Bandenlichters

06 jan 2009 21:57 #1 door Terry
Bandenlichters werd gestart door Terry
Ik zou wel eens willen weten wie zelf zijn banden verwisseld?
En welke gereedschappen hij gebruikt?
bijvoorbeeld welke lengte bandenlichters,velgbeschermers.altijd nieuwebinnenband enz enz?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2009 22:17 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bandenlichters
Voor de offroad banden doe ik het in principe zelf.
Bandenlichters van 30 cm (vermoed ik even, is te koud om buiten even te gaan meten)
Heb momenteel Excell velgen, en die kunnen behoorlijk tegen een stootje.

Voor de rest weinig nodig. Uiteraard wat sleutels om het wiel te demonteren.
Talkpoeder voor de binnenband, en bandenvet verligt de job behoorlijk.

Binnenband vervangen ?  Ligt er een beetje aan hoe hij eruit ziet, en of ie al een keer geplakt is in de tussentijd.

Voor de wegbanden zou ik het niet doen. Balanceren is namelijk wel aan te raden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2009 23:53 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenlichters
Ik plak altijd zelf.

3 bandenlichters van ook 30 cm (2 kan wel maar is gedoe) en velgbeschermers (ooit 'ns bij Gericke gehaald houwe echt je velg heel). Jaren gelee potje banden'vet' geregeld bij de bandenman gaat nog altijd mee.

Ik beschouw 'n motorbiba als die van 'n ATB: je kunt hem wel 20x plakken (ruimte zat toch??)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 07:40 - 07 jan 2009 09:05 #4 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Bandenlichters
tip je kunt je velg iets bechermen door deze met een stukje slang tuinslang ofzo af te plakken :P

zoek nog wel ff

oja werk handschoenen er tussen en een paar voor je handen :angel:
home.wanadoo.nl/menk/_wpl/bandenrep_nl.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 10:53 - 07 jan 2009 10:56 #5 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Bandenlichters
De mijne heb ik waar ie de velg raakt, de beide verstevegingsranden vlak geslepen.
Tuinslang vind ik persoonlijk veel te dun,van die teflonhouders aan een touwtje van Louis,Hein Gericke enz zijn langer houdbaar.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 11:40 #6 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Bandenlichters

De mijne heb ik waar ie de velg raakt, de beide verstevegingsranden vlak geslepen.
Tuinslang vind ik persoonlijk veel te dun,van die teflonhouders aan een touwtje van Louis,Hein Gericke enz zijn langer houdbaar.

foto of linkje

zelf leg ik het wiel in mijn auto reserveband :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 12:47 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters

Ik zou wel eens willen weten wie zelf zijn banden verwisseld?
En welke gereedschappen hij gebruikt?
bijvoorbeeld welke lengte bandenlichters,velgbeschermers.altijd nieuwebinnenband enz enz?


banden lichters zijn er in vele soorten

hoe langer hoe makkeljker maar hoe dunner schilt ook,
iets om de velg rand te beschermen is wel aan te bevelen zeker als je drop forced (met ribbels) lichters gebruik zie dus de tips hier boven en als je wilt oefenen kan dit wel bij me



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 18:00 #8 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters
Normaal ging ik altijd naar de plaatselijke bandenboer.
En heb ik gelukkig nog nooit lek gestaan.

Maar in het kader van meer plezier in je hobby en ook eens mee kunnen praten
over een band verwisselen bij een motor op verjaardagen.

Wil ik het graag zelf gaan doen.

En graag wil ik nog weten of je kapot bent van inspanning naar een wissel of valt het nog wel mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 18:41 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenlichters
Ad heeft gelijk 60 cm bandenlichters werkt veel gemakkelijker. Maar ik heb ze ook mee op reis(jes) en dat weegt lood en is onhandig lang. Vandaar 30 cm. Als je korter gaat lukt het bijna niet.

Als je met z'n 2 bent is het een eitje. In m'n eentje (en da's meestal) vind ik de band over het binnenrandje naar het midden de velg drukken het zwaarste. Hij zit vaak in de velgrand plakvast. Als je klaar bent hebbie je wel trek in 'n biertje denk  ;D

Maar als ik gewoon hiero in mijn 'Hood' lek rij ga ik fijn ff langs mn mannetje.

Ik haalde laatst mn voorband eraf moest velg laten overspaken ken net f geteld zitten 8 plakkers op die band haha.

:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 20:08 #10 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters


Ik haalde laatst mn voorband eraf moest velg laten overspaken ken net f geteld zitten 8 plakkers op die band haha.

:P


Dan heb je goed kunnen oefenen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 00:37 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenlichters
2006 had ik 't strakke plan om in augustus naar Marokko te gaan. Hoog zomer dom want was daar zo'n beetje rond de 45gr.C

Brombeer verveelde zich op de asfaltstukken en reed dan graag off-road in de berm. Maar daar ligt ook alle rotzooi dus plakken maar hè! Zuip je zomaar 2 liter water per plakker..

Trouwens dat geldt alleen voor je achterbandje en dan hangt 't ervan af wat voor een band dat is. Voorbandjes gaan makkelijk op en af. Ben je meer aan het sleutelen dan dat je bezig bent met die band!

Vroeger plakte ik als 'thuiskomertje' en verving ik hem door 'n nieuwe. Die band met 8 plakkers.. gaat er gewoon weer in  :P

M'n laatste setje buitenbanden (keb net nieuwe) kwam ik tegen op het milieupark hihaha was toch weer 7500km  8)

Laterz!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 07:52 #12 door Maartwin
Beantwoord door Maartwin in topic Bandenlichters
Ik heb ooit eens een leuk filmpje op youtube gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 12:08 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters

Normaal ging ik altijd naar de plaatselijke bandenboer.
En heb ik gelukkig nog nooit lek gestaan.

Maar in het kader van meer plezier in je hobby en ook eens mee kunnen praten
over een band verwisselen bij een motor op verjaardagen.

Wil ik het graag zelf gaan doen.

En graag wil ik nog weten of je kapot bent van inspanning naar een wissel of valt het nog wel mee?


even een noot

BANDENBOER    >:(  banden specialist zul je bedoelen .. banden boer klinkt nou niet echt .. eh

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 15:54 #14 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Bandenlichters
Het is vast ook niet degenererend bedoeld maar meer als liefkozing, zoals poepie of beertje of wat je thuis nog meer tegen elkaar verteld. ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 16:50 #15 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters
sorry Ad was ook niet zo bedoeld.
Rexlex heeft het precies goed vertaald ;D
bandenboertje van me. :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 16:54 #16 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters
Als het net zo makelijk gaat als in het filmpje van Maartwin
dan maak ik me geen zorgen.
Ziet er erg makelijk uit appeltje eitje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 19:41 #17 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Bandenlichters
Nou heb ik geen noppen, dus zal het niet zo makkelijk gaan.
Maar volgens het filmpje gaat het makkelijker dan een band van mijn MTB.
Het zal wel liggen aan het materiaal en de ervaring. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 19:59 #18 door Maartwin
Beantwoord door Maartwin in topic Bandenlichters
Het is inderdaad niet zo heel moeilijk. Als de band maar eerst los is. Dus de randen naar het midden drukken. Dan heb je ruimte om wat te doen. Dit is net als met autobanden eerst de band losdrukken, de bandenb :-X eh specialist doet dat aan de zijkant van zijn machine. Daarna gaat het simpel. Maargoed, daar(auto) heb ik wel een machine voor.
Motorband doe ik met de hand, als het wiel maar stabiel ligt. In de video heeft hij een mooie "kruk" maar de grijze bak doet het ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 21:32 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bandenlichters
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. Oefening baart kunst is gewoon een waarheid als een koe.

Mijn eerste eigen banden wissel koste me ruim een half uur zweten, vloeken en tieren en kapotte handen..... om de band eraf te krijgen......

Nu, (een keer of 3 later), heb ik de band er in 10 minuten vanaf, en in 10 minuten op. Blijft nog de tijd om te plakken e.d.  Daar neem ik ruim de tijd voor, goed de band controleren op steentjes spijkers, etc. Velg rand eens even nalopen op eventuele beschadigingen/roest plekken, binnenband goed nalopen, inpoederen met talk-poeder, en dan op m'n gemak het geheel weer plaatsen.

Dit alles gebeurd dan op een workmate waar het wiel op 2 balkjes rust.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 22:09 #20 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Bandenlichters
Ik wissel mijn banden altijd zelf met een paar bandenlichters ``bmw model``(makkelijk mee te nemen onderweg)  die ik verleng met een pijp.
Echter sinds een jaar heb ik een tubeless velg op mijn alp en ik heb gemerkt dat deze niet zo makkelijk van de velg te drukken is dus dat wordt binnenkort weer een originele velg monteren.
Ik lees hier veel over banden plakken, dat doe je bij een fietsband maar niet bij een motorband!
Heb ooit een keer op mijn BSA met volle bepakking en mijn vriendin achterop een lekke band gekregen in de afdaling van de cauberg door een plakker die los liet (cadeau van de vorige eigenaar).
Als je zelf je band wisselt verdien je een nieuwe binnenband zo weer terug.

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden