H.I.S.S. inprogrammeren

20 apr 2015 13:16 #1 door voorstad
H.I.S.S. inprogrammeren werd gestart door voorstad
Bij de XL650V heb ik 3 sleutels gekregen. Om de een opf andere reden gaat bij 2 van de 3 sleutels de startonderbreking niet uit (HISS lamp blijft branden).

Ik heb mijn autogarage gevraagd, maar zij kunnen helaas geen motorsleutels inprogrammeren. Wie weet waar ik dit voordelig zou kunnen laten doen? (Omgeving Nijmegen - Arnhem). Kan dit alleen bij een Honda dealer?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2015 17:18 #2 door greenbike
Beantwoord door greenbike in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Hier met greenbike

Ik kan mij dit herinneren bij mijn auto en het is een Honda beveiligingssysteem combinatie
Wat mij opvalt is dat eer maar 1 sleutel werkt, dus de andere twee zijn of te wel nagemaakt of stuk.
Hiermee is de sleutel aan de motor gekoppeld en kan dus niet nagemaakt worden.
Als men gewoon sleutels kan namaken heeft de beveiliging ook geen waarde
Jij kan dit  volgens mij alleen oplossen door een nieuw contactslot met nieuwe sleutels
Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2015 18:06 #3 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Hi ik heb het eerst zelf geprobeerd, het schijnt te kunnen. Zie o.a.
.
Het lukte me niet en ben naar Motorport gegaan, waar ze precies hetzelfde doen als in het filmpje.
Alleen in het filmpje moet je je accu iets van 4 seconden ontkoppelen en daar deden ze het 2 seconden en dat werkte.

Was 15 minuten werk. Dus als iemand de juiste spullen heeft liggen is het zo gebeurt en anders zelf proberen, ik was ongeveer €2,50 kwijt aan onderdelen. Vond ik de moeite waard om te proberen.

Ik had wel eerst een originele Honda sleutel gekocht.

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 11:11 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic H.I.S.S. inprogrammeren

Hiermee is de sleutel aan de motor gekoppeld en kan dus niet nagemaakt worden.
Als men gewoon sleutels kan namaken heeft de beveiliging ook geen waarde


Eh... Honda snapt ook wel dat jij jouw sleutels rustig in een putje laat vallen, uit je zak laat jatten, of zelfs weet te slopen in je tankdop.

Het HISS systeem op de motor (ECU) stuurt signaaltjes rond als het contact aangaat. De sleutel pikt dit signaaltje op, verwerkt dit en stuurt een  verificatie signaaltje terug, waaruit de ECU opmaakt of er een goed geprogrammeerde sleutel in het contact zit. In de IT noemen we dit public/private key authenticatie.

Die private key, die zit veilig opgeslagen in de ECU. Echter, zoals Honda ook wel snapt, raken mensen hun sleutels kwijt, of slopen ze het gewoon. Honda heeft er daarom een apparaat voor gemaakt om sleutels bij te kunnen laten maken. Die noemen ze "the special tool", het part nummer schijnt 07XMZ-MBW0101 te zijn en is hoogstwaarschijnlijk alleen leverbaar aan Honda dealers ;)

Er zijn echter ook verschillende handleidingen op internet te vinden hoe je dit zelf kunt doen. Dus, hetzelfde resultaat als "the special tool". Motoport doet het idd ook op die "Doe-Het-Zelf" manier.

Om sleutels bij te kunnen laten maken (met HISS) heb je minimaal één werkende sleutel nodig.

Wat mij opvalt is dat eer maar 1 sleutel werkt, dus de andere twee zijn of te wel nagemaakt of stuk.


Bijzondere conclusie. Het kan net zo goed zijn dat de vorige eigenaar één sleutel heeft verloren en daarom twee extra sleutels heeft gekocht, deze heeft laten slijpen maar niet heeft laten programmeren. Misschien omdat hij niet wist dat dit nodig was.

Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden, maar het is misschien handiger om dit eerst te onderzoeken en daarná pas conclusies te trekken ;-)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 12:08 #5 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Motorport Zelhem en Den Bosch geven aan dat het tussen de 35 en 75 euro kost, afhankelijk van de de tijd om bij de ecu te komen.... Kan het beste dus met een naked bike die kant op rijden :-)

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 12:11 #6 door 996001
Beantwoord door 996001 in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Ik heb het bij motorport laten doen. Zelf de Kuip delen weg gehaald. Programmeren koste mij €15. Als je de Kuip laat zitten dan moeten hun hem eraf halen en dat kost extra aan tijd dus ook meer geld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 12:24 #7 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic H.I.S.S. inprogrammeren

Ik heb het bij motorport laten doen. Zelf de Kuip delen weg gehaald. Programmeren koste mij €15. Als je de Kuip laat zitten dan moeten hun hem eraf halen en dat kost extra aan tijd dus ook meer geld.


Welke delen moeten eraf om bij de ECU te kunnen? (Ben nog niet zo bekend met een RD10)

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 13:28 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Als ik me niet vergis zit de ECU onder het linker (kleine) zijkap bij het zadel.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 17:06 #9 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Het stekkertje van de ecu waar ze bij moeten zit links bijna onder de tank. Bij mij hebben ze de tank er af gehaald om er makkelijk bij te kunnen. Ik heb een xl 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 17:24 #10 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic H.I.S.S. inprogrammeren

Het stekkertje van de ecu waar ze bij moeten zit links bijna onder de tank. Bij mij hebben ze de tank er af gehaald om er makkelijk bij te kunnen. Ik heb een xl 650


Ik eeeh mijn vrouw heeft ook een XL650V (RD10). Ik heb een XL600V (PD10) uit het pre-H.I.S.S. en pre-katalysator tijdperk  :))

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 23:38 #11 door 996001
Beantwoord door 996001 in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Ik had links rechts en voorkant eraf. Dan is het nog redelijk pielen voor de monteur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 23:39 #12 door 996001
Beantwoord door 996001 in topic H.I.S.S. inprogrammeren
Ze moeten in de kabelboom zijn, trouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden