olie wat gooien jullie er in

07 dec 2008 14:14 #1 door bobby templier
olie wat gooien jullie er in werd gestart door bobby templier
hier is een stukje over olie voor de diepgaand de materie  C:-)
Les je olie
.
Synthetische oliën Deze basisoliën zijn producten die verkregen zijn uit een chemische reactie van meerdere bestanddelen. Voor de formulering van smeermiddelen worden twee grote productfamilies gebruikt: esters synthetische koolwaterstoffen, en in het bijzonder polyalfa-olefinen die zijn vervaardigd op basis van ethyleen. Deze oliën worden verkregen door middel van complexe chemische processen en toevoegingen van additieven.


Additieven die de viscositeitsindex verbeteren Doel : Het mogelijk maken dat de olie : voldoende vloeibaar is bij koude (gemakkelijke start door het vloeipunt te verlagen tot –15 tot -45°C afhankelijk van de olie) stroperig is bij warme (contact tussen bewegende delen voorkomen) Samenstelling : Aan een basisolie toegevoegde polymeren leiden tot een relatieve verhoging van de viscositeit die bij warmte groter is dan bij koude. De meest gebruikte bestanddelen komen uit de volgende chemische families: polymethacrylaat (PMA) co-polymeren van olefinen (OCP) gemengde co-polymeren (PMA-OCB) derivaten van isopreen en waterstofhoudende isopreen-styreen derivaten van waterstofhoudende styreen-butadieen           

Antislijtage-additieven Doel : De antislijtagewerking die een smeermiddel heeft op de gesmeerde onderdelen verbeteren. Werking : Deze additieven vormen een beschermende film door direct of via hun reactieproducten met metalen oppervlakken te reageren. Samenstelling : De grote familie antislijtage-additieven is die van de zink-alkyl-dithiofosfaten en talrijke fosforhoudende derivaten.           

Antioxidatie-additieven Doel : Oxidatie van het smeermiddel tegen gaan of in elk geval vertragen. De tijd tussen olieverversingen verlengen door een betere weerstand tegen hoge temperaturen. Samenstelling : Dithiofosfaten die gebruikt worden tegen slijtage zijn ook uitstekende antioxidanten. Andere chemische families, zoals gesubstitueerde fenolen en aromatische aminen, worden aanvullend gebruikt.

Detergerende additieven Doel: De vorming van afzettingen of lak op de warmste motoronderdelen zoals de zuigerveer voorkomen. Werking: Bestanddelen met een detergerende werking, met name binnen de motor, waar zij voorkomen dat koolstofverbrandingsresten of geoxideerde bestanddelen afzettingen of gom vormen op metalen oppervlakken. Samenstelling: Metaalzout van calcium of magnesium, behorende tot de volgende hoofdfamilies: alkylarylsulfonaat, alkylfenolaat, alkylsalicylaat

Basiciteitsadditieven Doel: Zure verbrandingsresten van de brandstof neutraliseren, met name in dieselmotoren. Werking: Het in het smeermiddel aanwezige additief neutraliseert zure resten zodra deze worden gevormd. Deze eigenschappen worden ook geleverd door specifieke detergerende additieven. Samenstelling: Fenolen, sulfonaten en salicylaten zijn van nature basisch en neutraliserend. Deze neutraliserende werking kan echter worden versterkt door toevoeging van basische zouten (carbonaten of hydroxiden) tijdens de productie.

Dispergerende additieven Doel: Alle vast vuildeeltjes (onverbrande resten, gom, sludge, roet, diesel, door de detergenten gereinigde afzettingen) die worden gevormd bij een draaiende motor zwevend houden. Werking: Bestanddelen voorkomen dat vaste resten opeenhopen en beperken zo het risico van afzettingen (sludge) in de koude delen van de motor (carter). Samenstelling: Over het algemeen polaire bestanddelen van de familie van alkenylsuccinnimiden, barnsteenesters of hun derivaten, en basen uit de Mannich-groep.

Anticorrosie-additieven Doel: De aantasting van ferrometalen als gevolg van de gezamenlijke werking van water, zuurstof uit de lucht, en bepaalde bij de verbranding gevormde oxiden, voorkomen. Werking: De vorming van een beschermende film of passivering van het te beschermen oppervlak. Samenstelling: Voornamelijk alkali- of aardalkalisulfonaten, neutraal of basisch (Na, Mg, Ca-zouten), zuren of vette aminen, akehylsuccinimide zuren en hun derivaten.           
           
Antivriesadditieven Doel: Ervoor zorgen dat het smeermiddel goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen (van –15 tot -45°C). Werking: Heeft invloed op de snelheid en het proces van kristallisatie van de paraffinen in de minerale oliën. Samenstelling: Producten van het type polymethacrylaat, maleaat-styreencopolymeren, naftaleenparaffines, en polyesters van het type vinylacetaat-fumaraat

Antischuimadditieven Oorzaak : Het schuimen van olie kan veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van andere additieven. Detergerende additieven werken in de olie als zeep in water: zij reinigen de motor maar hebben de neiging te schuimen. het ontwerp van het smeercircuit, dat turbulenties in de smeermiddelstroom teweegbrengt om de vermenging van lucht en olie te vergemakkelijken, waardoor bellen ontstaan. Doel : Het doel van deze additieven is de verspreiding van een grote hoeveelheid lucht in de olie tegen te gaan. Composition : Zeer kleine hoeveelheden van ofwel siliconenoliën, ofwel alkylacrylaten in de olie.

Additieven voor extreme druk Doel: Wrijvingskoppels reduceren en bijgevolg energie besparen. Oppervlakken die zwaar belast worden beschermen. Werking: Geven het smeermiddel specifieke glij-eigenschappen, in het bijzonder voor onderdelen die zijn uitgerust met drijfwerk of wrijvingspakkingen die werken in de olie (blokkerende assen, handmatig bediende of automatische versnellingsbakken, “natte” remmen, enz.). Samenstelling: Er lopen talrijke onderzoeken op dit terrein. De meest bekende families zijn organometaalderivaten van molybdeen en bepaalde bestanddelen afgeleid van vet zuur, fosforzwavelmoleculen, boraten, enz.

Enige basiskennis van scheikunde is wel vereist

Groeten uit het lab op de eemscentrale.
;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2008 14:23 #2 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic olie wat gooien jullie er in
zelf gebruik ik de olie van een goede soort maar no naam.
hema was de eerste in 1993 met synt olie 10 w 40
nu heb ik action 5w40 voll synt
ook heb ik action 10w40 1/2 synt in mijn varadero deze olies doen ruim aan de honda norm.

kijk wel uit met een te goede olie voor auto,s dat zijn de am of b klasse .

www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak...rfietsen-2003-04.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2008 00:25 - 10 dec 2008 12:20 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic olie wat gooien jullie er in
;D
Ik weet dat bobby een ieder wil overtuigen met argumenten waarom het geen kwaad kan een olie van neutraal fabrikant dat oorspronkelijk bedoelt is voor een ander soort motorvoertuig te gebruiken in een motorfiets met een natte platen koppeling

Op de totale kosten van onderhoud speelt de motorolie een zeer bescheiden rol , zeker gemeten naar de kosten per gereden km.
Echter, de uiteindelijke resultaten van deze besparing laten zich pas op langere termijn meten door de slijtage van de motor intern te bepalen
En gezien dit doorgaans niet gebeurt blijft het speculeren

als het enkel en alleen om het financieel gewin gaat van de daadwerkelijke prijs van de olie als smeermiddel plaats ik vraag tekens
Met groot optimisme is de besparing  ca 45 euro(zeer dure motorolie) per 12.000km (onderhouds interval)

als we daar alle reguliere onderhoudskosten bij nemen zoals honda voorschrijft valt de meer prijs  voor de olie volledig in het niets

Overigens wordt de slijtage van iedere motor voor 60% beperkt  door het oliefilter en het luchtfilter.
En dit zijn nou net de delen waar de technische gegevens zelden of nooit van vermeld worden.
Voor velen is de motorfiets een echt troeteldier.
Niets is goed genoeg.
Veel wissel stukken zijn goed als after market te verkrijgen  maar hoeven niet altijd het beoogde voordeel op te leveren.
dit kan zich uiten in levensduur of wel performance
Echter het tegengestelde komt ook voor..
wat dat betreft zijn het de ervaringen die mede bepalend zijn
Dit forum kan hier bij helpen..

Bepaal dus voor je zelf wat je als belangrijk beschouwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2008 21:52 #4 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic olie wat gooien jullie er in
ik gebruik castrol power rs 4t 10w 40

prima olie kost wat hebbie ook wat

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 11:44 - 22 dec 2008 11:47 #5 door olaf
Beantwoord door olaf in topic olie wat gooien jullie er in
ben pas sinds kort op het forum en net 3dagen eigenaar van en AT , dus geen praktijkervaring met de motor , maar wel aardig wat met auto,s vooral met een hoog vermogen , en beschik over wat informatie opgedaan in traktor pulling tja dat is wat anders natuurlijk , in mijn auto van duitse afkomst gebruik ik daarom castrol 10w60 , de reden is dat de traktor pull luitjes nogal close samenwerken met de castrol luitjes , en daar blijkt dat de gehele lijn olie van hun wel erg goed zijn werkt doet vooral bij hoge temp en belasting . en voor een paar tientjes meer kun je dus toch een hoop schade voorkomen . ook is het zo dat een vol syntheet niet per definitie beter is dan een half syntheet .maar dat de merk  olien toch wel wat voordelen hebben (beter zijn) . wil je dus lang genieten van je motorfiets dan is goedkoop mischien toch duurkoop. het advies  is hou je aan de voorgeschreven index 10w40 of wat nodig is tenzij je motor extreem zwaar belast (racen etc), en gebruik een goed merk en vervang het liever te vaak dan te weinig om corrosie etc tegen te gaan , vooral aanwezig bij veel korte ritten en niet goed op temp komen van de motor . voorbeeld temp koelvloeistof in normaalbereik wil niet zeggen dat je olie op temp is , kan vaak vele malen langer duren , en dit is nadelig voor de afvoer van de schadelijke stoffen in de olie . dit gebeurt namelijk via carter ontluchtingen daarvoor moet de olie op temp zijn. ben een sleutel gek , maar hou dingen graag heel Greetz

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 12:32 - 22 dec 2008 12:41 #6 door olaf
Beantwoord door olaf in topic olie wat gooien jullie er in
mischien is het wel een idee om olie in een bv 60trl vaten te kopen voor bv clubleden scheelt enorm . ik heb laatst een vat 10w60 castrol edge gekocht voor mijn auto's en kost bij bv brezan ongeveer 18eurie de ltr ,en in een 60ltr(niet bij de brezan overigens) vat nog geen 10eurie . je pomp en verstuivers worden echter alleen gesmeerd door de dieselolie en niet door de motorolie .wat de specs betreft is het een beetje wat je zelf wil minimale of maximale bescherming.  Greetz Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 13:13 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic olie wat gooien jullie er in

mischien is het wel een idee om olie in een bv 60trl vaten te kopen voor bv clubleden scheelt enorm . ik heb laatst een vat 10w60 castrol edge gekocht voor mijn auto's en kost bij bv brezan ongeveer 18eurie de ltr ,en in een 60ltr(niet bij de brezan overigens) vat nog geen 10eurie . je pomp en verstuivers worden echter alleen gesmeerd door de dieselolie en niet door de motorolie .wat de specs betreft is het een beetje wat je zelf wil minimale of maximale bescherming.  Greetz Olaf


hallo,

Hier is al eens over nagedacht, echter er spelen een paar problemen,

ten eerste

wie doet de inkoop en betaalt dus eerst en hoe ga je al die liters verdelen
We hebben al aardig wat zaken die we collectief doen maar sommige items gaan in bulk niet werken

olie is er daar 1 van,

maar als jij dit wilt op starten.. be my guest

Wil je graag een aanbieding doen voor een drummetje ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 13:27 - 22 dec 2008 14:29 #8 door olaf
Beantwoord door olaf in topic olie wat gooien jullie er in
ik dacht dat je het inwendige van de brandstofpomp zelf bedoelde , de afkorting pb? maar ik denk dat je de aandrijving van de pomp bedoelt.   :angel:
als het anders is leg het me even uit .alvast bedankt

Tja dat begrijp ik ik zal er een keer achteraan wat een vaatje motorfietsolie kost .
En zal er eens over nadenken om het zelf op me te nemen , ben nu alleen forum lid maar wil ook wel club lid worden dan is het mischien wel een leuk idee. Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 13:35 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic olie wat gooien jullie er in
Je kunt er natuurlijk ook handel van maken.
Iemand investeerd een drum, en biedt het hier gewoon per liter aan, tegen een potentiele lichte vergoeding.
(Flessen om te vullen zelf mee nemen.....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 13:44 - 22 dec 2008 14:12 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic olie wat gooien jullie er in
ben een liefhebber en geen handelaar maar het is wel een idee. groeten Olaf

mail even op mijn persoonlijk email adres als je intresse hebt (geld voor iedereen die het wat lijkt) , en welke soort olie je gebruikt bv 10w40 en de hoeveelheid . dan kan ik het eens bekijken

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 00:11 - 23 dec 2008 00:19 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic olie wat gooien jullie er in

Je kunt er natuurlijk ook handel van maken.
Iemand investeerd een drum, en biedt het hier gewoon per liter aan, tegen een potentiele lichte vergoeding.
(Flessen om te vullen zelf mee nemen.....)


ja hoor..
en welk merk wil je dan rob,

shell
avia
castrol
fina
motorex
chevron
motul
sunoco
BP
total
mobil
Elf
neutraal merk


en welke dikte

half of vol synt

heb zonder problemen  zeer snel min  10.000 ltr beschikbaar(ook minder hoor)
zelfs als ieder clublid komt hebben we nog maar 4200 ltr min
tja  schiet zo niet echt op natuurlijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 00:18 - 23 dec 2008 00:48 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic olie wat gooien jullie er in

ben een liefhebber en geen handelaar maar het is wel een idee. groeten Olaf

mail even op mijn persoonlijk email adres als je intresse hebt (geld voor iedereen die het wat lijkt) , en welke soort olie je gebruikt bv 10w40 en de hoeveelheid . dan kan ik het eens bekijken


ik dus wel(handelaar) en eerlijk olaf .. ik begrijp je goede bedoelingen maar hier kun je de vingers aan gaan branden.
De gemiddelde 3  tot 4 ltr  en dan ieder met een kannetje langs komen,

wat denk je zelf... dat dit gaat gebeuren :-\
zie dit niet als kritiek maar meer als een opmerking om je juist te beschermen
Als jij bijv graag een drum olie wilt moet je dat voor je zelf doen en dan zou je bereid kunnen anderen van mee te laten profiteren  .. voor een goede prijs
ten slotte jij steekt je nek er voor uit

Ik ga in deze opzet er al vanuit dat je anderen zou benaderen om jouw een drum te leveren
wordt namelijk als particulier al moeilijk om er huperhoud al aan te komen voor een scherpe prijs
De markt is totaal niet te vergelijken en de prijzen lopen zeer ver uiteen
en met alle respect.. je hoeft dan niet aan te komen met 208 ltr voor een scherpe prijs
De nederlandse markt stelt op hoeveelheid werkelijk geen drol voor

groothandels die meerdere merken voeren zijn er haast niet en 10 offertes aan vragen wordt het ook niet.
In alle jaren van onze club is er op dit vlak nog nooit iets gebeurt wat niet weg neemt dat het zonder meer te regelen zou zijn maar als je een topic opent met de vraag " wie wat er in doet "krijg je zonder meer een lange lijst
En de gemiddelde rijder wijkt  niet gemakkelijk van zijn of haar merk af,

neem je zelf

jullie keus voor bijv castrol in de tractor pulling 10 w 60 is genomen om bepaalde redenen
en met alle respect daarvoor zou ik kunnen zeggen dat ik een vergelijkbaar produkt ken maar aan een totale andere prijs
Ik mag aannemen dat je dan ook niet zomaar even opbelt en zegt .. doe me er  maar een aantal drums van..
En zo werkt dat in de motorfiets branche nog veel meer

de gemiddelde dealer heeft 3 a 4 verschillende merken staan en  dat zal voorlopig gewoon zo blijven.
De prijs is voor veel motards  namelijk van geen enkele invloed op hun keuze



:angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 07:49 #13 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic olie wat gooien jullie er in

ben pas sinds kort op het forum en net 3dagen eigenaar van en AT , dus geen praktijkervaring met de motor , maar wel aardig wat met auto,s vooral met een hoog vermogen , en beschik over wat informatie opgedaan in traktor pulling tja dat is wat anders natuurlijk , in mijn auto van duitse afkomst gebruik ik daarom castrol 10w60 , de reden is dat de traktor pull luitjes nogal close samenwerken met de castrol luitjes , en daar blijkt dat de gehele lijn olie van hun wel erg goed zijn werkt doet vooral bij hoge temp en belasting . en voor een paar tientjes meer kun je dus toch een hoop schade voorkomen . ook is het zo dat een vol syntheet niet per definitie beter is dan een half syntheet .maar dat de merk  olien toch wel wat voordelen hebben (beter zijn) . wil je dus lang genieten van je motorfiets dan is goedkoop mischien toch duurkoop. het advies  is hou je aan de voorgeschreven index 10w40 of wat nodig is tenzij je motor extreem zwaar belast (racen etc), en gebruik een goed merk en vervang het liever te vaak dan te weinig om corrosie etc tegen te gaan , vooral aanwezig bij veel korte ritten en niet goed op temp komen van de motor . voorbeeld temp koelvloeistof in normaalbereik wil niet zeggen dat je olie op temp is , kan vaak vele malen langer duren , en dit is nadelig voor de afvoer van de schadelijke stoffen in de olie . dit gebeurt namelijk via carter ontluchtingen daarvoor moet de olie op temp zijn. ben een sleutel gek , maar hou dingen graag heel Greetz


hey olaf,

vandaar dat je gister naar post en dros belde:D

Leuk je hier tegen te komen..

Gr Danny Hulst..

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 10:03 - 23 dec 2008 10:27 #14 door olaf
Beantwoord door olaf in topic olie wat gooien jullie er in
hmm , je hebt gelijk er zijn teveel soorten en merken en wensen , ik dacht dat bv AT in dit geval toch allemaal de zelfde olie gebruiken , maar goed als je al meer dan 40km moet rijden om je kannetje te vullen dan schiet het ook niet op.
zoals gezegd het was een idee en ik doe het al een tijdje zo met auto's en dat werkt goed (stel vrienden) nu gaat daar wel meteen 7ltr in. EN niet onbelangrijk het is voor mij hobby , ik heb een riante sleutelruimte achter mijn huis met alles erop en aan maar die is er vooral voor de lol lekker sleutelen met vrienden (vage kennisen) en vaak en veel koffie drinken. en voor zelfbescherming ben ik oud en wijs genoeg  8)Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 10:15 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic olie wat gooien jullie er in
groeten terug Danny

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 19:03 #16 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic olie wat gooien jullie er in
ik heb thuis dus een 60 ltr vat staan van castrol... en 1 van kroon olie.

heb de keuze dus uit kwaliteits olie en goeikope:)

Gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2009 21:23 #17 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic olie wat gooien jullie er in
Olie verversen hoeft helemaal niet ???. Leuk stukje, helaas alleen in het duits >:(.

www.zdf.de/ZDFmediathek/content/394762?inPopup=true

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2009 21:38 - 16 apr 2009 21:43 #18 door harry
Beantwoord door harry in topic olie wat gooien jullie er in

Olie verversen hoeft helemaal niet ???. Leuk stukje, helaas alleen in het duits >:(.

www.zdf.de/ZDFmediathek/content/394762?inPopup=true


Nee, olie verversen hoeft natuurlijk helemaal niet... Geloof dat maar, kom je er vanzelf wel achter!  :D
Olie doet veel meer dan alleen smeren, zoals koelen, afdichten, geluiddempen, vuil afvoeren en ook conserveren van je blok. Door verzuren als gevolg van verbrandingsresten lopen al die eigenschappen terug, maar daar wordt even geen rekening mee gehouden. Hierdoor krijg je roestvorming (assen, tandwielen), schuimvorming als gevolg van verminderd luchtafwijzend vermogen (dus verminderde oliedruk door luchtinsluiting) en nog meer van dat soort pret.

Overigens, hoe dacht je je oliefilter te wisselen terwijl je je olie erin laat zitten? Of zou dat ook niet hoeven?
Vervuiling hoopt zich op in het filter en op een gegeven ogenblik slaat het dicht en gaat de bypass open. En wat er dan voor zooi meekomt, wil je echt niet weten! Gevolg: kleine smeerkanaaltjes verstopt, bv. naar je bigendlagers en je krukas loopt geheid in de vernieling en zeer waarschijnlijk ook meteen vast. Een zekere W. de W. weet vast nog wel hoe het voelde toen ze de stukjes asfalt in het ziekenhuis uit zijn bil moesten schrapen.  ;)

Dus geloof die onzin niet en ververs gewoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2009 21:08 #19 door harry
Beantwoord door harry in topic olie wat gooien jullie er in
Maar jij ververst in elk geval Bobby! Dat stukje waar ik specifiek op reageerde, gaat over het helemaal niet verversen. En dat is weer heel wat anders dan een verlengde verversingsinterval. Ben ik zelf ook schuldig aan namelijk... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2009 22:34 #20 door polite
Beantwoord door polite in topic olie wat gooien jullie er in
Bel- ray 10w-40 half syntheet de EXP dus.

1 x per jaar verversen. niet vanwege het aantal kilometers maar vanwege het lange stilstaan. ::) Wel inclusief vervangen van het filtertje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden