Balhoofdlagers vervangen

21 jan 2015 19:54 #1 door Mirko
Balhoofdlagers vervangen werd gestart door Mirko
Hier even een tip voor het vervangen van het onderste balhoofdlager.

Het onderste lager is er altijd moeilijk uit te krijgen. Er zit maar een zeer klein randje tussen het lager en het frame. Met een poelietrekker zal het zeker niet lukken. Wat ook vaak gedaan wordt is een las leggen op de binnenzijde van het lager, waarna het lager bij afkoeling los komt. Goede methode, maar je moet wel een lasapparaat hebben en garantie dat het lager los komt heb je niet. Je kan het lager schaal er ook uitslijpen met een Dremel, maar dan moet je wel uiterst voorzichtig te werk gaan, zodat je niet je frame beschadigd (zou ik niet aanraden).

Zelf heb ik een andere methode toegepast. Je neemt een stuk pijp met draadeinde er doorheen of een hele dikke en lange bout. Hier zet je tussen twee moeren een ring op. De ring slijp je aan één kant dun af. De ring druk je tussen het lager en het frame met een beitel en dan sla je van boven af het lager er uit. (wel wisselen van positie, zodat het niet scheef gaat). Ging bij mij perfect!! 

En natuurlijk in alle gevallen het frame wat verwarmen met een fohn en de nieuwe lager schalen voor montage even in de vriezer naast de kroketten.





2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2015 20:11 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Balhoofdlagers vervangen
Goeije tip! Slimme methode  8)

Het is mij zelf tot nu toe altijd, ondanks het smalle uitstekende randje, wel gelukt mbv een lange 'scherpe' schroevendraaier van bovenaf, maar dit ga ik onthouden  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2015 21:08 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Balhoofdlagers vervangen
Slim gedaan i.d.d  :)

Het is mij zelf tot nu toe altijd wel gelukt mbv een lange 'scherpe' schroevendraaier van bovenaf


Ja ik doe het ook daarmee. Vooral dat scherp  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2015 08:37 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Balhoofdlagers vervangen
Hele mooie tip inderdaad.
Zeker op de originele lagers van de Transalp 700 erg bruikbaar, want daar is het randje wat uit steekt zo mogelijk nog smaller als op de andere modellen  :-\

Er is ook een tooltje op de markt, maar voor de sporadische keer dat iemand het thuis doet is dat misschien weer wat overdreven om zoiets aan te schaffen.

Genoemde tool :

Ik heb nog even geen ervaring met dit tool, dus kan er nog niets over zeggen )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2015 20:33 #5 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Balhoofdlagers vervangen
Die Tool kende ik nog niet, maar ben bang dat als het erg vastzit dat e de kapot slaat of erdoorheen slaat.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2015 21:53 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Balhoofdlagers vervangen
Mja dat weet ik nog zo net niet. Drie punts uitdrijving levert de minste frictie op.

'Wij' moeten meer kracht zetten omdat we steeds maar om en om aan één zijde drang uitoefenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2015 21:58 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Balhoofdlagers vervangen
Dat is wel een mooie.

De thuis beun variant dmv vier maal inzagen van een stuk pijp zie ik nog wel zitten. Eventueel dmv een draadeind en een ''wig'' de boel naar buiten drukken zodra hij boven de lagerschaal in het balhoofd zit.

Aan de andere kant doe ik dat wisselen ook niet echt vaak...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2015 21:11 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Balhoofdlagers vervangen
ik koop altijd een stuk ijseren staaf, 8mm dik ofzo, slijp een stuk af van 30-40 mm en rossen maar met de grootste hamer die je kunt vinden. Je krijgt vanzelf een scherp randje aan de kant waar je slaat, dus dan draai je  de staaf om en slaan!

werkte tot nu toe altijd. Wel netjes rond gaan zodat de lagerschaal er rondom uitkomt.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2015 17:45 #9 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Balhoofdlagers vervangen
Veel motoren hebben een uitsparing in de rand waar de lagerschaal op rust.
Op die manier kun je de lagerschaal makkelijk verwijderen.


Wanneer die uitsparing er niet zit kun je hem ook zelf maken met een scherpe beitel.
Nadat de lagerschaal eruit is werk je het geheel netjes af.


De uitsparing vind je in de 12 uur of 6 uur positie.


Balhoofdlager vervangen komt redelijk vaak voor en niet alleen bij Honda.
Vorig jaar heb ik 15 balhoofdlagers vervangen en dit jaar zit ik alweer op twee stuks.


Tot nu toe heb ik twee keer een conisch lager moeten vervangen wat 1 keer door verkeerde montage kapot is gegaan. En 1 keer door roestvorming van het onderste lager.


De meeste montagefouten worden gemaakt met het niet goed in het frame persen van de lagerschalen en het oppersen van het lager op het onderste kroonstuk.
Er wordt dan geperst op de lagerkooi, dit is te voorkomen door de oude lagerbus als hulpgereedschap te gebruiken.


En het lager moet goed worden volgezet met vet.


Op internet zijn er veel filmpjes te vinden hoe het zou moeten.
Let wel dat er wat sleutelvaardigheid en gevoel bij het afstellen komt kijken.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2015 22:30 #10 door marleenbatenburg
Beantwoord door marleenbatenburg in topic Balhoofdlagers vervangen
Afgelopen jaar mijn lager vervangen samen met Ad Mies. Nadat hij er uit was hebben we inderdaad met een dremel een "inkeping" gemaakt voor de volgende keer.

Ik wist niet dat het lager vervangen moest worden...totdat...ik een nieuwe had :). Het rijdt enorm veel lekkerder!

En met instructies van mensen zoals Ad / Hans kan je het bijna zelf :)

Honda CB 500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2015 11:17 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Balhoofdlagers vervangen

kan je het bijna zelf


uhh hoezo bijna ? ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2015 13:49 #12 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Balhoofdlagers vervangen
In 2010 zelf balhoofdlager vervangen. Oude waren al conisch overigens. Wel helemaal ingesleten. Roloppervlak was niet vlak maar golfvormig :S  was er echt aan toe. Nieuwe conische lagers gemonteerd, sindsdien ook vrijwel geen last meer van voorwiel "waggel".

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 05:12 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Balhoofdlagers vervangen
Ik vind 't toch echt een mooi klusje, zeker voor de beginnende motor-klusser. D'r kan feitelijk weinig misgaan!

De onderste lagerschaal van de balhoofdpen halen da's veel lastiger dan die schaal uit 't frame tikken. (dremel/slijptol, inslijpen, flinke tik erop en hij springt los)

Monteren is ook gewoon 'je verstand gebruiken'.
Afstellen is een leuk klusje.

maar.... het ziet er heel stoer uit als je dit allemaal zelf doet en geeft veel voldoening!

Plus, het bespaart je een berg geld, mits je het allemaal goed doet!
Wij hadden tijdens onze reis geen dop 30 bij ons en dus de hoofmoer-ding op het balhoofd te los staan. TJa, dan ben je na 15.000 km dus weer aan de beurt omdat er speling op zit en de boel uitleutert.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 13:09 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Balhoofdlagers vervangen

De onderste lagerschaal van de balhoofdpen halen da's veel lastiger dan die schaal uit 't frame tikken. (dremel/slijptol, inslijpen, flinke tik erop en hij springt los)


Klopt Daan! Da's idd ook wel een uitdaging  :-\. Zo als jij zegt heb ik het ook wel gedaan, maar ik blijf dat slijpen met de dremel in gehard staal lastig vinden. Schijfjes breken bij mij altijd heel snel, vliegen in het rond, tegen je voorhoofd enzo  >:(. Veiligheidsbril uiteraard wél op  8) En ik schiet ook nog wel eens uit, zit er weer een gleufje in de onderste kroonplaat  ::)
En ga zo maar door  :)

Laatste x heb ik 'm met de heteluchtbrander flink warm gestookt en toen kwam hij er ook af  8)
Die lichtmetalen kroonplaat voert genoeg warmte van de pen af om niet te veel uit te zetten en dan komt er genoeg ruimte.
Alleen die onderste ring met rubber overleeft dat niet, maar goed, die red een aanval van de slijpschijf ook niet  ;D en als t goed is zit er bij je nieuwe lagers weer een nieuwe ring bij  :)

Afstellen moet volgens het wph weer met een bepaalde weerstand (in kg/Nm) op het stuur geloof ik, maar ik doe dat gewoon op gevoel. Als alle kabels en dergelijke er af zijn kun je naar mijn idee prima voelen wanneer het 'goed' is.

Leuk klusje idd  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 13:16 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Balhoofdlagers vervangen
Slijpje een randje in de lengterichting van de pen of haaks op de pen? De tweede is een stuk makkelijker te doen en dan kun je een beitel achter het randje krijgen.

De TIG doet lagers ook uit huizen en van assen krijgen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 13:40 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Balhoofdlagers vervangen
In de lengterichting van de pen idd. Zoals Daan zegt: stukkie inslijpen, flinke tik er op met hamer en beitel/schroevendraaier en dan barst 'ie wel open  8)

Wat bedoel jij dan Pim? Stuk wegslijpen aan de onderkant om op die manier ruimte te krijgen om er een beitel onder te krijgen?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 13:52 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Balhoofdlagers vervangen
Nee gewoon in het loopvlak van de rollen. Dan heeft een beteltje net genoeg grip om de schaal van de passing te meppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 13:56 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Balhoofdlagers vervangen
Ah  :). En splijt die schaal dan in de lengterichting?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 14:03 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Balhoofdlagers vervangen
Nee je tikt hem gewoon van de pen af ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 19:51 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Balhoofdlagers vervangen
Aha, gleufje slijpen om houwvast te krijgen dus  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden