Bandenlichters

08 jan 2009 23:47 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenlichters
Ja weet je ieder heb z'n heilige huisjes. En een biba kost geen drol is ook zo.

Maar ik ben tot m'n eigen wijsheden gekomen door naar de andere kant van de wereld te rijden met uiteindelijk 5 plakkers op mn achterband (waarvan de eerste al in Oost-Turkije), mét bepakking én mn chickie achterop.

En een motorbiba plak je vind ik, wèl net zo makkelijk als die van een fiets, alleen is je plakker liever wat groter maar kan met een gewone tip-top fietsplakker. Maar een band goed plakken vereist, net als banden wisselen, de juiste methode en laat zich niet raffelen.

En ik heb wel altijd, 'verder van huis', een reserve bij me. Want als er een scheurtje in zit, ook als dat een milimeter, kun je hem niet veilig plakken want hij scheurt geheid onder je plakker verder.

Maar gewoon een nieuwe kan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2009 11:42 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters

8) ja ja..

het is al goed mijn drolleke, scheetje, poepke, etc etc

maar toch vind ik het stinken al die lief koos naampjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 20:40 #23 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Bandenlichters
Om de band van de velgrand los te drukken kun je de velg op de grond leggen en met je zijstandaard en de motor als hefboom de band er makkelijk vanaf drukken.

Succes Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 21:19 #24 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters
mooie tip Hans lijkt me erg ergonomische voor je lijf ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 21:29 - 12 jan 2009 15:57 #25 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters
hallo,

betreffende reparatie  van een binnenband



ieder gat in een binnenband is een scheur dus  bij knippen zodoende dat  een mooi gaatje ontstaat is wenselijk,
goed opruwen (herhalen) en ontvetten en solution voldoende laten drogen alvorens een plakker te kleven
zelfs scheuren van 15 cm zijn dicht te krijgen met de juiste voor bereiding

C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 21:56 #26 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Bandenlichters
15 cm is wel veel hoor 15 mm lukt nog wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 22:34 #27 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bandenlichters

Om de band van de velgrand los te drukken kun je de velg op de grond leggen en met je zijstandaard en de motor als hefboom de band er makkelijk vanaf drukken.Succes Hans


Lijkt mij een enerverende activiteit in je eentje  :angel: Hoe ga jij dit met je motor, met één wiel d'r in, doen 8)
Lijkt me bij uitstek een oplossing als je met meerdere motoren bent.

Met een beetje stevige motorlaars trap je de band in je eentje relatief eenvoudig los. Als het wiel maar goed stabiel ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 15:58 #28 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters

15 cm is wel veel hoor 15 mm lukt nog wel


je leest het echt goed.... 15 cm  en dus 6 plakkers verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 17:13 #29 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters
hoi Ad
Zou jij als bandenspecialist(i.p.v. bandenboer ;D)
iedere keer je banden balanceren ook al waren het noppen banden?
ieder ander mag zijn/haar mening natuurlijk ook geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 17:41 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenlichters

..zelfs scheuren van 15 cm zijn dicht te krijgen met de juiste voor bereiding


Hechten is meer iets wat me dan te binnen valt  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 18:22 #31 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters

hoi Ad
Zou jij als bandenspecialist(i.p.v. bandenboer ;D)
iedere keer je banden balanceren ook al waren het noppen banden?
ieder ander mag zijn/haar mening natuurlijk ook geven.


de reden van balanceren is te zorgen voor comfort en het voorkomen van allerlei problemen zoals meer schade

onbelans draagt bij aan versnelde lager slijtage, een zwaarder belaste stuur inrichting ,ongewenste vibraties, versnelde banden slijtage, slechte wegligging etc


vanuit technische oogpunt zou je het wel moeten doen echter vanuit praktische overwegingen niet haalbaar met noppen banden
de vervuiling die achter blijft zorgt voor ruimschoots onbelans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 21:21 #32 door manoman2
Beantwoord door manoman2 in topic Bandenlichters
Wat gebruiken jullie voor glibber. Ik heb de beste ervaringen met afwasmiddel.
gr
hans
Overigens is het wel fijn, als je tijd hebt, de band eerst even binnen neer te zetten. Die steekoude bandjes zijn echt een stuk stugger. Dus als je denkt, dat lijkt me stug, dan is het dus koud :-)

Koeien roepen boeh!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2009 22:41 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenlichters
Ik heb lang gelee mijn bandenspecialist netjes erom gevraagd en hij heeft een tupperware bakkie gevuld met dat banden'vet'.

Op reisjes heb ik daar een beetje van in een piepklein potje mee.

Afwasmiddel puur droogt heel snel op dus je moet het nat houden en met water ietsjes verdunnen. Ook weer gedoe. Heb je weer een bakkie voor nodig.

Maar ja.. heilige huisjes he! Het kan allemaal en belangrijker is om te weten dat je meer dingen als glibber kunt gebruiken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2009 00:26 #34 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Bandenlichters

je leest het echt goed.... 15 cm  en dus 6 plakkers verder


Is het dan niet beter om gewoon een reserve biba bij je te hebben?  ;D


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2009 09:54 #35 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bandenlichters

Afwasmiddel puur droogt heel snel op dus je moet het nat houden en met water ietsjes verdunnen.

Kan je niet aan bandenvet komen? Vaste groene zeep is een prima alternatief en heeft niet het nadeel van afwasmiddel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2009 10:02 #36 door robgoesdakar

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2009 21:14 #37 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenlichters

Is het dan niet beter om gewoon een reserve biba bij je te hebben?  ;D


tuurlijk,

maar als je die nou al eens eerder hebt gebruikt ...

beter is om geen kapotte binnenbanden te rijden dus juiste banden spanning en voldoende profiel schilt al gauw 80 % kans op lek rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2009 19:39 #38 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Bandenlichters
sorry voor de late reactie was effe paar dagen druk
super dat jullie zo goed reageren.
maar nu rest mij nog een vraag.
ik heb wel altijd 2 bar in mijn bandjes en controleer dit ook regelmatig,
maar geldt dit voor iedere band?
ik bedoel moet een wegband dezelfde druk hebben als een noppenband?
graag jullie meningen hier over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2009 22:26 #39 door manoman2
Beantwoord door manoman2 in topic Bandenlichters
Groene zeep kan ook.  Is een idee. Maar zo vaak verwissel ik die bandjes nou ook weer niet. Misschien eens een keer een potje halen. Hou je de handen wel mooi schoon mee..

Over die bandendruk. Ik heb de noppen meestal zo rond de 1,8 bar staan. Twee lijkt me wat overdreven voor mijn recreatieve oefeningen in de natuur. Ik heb me er nooit in verdiept, maar een paar tienden lager lijkt me wel beter voor wat wat extra grip.

gr
hans

Koeien roepen boeh!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2019 10:40 #40 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bandenlichters
Ik realiseer me dat dit topic meer dan 10 jaar oud is maar het is het enige topic dat naar boven komt als ik zoek op 'bandenlichter'.

Wellicht ook aardig om er na 10 jaar nog even bij terug te komen met nieuwe inzichten so 'here we go' ...

Sinds een paar weken heb ik ook een TA (PD06 1991) en die ben ik aan het oplappen na 3 jaar stilstand.
Er liggen stevige Mitas Enduro noppenbanden op.
Die zijn weliswaar oud maar vooralsnog goed genoeg.
Ik heb echter al een klein lek in de voorband gereden.

De afgelopen 31 jaar heb ik motoren gereden met tubeless banden dus ik begeef me met deze TA in een nieuwe wereld.
'Uiteraard' wil ik lekken zelf gaan plakken voorzover mogelijk.

Ik heb de nodige filmpjes op Youtube bekeken en ik snap prima hoe het werkt.
Ik heb echter geen gereedschap voor het lichten en plakken van motorbanden.
Wel mooie proppen etc. voor tubeless banden maar ja ...

Volgens mij heb ik het volgende nodig:
- 3 bandenlichters - hoe groter hoe makkelijker maar ook hoe slechter mee te nemen
- velgbeschermers - de teflon kapjes lijken beter dan tuinslangen of andere alternatieven ?
- Bandenvet - sommigen gebruiken wasmiddel en dergelijke ?
- Talkpoeder
- Plakspul
- Nieuwe binnenband als reserve / als plakken niet lukt

Ik heb bij diverse shops bandenlichters gevonden.
Welke types hebben jullie voorkeur en waarom ?

Plakspul - wat / waar ? Ik heb fietsplakspul maar ik dacht misschien een wat groter 'lapje' waar ik de plakkers van kan knippen ?
Plakspul heb ik nog niet gevonden bij de online motorshops waar ik tot nu toe gekeken heb.

Ik lees graag jullie adviezen !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden