Distirbutie ketting

15 feb 2015 11:03 #1 door egopro
Distirbutie ketting werd gestart door egopro
Ik was gister even bij de motorgarage. De eigenaar daar concludeerde aan de hand van een rateltje bij hoger toerental dat de distributieketting vervangen moest worden. Ik vind dit zelf best vroeg met 80.000 op de teller?

Kijkend naar de hoge reparatie kosten twijfel ik om de motor te gaan vervangen. Ook omdat ik 500km per week rijd en geen plek/tijd heb om te sleutelen.

It's not the fall that kills you, it's the sudden stop at the end!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2015 11:54 #2 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Distirbutie ketting
Als je het niet zelf doet zal het best een dure grap zijn, maar om je motor hiervoor weg te doen is wel heel rigoreus.

Bovendien krijg je een stuk minder voor een motor met een rstel in het blok

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2015 13:14 #3 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Distirbutie ketting
Is dat niet iets om samen met Ad of Hans een keer op een zaterdag te doen?

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2015 15:06 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Distirbutie ketting
Ik zou idd naar een Transalp specialist gaan, Ad of Hans (nou ja ik zou het blok opentrekken). Het zal niet de eerste keer zijn dat een motorzaak het bij het verkeerde eind heeft, hoe goed ze ook te boek staan. Rammeltjes zijn lastig te diagnosteren (is dat een woord?)

Succes

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2015 15:28 #5 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Distirbutie ketting

Ik zou idd naar een Transalp specialist gaan, Ad of Hans (nou ja ik zou het blok opentrekken). Het zal niet de eerste keer zijn dat een motorzaak het bij het verkeerde eind heeft, hoe goed ze ook te boek staan. Rammeltjes zijn lastig te diagnosteren (is dat een woord?)

Succes


diagnostiseren, maar diagnose stellen is ook goed

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2015 17:36 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Distirbutie ketting
dit zou toch geen reden van vervanging van de motorfiets hoeven te zijn

kosten van de ketting zijn minimaal en enkel de plaatsing kost tijd

en ja voor de achterste cylinder is het wat lastiger

maar de distributie ketting hoor je juist bij een lagertoerental .
dus hebben we wel een juiste diagnose
(vaak ligt het bij de transalp nl  aan de spanner die een beetje hulp nodig)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 09:07 #7 door egopro
Beantwoord door egopro in topic Distirbutie ketting
Waffie bedankt voor je antwoord, (iedereen trouwens) ik zit er erg mee in mijn hoofd. Ik rijd 500km per week (voornamelijk snelweg) ik heb gisteren even een proefritje gemaakt op een Versys (foei).

Ik vraag me af of het niet handiger is voor mij om een iets modernere fiets te kopen voor woonwerk.

Maar ja toen ik vanochtend weer naar het werk reed op de Alp, sloeg de wijzer weer door naar mijn Alpje.
Ik moet er onderhand 800ml olie per 1000km ingooien.
Ik merk op de snelweg als ik niet meer accelereer maar gewoon het gas open houd dat de motor een beetje zeurderig gaat bokken (pingelen). Kan dat met de distributie ketting te maken hebben?

Misschien kijken naar een 650, de 700 vind ik kijken naar KM/Bouwjaar nog best prijzig.

Ad is in Sprundel toch? En Hans?


It's not the fall that kills you, it's the sudden stop at the end!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 10:53 #8 door gert
Beantwoord door gert in topic Distirbutie ketting
Ad is in Sprundel toch? En Hans?

Hans zit in Elburg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 12:27 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Distirbutie ketting

Ik moet er onderhand 800ml olie per 1000km ingooien.


Alles bij elkaar opgeteld begrijp ik je wel.

Weet je zeker dat hij geen 180.000 gelopen heeft? Bij jouw km/stand is het verbruik wel erg veel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 13:01 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Distirbutie ketting
ik maak wel de opm dat wanneer je  met een transalp 600 veel snelweg verkeer rijdt bij wat hogere snelheid >120 het verbruik van olie flink kan toenemen
dat is bij mijn motorfiets niet anders
maar stabiliseert zich weer bij vakantie gebruik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 19:07 #11 door egopro
Beantwoord door egopro in topic Distirbutie ketting
Ik maak daar dan weer uit op dat mijn transalp niet zo geschikt is als woon/werk fiets, 100 km snelweg veel >130. Ik ben ondertussen aan het kijken naar een ander en om dan de transalp een keer naar sprundel te dirigeren.
Kan een distributieketting zomaar knappen? Ik weet niet of het slim is om de komende dagen zolang ik nog geen andere motor heb gewoon maar naar het werk te rijden.

De motor lijkt echt een beetje te bokken als ik niet accelereer.

It's not the fall that kills you, it's the sudden stop at the end!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 19:19 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Distirbutie ketting
Bokken onder het rijden kan ook van de aandrijfketting komen. Als je met de sneeuw en pekel gereden hebt kunnen er nu best wel wat schakels vast zitten. Ketting een keertje goed schoonmaken, smeren en spannen kan al een hoop schelen.

Wat de snelweh betreft, de Transalp houd niet z van snelheden boven de 120km/u. Ik rijd met een 16tands voortandwiel, dat scheelt al een stuk maar evengoed rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120.

Scheelt een hoop :)

800mL olie per 1000km is wel veel... Ik zit met bijna een ton nog niet boven de 300  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 21:40 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Distirbutie ketting

Ik maak daar dan weer uit op dat mijn transalp niet zo geschikt is als woon/werk fiets, 100 km snelweg veel >130. Ik ben ondertussen aan het kijken naar een ander en om dan de transalp een keer naar sprundel te dirigeren.
Kan een distributieketting zomaar knappen? Ik weet niet of het slim is om de komende dagen zolang ik nog geen andere motor heb gewoon maar naar het werk te rijden.

De motor lijkt echt een beetje te bokken als ik niet accelereer.

Heb je jouw transalp particulier gekocht of bij een motorzaak?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2015 23:07 #14 door egopro
Beantwoord door egopro in topic Distirbutie ketting
Particulier, hoezo?

Garantie issue? Ik heb hem al wel even hoor.

It's not the fall that kills you, it's the sudden stop at the end!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2015 17:54 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Distirbutie ketting

Particulier, hoezo?

Garantie issue? Ik heb hem al wel even hoor.

Nou ik was benieuwd of je hem bij een dealer hebt gekocht die graag kilometertellers terugdraait... ik noem geen namen... 8)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2015 11:38 #16 door egopro
Beantwoord door egopro in topic Distirbutie ketting
Aaah misschien was het een particulier die 100k achteruit heeft gereden?

Ik denk na wat PMétjes van een bepaalde man uit Sprundel. Dat er best een grote kans is dat een beetje lief zijn voor de kettingspanners best wel eens de oplossing kan zijn.

It's not the fall that kills you, it's the sudden stop at the end!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2015 21:36 #17 door Zot
Beantwoord door Zot in topic Distirbutie ketting
goed dat ik lees hoeveel olie die verstookt  :))

remschijven rondom versleten, rammeltje van de ketting zit erin bij gas los (kun je de spanner wel ff helpen, maar dat is best veel wek voor een tijdelijke oplossing), oliegebruik en niet lekker lopen. Leuk winter project  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden