Gewei rechtbuigen ?

25 apr 2015 12:17 #1 door martsky
Gewei rechtbuigen ? werd gestart door martsky
Ik heb een krom gewei op m'n AT.
Dus alles er maar even afgehaald, om te kijken hoe ik dat recht ga krijgen.

Wat is het beste: Koud buigen, of eerst ff lekker warmstoken ?

AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 12:45 #2 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Gewei rechtbuigen ?
ik had hetzelfde.
Buigen blijkt niet te werken.
Je buigt alle kanten op en echt goed recht krijg je hem niet
Ik hem hem eraf geslepen en daarna weer recht erop gelast ...stralen en poedercoaten en klaar  ;)

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

25 apr 2015 13:52 #3 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Gewei rechtbuigen ?
Gewoon recht buigen en kijken of alles makkelijk gemonteerd kan worden. Al zo vaak gedaan ;D  Tot dat het niet meer gaat omdat je metaal scheurt maar dan kan je altijd nog een andere kopen ;)

25 apr 2015 17:29 #4 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Gewei rechtbuigen ?
Ik heb het gewei van m'n transalp ook gewoon 'koud' teruggebogen.
Lastig is wel om te zien wanneer ie weer 'passend' is.

25 apr 2015 23:45 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Gewei rechtbuigen ?
Mja, gebogen metaal is opgerekt. Langer geworden. Door terug buigen wordt het nog weer wat langer. De moleculen liggen verder uit elkaar en daarom is het minder sterk dan origineel.

Volgens mij helpt vooraf rood stoken. Dan buigen en afkoelen. In meerdere sessies, tot alles weer past. Daarna uitgloeien (moleculen nemen hun natuurlijke plek weer in, metaal herneemt haar sterkte).

Pim?

26 apr 2015 08:03 - 26 apr 2015 09:14 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Gewei rechtbuigen ?
Je moet metaal zien als korrels opgemaakt uit een crystalstruktuur van atomen. Wanneer je een metaal plastich vervormt (door dat gewei krom te rijden, of weer terug te buigen) introduceer je vervormingen in die crystal struktuur. Namelijk tijdens de vorming van die struktuur ontstaan er altijd imperfecties, of gaatjes, in een verder geordend systeem.

Wanneer een metaal plastisch vervormt verplaats je deze imperfecties in de struktuur. Je gaat in een keer een heleboel van die imperfecties verplaatsen.
Hierbij gaat een gedeelte van de energie zitten in warmte ontwikkeling (buig maar eens snel een stuk staal, het oppervlak van het materiaal kan goed heet worden), maar een deel blijft in het materiaal achter in de vorm van interne krachten op de struktuur omdat er onregelmatigheden opgehoopt zijn.
Dit maakt het materiaal harder en moeilijker te vervormen (dit kan gunstig zijn) maar maakt het op den duur breekbaar (niet zo mooi).

Als je een metaal buigt, druk je het materiaal aan de ene kant in elkaar maar aan de andere kant rek je het op. Je vervormt de struktuur op twee manieren.
Vervolgens wil je terug de andere kant op, maar het materiaal verzet zich hiertegen: lokaal is de weerstand op vervorming groter waardoor je zo'n vreemde jochel krijgt in plaats van de oorpronkelijke vorm (het gecomprimeerde deel wil zo blijven evenals het uitgerekte deel, lokaal gezien).

Wat je moet doen is energie toevoegen zodat de struktuur zijn oorspronkelijke staat weer kan hervinden: Warmte! Je geeft daarmee de atomen voldoende energie om vrij te bewegen en om zich los te breken uit bindingen en zich te herschikken.

Als je een strip dun metaal wilt breken buig je het om, en dan terug, en weer terug en opeens breekt het: het materiaal word lokaal hard tot het breekt.

Dat is in grote lijnen tenminste he ik het begrepen heb van Herr Doctor ;D

26 apr 2015 12:10 #7 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Gewei rechtbuigen ?
Mooi verhaal Pim. Dat heb je goed uitgelegd. Ik ben een paar jaar manager van een metaalkundig laboratorium geweest en ben daar veel bezig geweest met dit soort vraagstukken. Er zit wel veel verschil in het soort staal en hoe het is behandeld.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

26 apr 2015 20:52 #8 door tukkertwin
Beantwoord door tukkertwin in topic Gewei rechtbuigen ?
Eigenlijk zou je aan de hand van een zuiver recht gewei eerst een soort van "pasmal" moeten maken, zodat je het verbogen gewei voordat je het monteert kan controleren op rechtheid.

Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.

29 apr 2015 20:39 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Gewei rechtbuigen ?
alles is recht te buigen ;-)

... was ooit lid ...

29 apr 2015 21:55 #10 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Gewei rechtbuigen ?
:) :) :) :) :)

Kromme pootjes ?

8) 8) 8) 8) 8)

AT 1996 - Niet gepoetst !

01 mei 2015 18:30 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Gewei rechtbuigen ?
nou, hier was het hele front in de prak eigenlijk.... flinke klapper gemaakt op de Moyale road van Kenya naar Ethiopia.
Maar goed, alles dermate recht weten te buigen dat het allemaal weer redelijk paste en een halve rol duct tape later was alles weer goed.

... was ooit lid ...

30 mei 2015 03:09 #12 door hilbertreinsma
Beantwoord door hilbertreinsma in topic Gewei rechtbuigen ?
heb er nog 1 liggen van rd 07

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden