 omhoog gaat soms totaal niet?!)

Ik heb de ketting één keer te strak afgesteld, en er heeft er een periode te veel olie in gezeten (100cc ofzo) wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan weet ik niet en ik kan me niet herinneren hoe soepel de fiets schakelde toen ik hem voor het eerst kreeg.

Zijn de problemen kenmerkend voor een stukkend lager? verkeerde olie? de kettingsspeling ís nu goed, só....

Tevens, is er een mogenlijkheid dat er olie "verdwijnt" , en even later weer terugstroomt vanuit zijn schuilplaats?
Discussie gesloten.
23 mei 2009 20:42 #2 door Bono
Ik ben niet echt een techneut, maar ik heb onlangs mijn koppelingskabel (moeten) vervangen. Ik had de kabel aanvankelijk te strak staan. Ik had dezelfde prblemen als jij omschrijft. Ik heb dus alles opnieuw ingesteld en ik moet zeggen, dat het veel fijner schakelt. Misschien dat een goede afstelling van de koppelingskabel jouw probleem ook oplost. ??? Misschien valt het allemaal nog reuze mee.

-- Han --
Discussie gesloten.
25 mei 2009 11:40 #3 door olaf
wat betreft de olie is het mij ook wel eens opgevallen dat de aawijzing op de peilstok verandert zonder dat ik bijvul , ik peil daarom altijd onder dezelfde omstandigheden motor warm gereden en na de tankbeurt , 100cc teveel kan geen kwaad het risco wat je loopt bij teveel is keerringen en pakkingen die gaan lekken , veeeel teveel wordt een ander verhaal .
Ik ben het met Bono eens stel eerst een keer de koppeling en ketting goed af zoals het hoort , slecht naar zijn vrij vanuit een had ik ook in sommige omstandigheden heb de ketting nu iets losser en andere olie (moest toch ververst worden) en het probleem is weg .
Klapperen van het pookje heb ik nog niet gezien , maar blijkt alles niet te werken kan je alsnog verder gaan zoeken.
Ik gebruik nu een semisyntheet , weet niet wat er in zat , nu 10w40 van castrol  .
De uitgaande assen van de AT gaan ook wel eens kapot maar dat is dan vooral de vertanding van de as waar het tandwiel op zit .
Wat is de staat van je ketting en tandwielen ,  versleten kan het ook wel eens problemen gaan veroorzaken .
Anders waag een keer een trip naar AD  die weet een hoop van dit soort dingen Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R
Discussie gesloten.
26 mei 2009 04:50 #4 door Hotel 317
Na de koppeling opnieuw afgesteld te hebben (strakker) lijkt het euvel verholpen. Hartelijk dank! ;D.
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden